רוביני: "המיתון באירופה יעמיק ויגרור את הכלכלה הגלובלית"

מי שכונה "נביא הזעם", יוצא בתחזית פסימית במיוחד לגבי כלכלת גוש האירו ומאשים את מדיניות ה-ECB בהחרפת המיתון ■ לטענתו, הפתרון למשבר הוא עידוד הצמיחה והתחרותיות ולא תוכניות צנע שיובילו להתפוצצות "הר הגעש" החברתי

לזמן קצר נראה היה כי משבר החוב האירופי ביצע סיבוב פרסה והעניינים החלו "להסתדר". מדינות גוש האירו חתמו על אמנה פיסקאלית חדשה, הזרימו מיליארדי אירו נוספים למנגנוני החילוץ ונראה כי יוון נמנעה לעת עתה מחדלות פרעון. אולם, משבר החוב האירופי התפרץ במלוא עוזו, כאשר בעיות חדשות בדמות ספרד, אירלנד, פורטוגל ואיטליה, עומדות כעת על הפרק ומאיימות על שלמותו של האיחוד האירופי.

במאמר מיוחד לעיתון "פרוייקט סינדיקט" נוראיל רוביני, מי שכונה "נביא הזעם", יוצא בתחזית פסימית במיוחד לגבי גוש האירו וטוען כי המיתון האירופי יעמיק וכי השלכותיו על הכלכלה הגלובלית יורגשו עוד השנה.

רוביני טוען כי הגורמים המרכזיים שייגרמו למשבר להעמיק, הם מחירי האנרגיה הגבוהים, המחסור בהון, היחס בין האירו לדולר ובאופן מפתיע גם תוכניות הצנע שעליהם אמונות מדינות גוש האירו וקרן המטבע העולמית.

"הבעיה המרכזית היא שלמדינות גוש האירו קיימת אסטרטגיית חילוץ אך אין להן אסטרטגיית צמיחה", מצהיר רוביני. "מבלי אסטרטגיית צמיחה, כל שנותר לגוש האירו זו אסטרטגיית מיתון שתגרום לתוכניות הצנע ולרפורמות להביס את עצמן, זאת משום שאם התפוקה ממשיכה להתכווץ, הגירעון והחוב ממשיכים לגדול לרמות בלתי נסבלות, הן רק מזינות את המשבר ועלולות להחריף את המיתון".

רוביני מאשים את המדיניות של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בהחרפת המיתון ומשבר האשראי החמור במדינות הפריפריה. זאת, בטענה כי התוכניות להגברת הנזילות במערכת הבנקאית של גוש האירו (LTRO), שאותן הוא השיק בחודשים האחרונים, אומנם פתרו את בעיית הנזילות של הבנקים אך לא טיפלו בבעיה המרכזית שלהם - המחסור בהון.

"בעקבות העלאת יחס הלימות ההון של הבנקים ל-9%, הם נדרשו למכור נכסים רבים כדי לייצר מזומנים כדי לעמוד בדרישה זו, אך זהו אינו צעד אידיאלי בזמן שהם מנסים להתאושש מהמשבר".

מעבר לכך, רוביני טוען כי "הר הגעש" החברתי והפוליטי במדינות גוש האירו ובייחוד במדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה וספרד), בסופו של דבר יתפרץ ויאיים על יציבות השילטון, זאת משום שהאזרחים לא יוכלו עוד לעמוד ברפורמות הכואבות שייפגעו ברמת החיים שלהם.

סיבה נוספת לתחזית השחורה של רוביני היא החוסר איזון הפיסקלי של מדינות הפריפריה. "נביע הזעם" טוען כי החוב הלאומי והפרטי במדינות הפריפריה, הולך ומעמיק וגוזל נתחים גבוהים מדי מהתמ"ג. "החוסר איזון במערכת הכלכלית נובע בין היתר מהחוסר תחרותיות ומהחובות החיצוניים שנראה כי השווקים לא מוכנים לממן אותם כעת".

לבסוף, רוביני טוען כי הפתרון למיתון תמון במדיניות של הקלה מוניטארית ולא במדיניות של תוכניות צנע המתמקדות בצד הפיסקלי. "ללא מדיניות מוניטארית מתאימה, מטבע האירו לא ייחלש, התחרות לא תתאושש והמיתון יעמיק ויגרור חוסר איזון ויציבות בכל המערכות הפיננסיות וגם בשוקי המניות".