החל סבב השיחות עם איראן: "אין לנו ציפיות גדולות"

הסוף לתכנית הגרעין של איראן עוד רחוק, כך לפי דיפלומטים מערביים בכירים ■ "אנחנו מקווים שיושג הסכם ביניים שיביא לכאן שוב את כל הנציגים בעוד כחודש"

הנמכת ציפיות עם פתיחת שיחות הגרעין של שש המעצמות עם איראן: גורמים המקורבים למו"מ המתנהל עם הרפובליקה השיעית במטרה שזו תעצור את תכנית הגרעין שלה, מודים כי הסיכוי שיושג סיכום שיעצור את תכנית הגרעין של איראן - קלוש.

"המטרה שלנו היא להשיג סיכום שיאפשר את המשך השיחות ולא לגרום עכשיו לפיצוץ", אמר גורם בכיר המצוי ברזי המו"מ עם איראן. "אני מקווה שניפגש שוב בעוד ארבעה עד שישה שבועות ואז נוכל להגיע לסיכומים יותר משמעותיים", הוסיף גורם אחר.

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי השאיפה העיקרית של החברות הקבועות במועצת הביטחון, היא אישור איראני לאנשי סבא"א לבקר בכל מתקני הגרעין. על אף הוועידה - נערכת איראן לסנקציות של המערב שייכנסו בחודשים הקרובים לתוקף.

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה אמש כי איראן הורתה לכל ספינותיה המובילות נפט לכבות את מערכת המעקב אחר צי המיכליות שהם נושאות, מתוך כוונה לטשטש את היעדים שאליהם מיוצא הזהב השחור. לפי ההערכות, מיועד הנפט המועבר בדרך זו למדינות מרכז אסיה.

נוסף על כך, סיפרו גורמים שונים כי בניסיון להתגבר על איסור רכישת הנפט, מנסים שלטונות איראן לפתות קונים פוטנציאלים באמצעות מתן הנחות גדולות ותנאים מועדפים, בהם העברת החומר בחינם ומתן תנאי אשראי מקלים. בעקבות אמברגו הנפט של האיחוד האירופי על הרפובליקה האיסלאמית, חלה ירידה משמעותית בייצוא החומר לרוב מדינות המערב.