החלום של יצחק תשובה

עוד שני פרקים מאכזבים בסיפור חייו, אימפריית המלונאות עוברת לקונה הבא

בסיכום השבוע האחרון, הבנו שיצחק תשובה יוצא מדלק נדל"ן בשן ועין, בעוד שממלון הפלאזה בניו יורק הוא עומד כנראה לצאת ברכוש גדול.

ובכל זאת, למרות הכישלון כאן וההצלחה שם, רב המשותף בין השניים. כמו דלק נדל"ן, גם מודל הפלאזה היה צריך להוכיח שיצחק תשובה אינו רק יזם הנדל"ן האמיץ, שקופץ מפרויקט לפרויקט וסומך בעיקר על אינטואיציות ומזל.

בשני המקרים המחשבה הייתה על הטווח הארוך - זרוע חזקה של נדל"ן מניב ומלונאות, המשחקים במגרש הכי סיזיפי בענף הנדל"ן. חיים עם שולי רווח קטנים, המתבססים על מאסות גדולות. לא מודל של סוס מנצח, כן או לא, שמאפיין יזמים אמיצים (שקונים למשל קרקע לא נחשקת ויודעים להשביחה בזמן שיא), אלא נסיון קשה ומשתלם לגדל פרות מזומנים עיקשות.

כך בעסקאות המניבות-פיננסיות של דלק נדל"ן - בהן ההכנסה השוטפת מהשכרה הייתה צריכה לעבור במעט את עלות הכסף, וכך בזרוע המלונאות עליה הכריז תשובה לפני כחמש שנים ("אנחנו מתכוונים להקים עוד 30 מלונות פלאזה בכל העולם", אמר תשובה בסוף 2007). יתרון לגודל, עם רשת מלונאות שתתפרס בכל העולם (ושכבר רכשה קרקע נוספת בווגאס).

בדיעבד, דווקא אחרי שבוע שבו דלק נדל"ן מראה כנראה סימני חיים אחרונים, בעוד מלון הפלאזה דואג לייצר כותרות על אקזיט מרשים, מותר לסמן שני פרקים מאכזבים בסיפור חייו המופלא של תשובה.

בזמן שהיזם הקלאסי, שגם מצא גז, ממשיך להמר בהצלחה על סוסים, מתברר שגם הפרה המוצלחת זכתה לסיבוב מהיר בלבד. החלום על עשרות צאצאים, ועל אימפריית מלונאות, יעבור כנראה לקונה הבא.