אפקט השביתה: מכירות קוטג' תנובה צנחו ב-55%

מכירות שוקו תנובה צנחו במארס ב-21% ■ עצירת אספקת היופלה פגעה במכירות המעדנים לפעוטות, שצנחו ב-36% ■ שוק החלב ירד ברבעון הראשון ב-0.4%

מכירות קוטג' תנובה רשמו בחודש מארס צניחה כספית של 55%, במקביל לצניחה כמותית של 45% - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". הצניחה במכירות באה על רקע העיצומים והשביתה החלקית שנקטו עובדי תנובה החל מה-18 למארס 2012.

הנתונים מצביעים על כך שלא רק ששטראוס וטרה לא נכנסו לנעליה של תנובה בקטגוריית הקוטג', אלא הן צמחו כספית בתקופה זאת במידה מועטה. שטראוס וטרה אמנם הכפילו את המכירות הכמותיות של הקוטג', אולם עדיין כלל מכירות הקוטג' הכמותיות בקטגוריה צנחו ב-25%.

מכירות קוטג' שטראוס צמחו בתקופה זו ב-3.4% בלבד, מ-8.4 מיליון שקל ל-8.7 מיליון שקל במחירים לצרכן.

מכירות קוטג' טרה צמחו ב-8.2% מ-7.4 מיליון שקל ל-8 מיליון שקל במחירים לצרכן. בטרה אומרים כי הם עבדו במלוא כושר הייצור של הקוטג'.

בשורה התחתונה, השביתה בתנובה הביאה לצניחה של 39% בכלל מכירות קטגוריית הקוטג', מ-59 מיליון שקל במארס 2011 ל-36.1 מיליון שקל בלבד במארס 2012. הנתח הכספי של תנובה בקטגוריה ירד מ-73.3% במארס 2011 ל-53.8% במארס 2012, ותנובה איבדה מכירות של כ-24 מיליון שקל במחירים לצרכן.

נזכיר כי בעקבות סכסוך עבודה עצר ועד עובדי תנובה את אספקת הקוטג' ולאחר מכן גם את אספקת השוקו והיופלה. מהלכים נוספים כללו שיבושים באספקה של כלל מוצרי תנובה באזורים שונים ברחבי הארץ, באופן שכלל מוצרי תנובה לא סופקו למאות רבות של נקודות מכירה.

אמש (א') חשף "גלובס" כי הנזק הכספי שנגרם לחברת תנובה כתוצאה מהשביתה והעיצומים שנקטו העובדים עומד על 35 מיליון שקל, וכי בתנובה הטילו על מנכ"לי תשלובת החלב ותשלובת המזון, לכסות על הנזק.

בעוד שנתוני סטורנקסט משקפים את המכירות ברשתות השיווק במחירים לצרכן, הנזק לתנובה גדול יותר וכולל אובדן מכירות גם בשוק המוסדי וכן במכולות ובנקודות מכירה נוספות שלא באות לידי ביטוי בנתוני סטורנקסט.

כתוצאה מהשביתה, כלל מכירותיה של תנובה בשוק החלב ירדו בחודש מארס 2012 ב-8.9% - כך לפי סטורנקסט. במחירים לצרכן מדובר באובדן מכירות של 32.6 מיליון שקל.

תנובה נפגעה בנוסף במכירות השוקו ובמכירות המעדנים. מכירות שוקו Shock של תנובה - המוצר השני שאספקתו נעצרה כליל - רשמו במארס צניחה של 21%, אם כי כספית מדובר באובדן מכירות של כ-2 מיליון שקל בלבד, כיוון שתנובה מחזיקה רק בשליש מהקטגוריה.

במקביל, מכירות שוקו יטבתה של שטראוס צמחו ב-10%, ושטראוס החזיקה במארס בנתח כספי של 70.3% ממכירות הקטגוריה, לעומת 62.7% בתקופה מקבילה אשתקד.

עצירת אספקת היופלה פגעה בתנובה בעיקר בגזרת המעדנים לפעוטות וילדים, ואלה צנחו ב-36% - אובדן מכירות של 1.4 מיליון שקל.

כלל מכירות שוק החלב רשמו ברבעון הראשון ירידה של 0.4% והסתכמו ב-1.794 מיליארד שקל. תנובה רושמת היחלשות על רקע השביתה כאמור, שטראוס שומרת על כוחה, ואילו טרה מתחזקת.

שוק החלב
 שוק החלב