אכזבה בארה"ב: התחלות הבנייה ירדו ב-5.8% במארס

אנליסטים בשוק ציפו להתחלות בנייה ברמה של 700 אלף יחידות דיור, אך בפועל הנתון הצביע על 654 יח"ד בלבד

שוק הדיור האמריקני ממשיך להתבוסס ונתונים שפורסמו היום (ג') לחודש מארס מראים כי ההתאוששות תמשיך להיות איטית והדרגתית. התחלות הבנייה ירדו ב-5.8% בחודש מארס (בהשוואה לפברואר) לרמה של 654 אלף יחידות דיור, בעוד אנליסטים בשוק ציפו להתחלות בנייה ברמה של 700 אלף יח"ד. מנגד, היתרי הבנייה עלו ב-4.5% לרמה של 747 אלף בתים, בעוד שבשוק ציפו ל-710 אלף בתים.

אם כן, התחלות הבנייה בחודש מארס היו אמנם בשפל של 5 חודשים, אולם היתרי הבנייה עלו לרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2008. הסיבה העיקרית לגידול בהיתרי הבנייה הייתה עלייה בבקשות לקבלת היתרים לבניית בנייני מגורים עם 5 יחידות דיור ומעלה.

הנתונים משוק הדיור מציגים תמונה מורכבת למדי; מחד, למרות הירידה בהתחלות הבנייה, הגידול בהיתרי הבנייה מעיד על הערכת הקבלנים כי הביקושים צפויים לעלות בעתיד הקרוב. מאידך, ההיתרים לבניית בתים צמודי קרקע נפלו ב-3.5% ל-462 אלף בתים בחודש מארס. בתים צמודי קרקע מהווים 75% מסך הבתים החדשים שנבנים בארה"ב, כלומר הם החלק הארי של שוק הדיור.

"הבעיה העיקרית בשוק הדיור היא עדיין מלאי הבתים שלא נמכרו ואנו צופים שהמצב יחמיר השנה בגלל עלייה דרמטית בעיקולים, מה שידחוף את המחירים מטה", אמרה לסוכנות בלומברג ילנה שוליטיבה, כלכלנית בבנק הצרפתית BNP פאריבה. "סקטור הבנייה לא יתרום השנה לצמיחת הכלכלה האמריקנית".

בשנה האחרונה נרשם זינוק של 10.3% בהתחלות הבנייה.