המשבר במפעל הפיס נמשך: דחה פרסום התוצאות הכספיות

חרף הידברות בין היו"ר דיין לחברי הדירקטוריון - אין הסכמות על מינוי מנכ"ל ■ מפעל הפיס: התוצאות הכספיות ידווחו עם בחירת המנכ"ל החדש

מפעל הפיס דוחה עד להודעה חדשה את פרסום התוצאות הכספיות ב-2011, כשברקע המחלוקת הקשה בין היו"ר עוזי דיין לחברי הדירקטוריון בעניין מינוי המנכ"ל. במפעל הפיס נערכו לפרסום הביצועים הכספיים של הארגון בתחילת השבוע הבא. דיין קיווה שלצד מסירת הנתונים, יהיה בכוחו להציג בחגיגיות את המנכ"ל החדש - וזאת באופן שיסמל את קצו של המשבר שמסעיר בחודשים האחרונים את מפעל ההימורים.

המשבר בפיס פרץ בעקבות הסירוב של דיין לכבד את הבחירה בגזבר עיריית חיפה, ג'אקי וואקים, לתפקיד המנכ"ל בידי ועדת איתור של הדירקטוריון. דיין טוען שוואקים לא דיווח על חקירה שהתנהלה נגדו בעבר, וסבור שאינו ראוי לתפקיד. העימות בדירקטוריון הפיס הידרדר בשבועות האחרונים, עד כדי כך שחברי הדירקטוריון שללו את זכות החתימה של דיין.

החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, התערבה ודרשה מהדירקטוריון ליישב את המחלוקות ולמנות מנכ"ל עד 20 באפריל. עד אז, עבאדי בויאנג'ו הקפיאה הליכים שקידם האוצר למתן היתרים שיאפשרו למפעל לקיים משחקי הגרלה חדשים. מקורות באוצר אמרו כי במקרה שלא יימצא פתרון למשבר, לא מן הנמנע שגם היתרים למשחקים קיימים יבוטלו, וזאת - לצד סנקציות נוספות שיישקלו נגד מפעל הפיס.

הנמיכו פרופיל

ב-2010 הכניס מפעל הפיס ממשחקי הגרלה כ-4.6 מיליארד שקל. על פי הערכות, ב-2011 חלה עלייה בהיקף הפדיון של מפעל הפיס מהגרלות, והוא עשוי להסתכם ביותר מ-5 מיליארד שקל. בשבועיים האחרונים ניסו דיין וחברי הדירקטוריון להנמיך פרופיל תקשורתי בעימות החריף, ולפתוח ערוץ הידברות למציאת פתרון למחלוקות; זאת, מחשש לסנקציות קשות מצד האוצר - הגוף המפקח.

בסביבתו של דיין טענו כי הוא מרבה לדון עם חבר הדירקטוריון, שמואל ריפמן, שאליו הועברו זכויות החתימה שנשללו ממנו, בניסיון להשיג הסכמות. לטענת הגורמים, דיין מנסה להשפיע באמצעות ריפמן על רוב חברי הדירקטוריון, לסגת מהדרישה למנות את וואקים לתפקיד המנכ"ל.

אחד הגורמים אמר היום (ג') כי "ניתן להעריך שרמת המוטיבציה של חברי הדירקטוריון בעניין המינוי של וואקים למנכ"ל יורדת". מקורבים לריפמן ולשאר חברי הדירקטוריון שמובילים את מינוי וואקים לתפקיד הכחישו את הדברים בתוקף, תוך הבהרה מפורשת שלפיה לא חל כל שינוי בעמדתם המקורית.

האולטימטום שקצבה החשכל"ית יפקע ביום שישי, ובינתיים ניכר שהצדדים לא מצליחים לגשר על הפערים. דיין יצא אתמול לנסיעה פרטית לחו"ל, ואמור לשוב לישראל מחר. ביום חמישי יתכנס הדירקטוריון לדיון נוסף, שבו יעלו על סדר היום סוגיות דחופות, ובהן הקצאת תקציבים למיזמים שמובילות רשויות מקומיות. מקורות במפעל הפיס רואים את כינוס הדירקטוריון במועד זה, כהזדמנות אחרונה להשיג הסכמות שימנעו סנקציות נוספות כלפי מפעל הפיס מצד האוצר.

וואקים ממתין בינתיים להחלטות שעשויות להתקבל בעניינו בישיבת הדירקטוריון הקרובה, וסביר שאחריה יחליט אם לעתור לערכאות משפטיות בדרישה לחייב את היו"ר דיין לכבד את ההחלטה של ועדת האיתור שבחרה בו לתפקיד המנכ"ל. מקורבים לסוגיה אמרו היום, כי וואקים החל לגבש את טיעוניו ומשלים את היערכותו להגשת עתירה, שכן על רקע ההתנגדות של דיין למינויו, לא יהיה מנוס מלהגיש אותה.