חולי הצליאק דורשים: סבסוד למזון ללא גלוטן

מחירו של לחם ללא גלוטן גבוה פי 6 מלחם רגיל ■ בימים אלה מתגבשת עצומה הקוראת להביא לסבסוד המזון לחולי צליאק ע"י הכנסתו לביטוח המשלים בקופ"ח

כ-60 אלף חולי צליאק חיים היום בישראל ומשלמים ביוקר על תחליפי מוצרים המכילים גלוטן - אך הם אינם זוכים לכל סבסוד או התחשבות במסגרת הביטוח המשלים של קופות-החולים. כך, לדוגמה, ככר לחם ללא גלוטן - מוצר יסוד בסיסי עבור אנשים אלה - עשויה לעלות פי 6 ויותר ממחירו של לחם אחיד.

כידוע, צליאק היא מחלה כרונית של אי-סבילות מולדת לגלוטן המצוי בדגנים. החולים במחלה נדרשים לצרוך אך ורק מזון שאינו מכיל גלוטן, המחייב ייצור מיוחד - ושעלויותיו, כאמור, גבוהות משמעותית מהרגיל. בנוסף מתמודדים החולים עם מבחר מצומצם ביותר של מוצרים על המדף, גם אם הוא הולך וגדל עם השנים. חריגה מהתפריט המחמיר מסוכנת לחולים.

את המצב הזה מבקשת לשנות עצומה שמתגבשת בימים אלה, המנסה - ולא בפעם הראשונה - להביא לסבסוד המזון לחולי הצליאק, הפעם באמצעות הכנסתו לתקנון הביטוח המשלים של קופות-החולים.

הפעם פונה העצומה אל חברי ועידת מכבי - הגוף הנבחר העליון של קופת-החולים - לקראת כינוסה בחודש מאי הקרוב. הוועידה מוסמכת לדון ולהחליט בכל נושא שעל סדר יומה.

יוזם העצומה, תמיר לזרוב, נבחר כציר בוועידה והודיע על כוונתו להעלות לסדר היום את נושא התמיכה בחולי צליאק (לחתימה על העצומה: atzuma.co.il/celiacpetition).

"אני בטוח שצירי הוועידה והנהלת קופת חולים-מכבי לא יתעלמו מן הקולות הרבים הקוראים להם לעשות היסטוריה במדינת ישראל", אומר לזרוב, "ולהכניס לראשונה לתקנון הביטוח המשלים את הסבסוד לחולי צליאק. אני מקווה שיתר הקופות ינקטו אותו צעד ברגע שהוא יבוצע במכבי".

יצוין כי ישראל נמצאת בפיגור לעומת מדינות כמו איטליה, בריטניה והולנד, שם זכאים הלוקים בצליאק לסיוע ברכישת מוצרים ללא גלוטן. הצעת חוק פרטית הוגשה בנושא ב-2009 בקריאה לתמוך בחולי הצליאק בישראל על-ידי סבסוד מחירי לחם ללא גלוטן וייצור מוצרים המותאמים למצבם, באמצעות הטבה כספית ישירה לחולים הנזקקים לכך, ובמקביל תמריץ ליצרני המזון, ליבואנים וליצואנים למכור מזון ללא גלוטן בישראל באמצעים שונים.