בדיקת "גלובס": מי זכאי למקרר חדש ומסובסד?

כך תוכלו ליהנות מהחלטת המדינה לסבסד 50 אלף מקררים חסכוניים באנרגיה ‏

‎‎הזדמנות צרכנית לרכישת מקרר בסבסוד המדינה: לאחר פרויקט דומה שנפתח בעבר לאוכלוסייה מעוטת יכולת, יוצא השבוע משרד האנרגיה והמים בפרויקט נוסף להחלפת מקררים ישנים ובזבזניים בחשמל - המיועד הפעם לכלל האוכלוסייה. זאת כחלק מהתוכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית שגיבש המשרד, ובהתאם להחלטת הממשלה שמטרתה לצמצם את צריכת החשמל במשק, להגביר את המודעות לחיסכון באנרגיה ולעודד החלפת מוצרי חשמל ישנים בעלי דירוג אנרגטי נמוך והוצאתם מהשוק.

‏כדאי להזכיר כי מבצע סבסוד נורות החיסכון של המשרד גם הוא עדיין בתוקף - ובמסגרתו יכול הציבור לרכוש מארז מסובסד של 3 נורות חסכוניות מסוג ‏CFL‏ במחיר של 20 שקל למארז, ולחסוך כ-70% מצריכת החשמל לנורה. ‏

הנה מספר דברים שכדאי לדעת על האפשרות לקחת חלק בפרויקט המקררים:

‏מה מציע המבצע?

‏כ-50 אלף מקררים מוקצים במסגרת הפרויקט לרכישה במחיר מוזל, כשהמשרד מסבסד 30% מעלות המקרר החדש - ועד 1,250 שקל לכל מקרר חדש מבין הדגמים שזכו במכרז. החיסכון השנתי הצפוי בחשבון החשמל של כל אחד, על-פי המשרד, מגיע לכ-600 שקל.

‏אילו מקררים ניתן לרכוש?

‏‎‎‏8 דגמי מקררים של החברות ‏LG‏, סמסונג, היטאצ'י ובקו נבחרו במכרז שנערך, במחירים הנעים מ-1,806 שקל לאחר הסבסוד (356 ליטר) ל-5,940 שקל (584 ליטר - אולם קיימים דגמים בנפח דומה או גדול יותר ובעלות נמוכה משמעותית). כולם בדירוג אנרגטי ‏B‏, הנחשב יעיל יחסית לדגמים בני 7 שנים ומעלה.

‎‎מהם תנאי הסף לרכישה?

המקרר המוחלף חייב להיות תקין ולא מקולקל, בן למעלה מ-7 שנים ובעל נפח של 300 ליטר לפחות. חובה להציג תעודת זהות עם ספח במהלך בדיקת הזכאות והרכישה.

‎‎מה עוד כולל המחיר?

המחיר המסובסד כולל את רכישת המקרר, הובלתו לבית הלקוח, פינוי המקרר הישן לגריטה ומתן אחריות כוללת ל-3 שנים. אגב, פינוי המקרר הוא תנאי חובה ולא רק אפשרות - כדי למנוע מכירתו והשארתו בשוק על אף הדירוג האנרגטי הבעייתי.

‎‎עד מתי ניתן לנצל את ההזדמנות?

‏רשמית, המבצע יימשך 18 חודשים - אלא אם ייגמר המלאי קודם. מניסיון של פרויקטים דומים בעבר (עבור מקררים ועבור מזגנים) - המלאי נחטף בפרק זמן קצר במיוחד. במהלך השנה מתוכנן להתפרסם מכרז נוסף של מקררים לאוכלוסיות שונות, שיכלול את החלפתם של עוד כ-20 אלף מקררים חדשים ויעילים אנרגטית (לא ברור כרגע אם לכלל האוכלוסייה או על-פי קריטריונים מסוימים).

‎‎היכן ניתן לרכוש את המקררים?

‏מי שמציע אולם תצוגה כולל ובו כל הדגמים הוא דווקא אתר הסחר המקוון וואלה שופס - שחורג מהווירטואליות שלו למכירה פיזית במשרדים, בשל הצורך בבדיקה מקדימה של פרטי הלקוח כדי לעמוד בתנאי הרכישה במסגרת הפרויקט. פרטים באתר ‏wallashops.co.il‏.

מעבר לכך, נקודות המכירה שונות - אבל לרוב לא ניתן למצוא בהן את מלוא ההיצע, שכן היבואנים השונים מוכרים ברשתות שונות. כך למשל, בעוד בטרקלין חשמל תמצאו מקררי ‏LG‏, את סמסונג תמצאו בא.ל.מ ואת היטאצ'י בעיקר אצל סוחרים פרטיים.

‏רשימת החנויות המשתתפות במבצע מופיעה באתר האינטרנט של המשרד בכתובת: ‏www.energy.gov.il‏