אולימפיה קרסה - והחברה הבת מזרימה הון לאחים כצנלסון

לאחר שהחברה הבת נאנט שילמה אשתקד 4.8 מיליון שקל לאוסקר כצנלסון, אישרה החברה שוב תשלום רבע מיליון שקל, הפעם לאחיו שמעון ■ נאנט טוענת שמכרה 2,340 יחידות דיור בשנה, אבל את 2011 סיימה בהפסד של 24 מיליון אירו

מי צריך את מפעל הפיס כאשר יש לך חברה ציבורית המספקת מזומנים למכביר? חברת נאנט, כך הולך ומתברר, היא האוצר הפרטי של האחים כצנלסון. ב-2011 גרף אוסקר כצנלסון לכיסו שכר של 966 אלף אירו (כ-4.8 מיליון שקל) בנאנט, החברה הבת של אולימפיה נדל"ן שקרסה. עכשיו מגיע תורו של אחיו, שמעון כצנלסון, לשעבר יו"ר מפעל הפיס, אשר לו אישר הדירקטוריון דמי ניהול של 50 אלף אירו (רבע מיליון שקל).

נאנט, הפועלת בתחום הנדל"ן במרכז ובמזרח אירופה, רשומה כחברה הולנדית, והיא הנפיקה בישראל אג"ח בלבד. בהודעת נאנט לבורסה נמסר שהדירקטוריון החליט לאשר לשמעון כצנלסון את התשלום "בגין שירותי ניהול שהוא העניק בקשר עם פרויקט 'ליסה גורה' בקייב, לתקופה שתסתיים באפריל 2012". נוסף לכך תממן נאנט הוצאות הקשורות במילוי תפקידו של שמעון כצנלסון.

אחיו של שמעון, אוסקר כצנלסון, הוא מנכ"ל ויו"ר נאנט, וממייסדי ומנהלי אולימפיה (שקרסה אשתקד כשהיא מותירה חוב של רבע מיליארד שקל למחזיקי האג"ח). בשנים 2008-2011 גרף אוסקר מקופתה של נאנט שכר מצרפי בעלות של כ-20 מיליון שקל, בזמן שהחברה דיווחה על הפסדים כבדים.

לגבי התשלום לשמעון כצנלסון, מסרו היום מקורבים לחברה כי "הסכום משולם לו בגין חמישה חודשי עבודה באוקראינה במסגרת הפרויקט. התשלום הוא עד סוף אפריל, ולאחר מכן הוא מפסיק את ניהול הפרויקט, וכמובן לא מקבל יותר שכר".

שווי ההשקעה נחתך ביותר מחצי

מהו אותו פרויקט שבגינו יקבל שמעון כצנלסון את הסכום הנאה? בשנת 2008 רכשה נאנט זכויות חכירה ל-15 שנה בשטח של 118 דונם בבירת אוקראינה, תמורת 25 מיליון אירו. בעקבות משבר הנדל"ן הקשה במדינה, שווי הקרקע הלך ופחת עם השנים, ושווי ההשקעה של החברה בפרויקט נחתך בספרים ביותר מחצי, ל-12 מיליון אירו בלבד.

ההידרדרות של הפרויקט לא הפריעה לנאנט להגדיל בסוף 2011 את חלקה בו ל-71.2%. רכישת המניות, מהחברה האחות אולימפיה יורו, בוצעה תמורת 4.7 מיליון אירו ונטילת הלוואות.

ברשות ני"ע לא אהבו את עסקת בעלי העניין, ונציגיה דרשו לפרסם מתאר לצורך קבלת אישורים לביצועה. הרשות הבהירה שמדובר בעסקה חריגה, שלא נעשתה בתנאי שוק, אך עמדת החברה היא שגם אם נפל פגם בעסקה, לרשות אין שיניים, מכיוון שמדובר בחברה זרה.

גם עו"ד רונן מטרי, שמונה לכונס הנכסים של אולימפיה נדל"ן, ובמקביל מונה לדירקטור בנאנט, לא התלהב מהעסקה. מתוקף תפקידו הוא ניסה לדחות את המהלך, אך נאנט לא נענתה לבקשתו, ואף הציגה את העסקה כאילו מדובר בהנחה של 7% על המחיר האמיתי של הנכס.

ייעוד הקרקע בפרויקט הוא להקמת שכונת מגורים ושטחי מסחר ומשרדים. ואולם, בהתאם לחוות דעת משפטית קיים סיכון רב שהחברה תאבד את זכויותיה במקרקעין, נוכח העובדה שהרשויות עשויות לפעול להפסקת החכירה, כיוון שהבנייה לא התחילה. בעקבות קשיי מימון מתקשה החברה להתחיל את הפרויקט, ולכן החליטה לממן אותו מהונה העצמי, אך כעת היא בוחנת מחדש את החלטתה.

התפטר מאולימפיה ב-2011

שמעון כצנלסון הצליח לשלב בהצלחה רבה בין עולם העסקים לפוליטיקה. הוא עלה לישראל בשנת 1973 מקייב, ובשנות ה-80 החל את דרכו בפוליטיקה המקומית במועצת עיריית אשדוד - בתחילה מטעם הליכוד, ובהמשך במפלגת "אשדוד ביתנו". בשנת 2003 מונה על-ידי ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לתפקיד יו"ר מפעל הפיס.

משנת 2007 החל לכהן כמנכ"ל חברת אולימפיה יורו, שבאמצעותה פעלה אולימפיה במזרח אירופה, והשתכר 25 אלף אירו בחודש. נוסף לכך קיבל החזר הוצאות, כך שעלות העסקתו הסתכמה בכ-1.7 מיליון שקל בשנה. בתחילה המשיך לעבוד גם במפעל הפיס, ובהמשך התפטר, על רקע דוח מבקר המדינה, אך המשיך לכהן כדח"צ וכיו"ר ועדת הביקורת בחברת אל על.

כצנלסון העתיק את מגוריו לאוקראינה, ובאוגוסט 2008 התפטר מתפקידו בחברת התעופה, לאחר שלא נכח פיזית בישיבות הדירקטוריון במשך חודשים רבים. בנובמבר 2011 הודיעה אולימפיה ששמעון כצנלסון התפטר מתפקידו.

נאנט טוענת שמכרה בשנה החולפת לא פחות מ-2,340 יחידות דיור, אך זה לא בא לידי ביטוי בתוצאות, ואת 2011 היא סיימה בהפסד של 24 מיליון אירו.

סך ההתחייבויות שלה 169 מיליון אירו, ואג"ח החברה, שמהוות כמחצית מהחוב, נסחרות בתשואת זבל של עד 50%.