אובמה: ביום השואה, ובכל יום, צריך לעשות יותר מאשר לזכור

אובמה: "כאומות, אנו חייבים לעשות כל דבר כדי למנוע או לשים קץ לזוועות ההווה" ■ טקסי הזיכרון ליום השואה בארה"ב עמדו בצל משבר איראן ■ פאנטה: "עלינו לזכור תמיד שלא הצלחנו להציל שישה מיליון יהודים"

יום הזיכרון לשואה צוין אתמול (ה') בוושינגטון בצל העימות המתעצם עם איראן בגין מאמציה לפתח נשק גרעיני. התבטאויות של בכירים בממשל הזכירו לא רק את העבר אלא גם את מחויבות ארה"ב למנוע הישנותה של זוועת השואה. "צריך לעשות כל דבר לסיכול לזוועות ההווה", אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

בהודעה ליום הזיכרון אמר הנשיא: "אני מצטרף לבני כל הדתות ברחבי ארה"ב, בישראל ובעולם כולו וחולק כבוד לכל קרבנות השואה, פשע נורא שאין דומה לו בתולדות האנושות".

"אנו מכבדים את זכרם של שישה מיליון קרבנות, גברים נשים וטף, שנטבחו פשוט מפני שהיו יהודים", נאמר בהודעה. "אנו חשים יראת כבוד לאלה שנלחמו נגד הצוררים, בגיטאות ובמחנות, אף שלא היה להם כמעט כל סיכוי לנצח".

"ביום זה, ובימים אחרים, אנו צריכים לעשות יותר מאשר סתם לזכור", אמר אובמה. "אנו חייבים לקבל החלטה נחושה ש'לא עוד' הוא יותר מסיסמה ריקה. כאנשים פרטיים, אנו חייבים להישמר מפני אדישות בלבבות ולהכיר בכך שאנו כולנו בני אנוש. כחברות, אנו חייבים להתייצב יחדיו נגד אנטישמיות ובורות, לרבות נגד אלה שמנסים להכחיש את השואה. כאומות, אנו חייבים לעשות כל דבר כדי למנוע או לשים קץ לזוועות של ההווה".

אובמה ינאם במוזיאון השואה בוושינגטון ביום ב'

בטקס זיכרון בפנטגון, אמר שר ההגנה, ליאון פאנטה: "אנו חייבים לזכור תמיד, שלא היינו מסוגלים להציל שישה מיליון יהודים שניספו תחת משטר הזדון של היטלר. את הנטל הזה אנו חייבים לשאת תמיד כמסד להחלטה נחושה שזוועה כדוגמת השואה לעולם לא תתרחש שוב".

"היום אנו מחדשים את המחויבות הזו ואנו עושים זאת יחדיו, כעדים, בדיוק כמו החיילים האמריקניים ששחררו את ניצולי מחנות ההשמדה לפני 65 שנה ושהיו עדים לזוועות שם", אמר פאנטה.

הוא אמר, שהצבא האמריקני של היום חושל למעשה בתקופת מלחמת העולם השניה במאבק נגד העריצות הנאצית. "כדי להביס את היטלר, גייסנו את כל עוצמתנו ובמהלכו של מאמץ זה חווינו כמה מהשעות היפות ביותר שלנו כצבא, ולמעשה כמדינה".

בטקס נכח גם שר הביטחון, אהוד ברק, שנפגש עם פאנטה לפני הטקס. (ראו ידיעה נפרדת: פאנטה: הפנטגון מתכנן צעדים נוספים נגד העם הסורי).

השוואה בין גרמניה הנאצית לבין איראן תחת משטר האייתאללות נכללה בנאום מרגש של שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, בטקס לציון יום השואה שנערך ברוטאנדה של בניין הקפיטול במעמד ניצולי שואה, מאות מחוקקים ושר האוצר, טימותי גייתנר.

"איננו יכולים להתיר טריוויאליזציה של ששת מיליון קרבנות השואה. תולדות האנושות רוויות בזוועות, מעשי טבח ומלחמות, אך שום דבר לא ישווה לזדוניות השואה... אבל, בה בעת, איננו יכולים להתעלם מהדמיון בין התנאים שהניבו את השואה לבין אלה שאנו עדים להם עתה יום יום", אמר אורן.

"חובתנו, אפוא, היא למנוע הישנותה של שואה חדשה", אמר השגריר. "שוו בנפשכם אם שליש מהעם היהודי לא היה נטבח. שוו בנפשכם את הרופאים, החוקרים והאמנים. שוו בנפשכם את הנכדים ואת הנינים שהיו פורחים היום ברחבי תבל. ולכך אנו מתכוונים כאשר אנו אומרים, 'לא עוד'".

במענה ישיר להפצרות של ממשל אובמה שישראל תימנע מפעולה חד-צדדית באיראן, הכריז השגריר: "רק ישראל תוכל להחליט מה הדרך הטובה ביותר להגן על אזרחיה".

אורן ציין, שהמצב עתה שונה מזה שהיה לפני 80 שנה: יש כיום מדינה יהודית ריבונית וגאה, עתירת הישגים במדע, טכנולוגיה ואמנות, ו"אנו חייבים להעריך את הברית ההיסטורית בין ישראל לארה"ב".

"בה בעת, אנו חייבים להכיר בעובדה שהרשע לא נולד בבת אחת בשנות ה-30 ונעלם לנצח ב-1945", המשיך השגריר. "אנו חייבים להודות בכך שמשטמת היהודים, משטמה שטומנת בחובה רצח-עם, שבערה כל אותן שנים, נותרה פגע נפיץ עד עצם היום הזה".

"איראן אינה גרמניה הנאצית, אך אם יהיה בידיה נשק גרעיני, היא תוכל לסחוט את העולם, להשתלט על מקורות נפט ולסכן חיי מיליונים. עתה יש בידינו הזדמנות, למעשה חובה, להעמיד מול מנהיגי איראן שתי אופציות חד-משמעיות שמעולם לא הוצבו לפני הנאצים: לזנוח את תכניתה הגרעינית הצבאית או לשאת בסנקציות משתקות ואיום צבאי אמין".

לראשונה צוין יום השואה בישראל גם באו"ם בכמה תכניות, פרי יזמה משותפת של ישראל והארגון. או"ם מציין מדי שנה את יום השואה הבינלאומי, אך זו הפעם הראשונה שיום השואה שחל בישראל מצוין במקביל באו"ם. התכנית המרכזית היא מיזם למימון השתלמויות של עשרות מורים מרחבי תבל בנושא השואה ביד ושם.

השר יוסי פלד ושגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, חנכו אמש במרכז או"ם תערוכה לציון מלאת 50 שנה למשפט אייכמן בנוכחות מאות שגרירים ודיפלומטים אחרים. התערוכה, "שישה מיליון קטגורים", תהיה פתוחה לקהל במשך כמה חודשים. תמי האוזנר רווה, יו"ר הרשות השניה ובתו של גדעון האוזנר, שהיה התובע הראשי במשפט אייכמן, ומיקי פלדמן, שהיה אחד מחוקריו של הצורר הנאצי, הגיעו מישראל לפתיחת התערוכה.

פלד אמר, כי "אין מקום מתאים יותר מאו"ם להעביר לעולם את המסר החשוב ש'ניצחנו', ושרק הזיכרון ימנע שואה נוספת. לא 50 שנה ולא 500 שנה ישכיחו את האסון הנורא ביותר שאירע לעם היהודי. החלטת הממשלה לקיים אירועים כאלה בישראל וברחבי העולם חשובה ביותר".

פרושאור אמר: "הציווי לזכור ולא לשכוח חקוק על לוח ליבנו, כמו מספר שצרוב על יד. התערוכה מציגה לכל העולם לא רק את ממדי הזוועה אלא גם את מדינת ישראל, העושה משפט צדק באויביה והנחושה להגן על עצמה בכוחות עצמה".

ביום ב' הבא יתקייים באו"ם כנס בינלאומי על ההיבטים המשפטיים, הפסיכולוגיים והחברתים של של משפט אייכמן והשפעתם על תפיסת הצדק במאה ה-21.