מצרים ביטלה באופן חד-צדדי את הסכם הגז עם ישראל

בפועל, לא זורם גז לישראל ממצרים באופן סדיר מזה חודשים, כך שההשפעה על תעריפי החשמל צפויה להיות זניחה ■ ברקע, תובעים בעלי מניות ב-EMG את מצרים ע"ס 8 מיליארד ד' ■ וגם: שכרו של מימן באמפל וחובות החברה

חדשות רעות לאמפל ויוסי מימן (בעל השליטה): ממשלת מצרים הודיעה היום ל-EMG על ביטול חד-צדדי על הסכם הגז עם ישראל - כך מדווחת הערב (א') אמפל בהודעה לבורסה בת"א.

מדובר בסיום עגום לסדרת התהפוכות שעברו על אמפל , שמחזיקה בכ-12.5% ממניות יבואנית הגז המצרית EMG ושולטת בחברת גדות מיכליות. EMG היא זו שהקימה את צינור הגז מאל-עריש שבסיני לאשקלון, אולם מאז ההפיכה אשתקד במצרים (פברואר 2011) אספקת הגז הופסקה פעמים רבות, כאשר הצינור פוצץ כ-14 פעם. לאחרונה הופסקה הזרמת הגז לישראל (ומאז לא חודשה) ב-5 במארס 2012.

על רקע ההכרזה ולאור ההתפתחויות הגיאופליטיות האחרונות במצרים, יש לציין כי בפועל לא זורם גז לישראל ממצרים באופן סדיר מזה מספר חודשים, ולפיכך ההשפעה של ההכרזה הערב על תעריפי החשמל בישראל, צפויה להיות זניחה (כך למשל, במהלך 2011 לא סופק גז ב-225 ימים).

במבט רחב יותר, יש לציין כי מדובר למעשה בהפרה של הנספח הכלכלי אשר נכלל בהסכם השלום שנחתם בזמנו בין ישראל למצרים - לפיו מצרים תספק נפט לישראל (הנפט הומר לגז לפני שנים מספר). במסגרת הנספח, נקבע כי מצרים מחויבת לספק לישראל גז בכמות אותה האחרונה תדרוש, תמורת תשלום.

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה לצעד המצרי: "שר האוצר רואה בדאגה רבה את ההודעה המצרית החד צדדית על ביטול הסכם הגז עם ישראל, הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים. מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל. אנחנו חייבים כעת לעשות מאמץ מוגבר, כפול ומכופל להקדמת הזרמת הגז הישראלי מאפריל 2013 למהלך שנה זו -2012 ולפתור את כל המכשולים הבירוקרטים כדי לבצר את עצמאותנו האנרגטית ולהוזיל את החשמל למשק ולאזרחים כאחד".

הקמה ב-460 מיליון דולר

הזרמת הגז ממצרים לישראל החלה בשנת 2008‏, כאשר הקמת צינור הגז עלתה כ-460 מיליון דולר.‏ חוזי מכירת הגז בין ‏EMG‏ לבין לקוחותיה בישראל (שהחשובה שבהן היא חברת החשמל) הינם למשך 20 שנה, וכעת עומד מעליה צל גדול - לאחר הודעת הממשלה המצרים, ועל רקע רצף הפיגועים בשנה החולפת הביאו להפסקת אספקת הגז והתייקרות מחירי הדלקים של חברת החשמל - ובסופו של דבר להתייקרות חשבון החשמל של הצרכנים בישראל.

באוקטובר 2011 פורסם כי EMG מתכוונת לנקוט בצעדים משפטיים כנגד מוסדות מצריים וישראלים, ביניהם הממשלה המצרית וחברת החשמל, על רקע הפסקות הזרמת הגז ממצרים - שפגעו בה כספית. EMG הודיעה לאמפל כי היא מתכוונת לפנות לבוררות אצל לשכת הסחר הבינלאומית כנגד תאגיד הדלק הכללי המצרי, חברת האחזקות של הגז הטבעי המצרי (EGPC\EGAS) ונגד חברת החשמל הישראלית.

בחודש יולי 2011 הודיעו בעלי מניות ב-EMG כי יתבעו את ממשלת מצרים על סך 8 מיליארד דולר בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מההפסקות באספקת הגז הטבעי בצינור ההולכה בסיני. כמו כן, ב-21 לספטמבר 2011, EMG פנתה ללשכת הסחר הבינלאומית בבקשה לבוררות עם חברת החשמל.

ברקע: הסדר החוב יתקיים?

אמפל אישרה בשבוע שעבר את הפרסום ב"גלובס" כי הגיעה להסכמות להסדר חוב עם נציגות סדרת האג"ח הגדולה ביותר שלה, סדרה ב'. ההסדר הכולל צפוי להתאשרר רק לאחר שיסגרו פרטי המו"מ עם הסדרות האחרות (א' ו-ג') בתוך 60 יום מזמן ההסכמה. המשימה הקרובה של מימן ויד ימינו, אירית אילוז, סמנכ"לית הכספים של אמפל, להצליח לשכנע גם את יתרת הנושים לחתום על הסדר חוב. ‏

המתווה להסדר חוב כולל דחיית תשלומי הקרן בשנתיים, תשלום במזומן של 5 מיליון דולר לאג"ח ב', הענקת אופציות ל-23% ממניות אמפל לנושים הבלתי מובטחים, פיצוי בריבית על האג"ח, הריבית תשולם כסדרה, מימן יזרים לחברה 6 מיליון דולר (24% ממניות חברת אלטק וסכום נוסף שישלים את התמורה). מימן גם יוותר על שכרו בתקופת דחיית הקרן ולאחר מכן שכרו יוגבל ל-50% משכרו הנוכחי. למחזיקי האג"ח תינתן גם הזכות לדרוש ממימן להוציא את אמפל מפרויקט אתנול בקולומביה ולהחזיר לקופתה את ההשקעה בו בסך 22.5 מיליון דולר.‏

מאז רכש את השליטה באמפל, לפני כעשור, זכה מימן לשכר מצטבר של 14.4 מיליון דולר (כ-54 מיליון שקל), ואילו אילוז זכתה לתגמולים בסכום מצטבר של 10.1 מיליון דולר (כ-38 מיליון שקל).

אג"ח אמפל נסחרות בתשואת זבל של עד 160%. לאמפל אין כיום יתרות נזילות המספיקות לתשלום חובותיה, ובהתאם לכך צורפה הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים לשנת 2011. החברה סיימה את שנת 2011 בהפסד של 95.3 מיליון דולר.