מ-2.2 מיליארד דולר לאפס ב-5 שנים

עסקאות בעלי העניין של יוסי מימן חוללו נזק עצום לבעלי מניות הציבור באמפל

הודעת ממשלת מצרים אמש על ביטולו של הסכם הזרמת הגז לישראל, היא מסמר נוסף בארון הקבורה של EMG, חברת תיווך הגז המצרי שיזם יוסי מימן. רק מעטים יחלקו על כך ששווי EMG - שהקימה צינור להזרמת הגז מאל-עריש לאשקלון - עומד היום על אפס. וזאת, שנים ספורות בלבד לאחר שמימן מכר מניות EMG לחברה הציבורית אמפל שבשליטתו ולקבוצת משקיעים מוסדיים, במחיר ששיקף לה שווי של 2.2 מיליארד דולר.

דפי ההיסטוריה של שוק ההון גדושים בעסקאות בעלי עניין מפוקפקות, בהן העבירו בעלי שליטה נכסים פרטיים לחברות ציבוריות שבשליטם. עסקאות שהיטיבו עם אותם בעלי שליטה על חשבון בעלי המניות מקרב הציבור. אבל אף אחת מאותן עסקאות לא מתקרבת לנזק העצום שחוללו עסקאות בעלי העניין של יוסי מימן.

בשנים 2005-2007 מכר מימן מניות EMG לאמפל ולמוסדיים תמורת סכום כולל של כ-1.3 מיליארד שקל (בעיקר במזומן). כעת לא מן הנמנע כי ההשקעה במניות EMG עשויה לרדת לטמיון במלואה, תוך שהיא גורמת לקריסתה של אמפל - פעם חברת פאר והיום בעלת הערת "עסק חי" בדוחות - ולהפסדים עצומים אצל בעלי המניות ומחזיקי האג"ח שלה.

דאג לעצמו ולמקורביו

החשש שנלווה לרכישת השליטה באמפל על ידי מימן, אי שם בתחילת העשור הקודם, היה כי בכוונתו לצקת לתוך החברה דווקא את מניותיו בערוץ 10, שכבר אז רשם הפסדים ניכרים מפעילותו. נכון להיום, נתון הערוץ המסחרי של מימן בקשיים חמורים, וכמו מעל אמפל גם מעל המשך קיומו מרחפת סכנה מוחשית, שמעצימה את סימני השאלה לגבי יכולתו של בעלי שתי החברות לייצר ערך עבור המשקיעים בעסקיו.

אבל מה שעליו לא ניתן לערער הוא יכולתו של מימן להיטיב עם עצמו ועם מקורביו. בדיעבד, לא מן הנמנע שמה שקרץ לו כשרכש את אמפל בשנת 2001 לא היה תיק ההשקעות המגוון שטיפחה החברה במשך השנים, אלא היותה חברה אמריקנית, כזו שבה ניתן להעביר עסקאות בעלי עניין ללא צורך באישור אסיפת בעלי המניות.

ואכן, את רכישת מניות EMG מידיו, בסדרה של עסקאות בעלי עניין חסרות תקדים בהיקפן, אישרה אמפל באמצעות פורום שכלל שלושה דירקטורים בלבד, שהוגדרו כבלתי תלויים: מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, איתן הבר, חמי מורג, ועו"ד יהודה קרני. מצויד באישור הנכסף העביר מימן לאמפל את מניות EMG, פרויקט תשתיות בוסרי ועתיר סיכונים (ממנו לא ראתה החברה ולו שקל אחד), תמורת מאות מיליוני שקלים ששולמו לו מקופת החברה.

אותם הדברים אמורים בדרך שבה אושרו תנאי ההעסקה המפנקים למימן וליד ימינו באמפל, סמנכ"לית הכספים אירית אילוז.

מבדיקת "גלובס" שהתפרסמה כאן אתמול עולה כי השניים זכו לתגמולי שכר בהיקף שערורייתי של קרוב ל-100 מיליון שקל בשנים 2003-2011, זאת בזמן שמצבה של החברה הכושלת הורע תחת ניהולם ללא הכר, כשרק בשנה האחרונה איבדו מניות אמפל 85% מערכן.