פרשת שוחד חמורה נחשפה בוול מארט; המניה מאבדת 4%

ה"ניו-יורק טיימס" דיווח בשבת כי בספטמבר 2005, פרקליט בכיר בוול מארט קיבל אי-מייל ממנהל לשעבר בחטיבה המקסיקנית, שתיאר איך שילמה החטיבה שוחד תמורת רישיונות לבנייה של חנויות במקסיקו

האשמות לפיהן רשת השיווק הגדולה בעולם, וול-מארט , טאטאה אל מתחת לשטיח חקירה של פרשת שוחד מאסיבית בחברה-הבת המקסיקנית שלה, צפויות להוביל לשנים ארוכות של בדיקה רגולטורים, ועשויות לגרום לכמה מבכירי הרשת לאבד את משרותיהם.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח בשבת שבספטמבר 2005, פרקליט בכיר בוול-מארט קיבל אי-מייל מסרחיו סיסרו זפאטה, מנהל לשעבר בחטיבה המקסיקנית (החטיבה הזרה הגדולה ביותר של וול-מארט), שתיאר איך שילמה החטיבה שוחד תמורת רישיונות לבנייה של חנויות במקסיקו.

וול-מארט שיגרה חוקרים למקסיקו סיטי וחשפה מאות תשלומים חשודים בהיקף של יותר מ-24 מיליון דולר, אך הנהלת החברה סגרה את החקירה ולא דיווחה עליה לרשויות בארה"ב או במקסיקו, לפי ה"טיימס".

יועצים ומומחים משפטיים אומרים שאם החשדות יתבררו כנכונים, הם עלולים לפגוע ברצינות ברשת ובהנהלתה במשך שנים. ייתכן שתתפתח חקירה בינלאומית נרחבת של התנהלות וול-מארט ברחבי העולם, שתוביל לעזיבתם של כמה מבכירי החברה. אחד התרחישים האפשריים הוא שוול-מארט תצטרך להעביר מתפקידם כמה מהמעורבים בשוחד לכאורה ובטשטוש שלו, כדי להקל עליה להגיע להסדר עם משרד המשפטים האמריקני, של האשמה בהפרת החוק האמריקני נגד שחיתות בחו"ל, שאוסר על חברות אמריקניות לשחד פקידי ממשל במדינות אחרות.

וול-מארט מסרה בתגובה שהיא דיווחה למשרד המשפטים האמריקני ולרשות ניירות הערך (SEC) על חקירתה הפנימית. לפי החברה, היא גם נקטה כמה צעדים בחטיבתה המקסיקנית (שידועה בכינוי וולמקס) לשיפור הבקרה הפנימית וכדי להבטיח שהיא אינה מפרה את החוק נגד שחיתות מחוץ לארה"ב.

אבל לפי ה"ניו יורק טיימס", הדיווח לממשל בא רק אחרי שהעיתון דיווח לחברה שהוא בודק את חשדות השחיתות, שנים אחרי שהחשדות הללו הובאו לראשונה לידיעת ההנהלה של וול-מארט. "בגלל אי נקיטת פעולה מצד וול-מארט במשך זמן כה רב, סביר שהחשיפה שלה להליכים משפטיים רק תגדל", אמר מייקל קוהלר, פרופסור למשפטים באוניברסיטת באטלר ומומחה לחוק נגד שחיתות בחו"ל.

לפי ה"ניו יורק טיימס", מנכ"ל וול-מארט, מייק דיוק, והמנכ"ל הקודם, לי סקוט, שמכהן עדיין במועצת המנהלים, הם בין הבכירים שהיו מודעים למצב. דיוק התמנה למנהל החטיבה הבינלאומית של וול-מארט ב-2005.