ישראל תשתתף בוועידת נאט"ו? ארה"ב לא מתחייבת

ישראל לא חברה בארגון, אך "שותפה בדיאלוג המזרח-תיכוני" שלו ויש מסורת להשתתפות משקיפים ישראלים ■ טורקיה הודיעה שתתנגד להשתתפות ישראל כי "חייליה הרגו אזרחים טורקיים"

ארה"ב נמנעת מלהביע תמיכה בהשתתפות נציגים של ישראל בפסגת מדינות נאט"ו שתיערך בשיקאגו במאי. טורקיה, חברה בנאט"ו, הודיעה השבוע, כי היא מתנגדת להשתתפות ישראל בוועידה "מפני שחייליה הרגו אזרחים טורקיים וישראל לא התנצלה על כך". דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולנד, סרבה לומר אמש (ג') האם עמדת טורקיה מקובלת על ארה"ב והאם ישראל תוכל להשתתף בוועידה.

ישראל אינה חברה בנאט"ו אך היא "שותפה בדיאלוג המזרח-תיכוני" של הברית הצפון-אטלנטית ויש מסורת להשתתפות נציגיה בחלק מהוועידות התקופתיות של הארגון ובתרגילים ימיים ואווירים שלו. הואיל וכל החלטות הברית מתקבלות בקונסנסוס, כלומר פה אחד, די בהתנגדות של מדינה אחת כדי לסכל כל יזמה של החברות האחרות.

בשלב זה מסתמנת אפשרות למחלוקת קשה על רקע אי הזמנת ישראל, לפי כמה ידיעות: כמה מחברות נאט"ו, ובכללן צרפת, דורשות מאנקרה לבטל את התנגדותה והן מאיימות שיחסמו את השתתפותן של כמה שותפות אחרות בקבוצת הדיאלוג המזרח-תיכוני, לרבות מצרים ומרוקו.

מכל מקום, עמדת ארה"ב נותרה מעורפלת, אם לשפוט על פי התשובות שנתנה נולנד בתדרוך היומי לכתבים בסטייט דיפרטמנט.

שאלה: לפי ידיעות בעיתונות, חוסמת טורקיה השתתפות ישראל בפסגת נאט"ו וארה"ב אינה מרוצה מכך ותנסה לשכנע את טורקיה לחזור בה מהתנגדותה. האם יש לך תגובה?

נולנד: "...מזה זמן מה אנו מוסיפים לדבר עם בעלות הברית שלנו טורקיה וישראל על יחסיהן זו עם זו ומעודדים אותן לחזור לנקודה שבה הן יוכלו להידבר ולפעול יחדיו. זה חשוב לשתיהן וחשוב לאזור. אשר להסדרים הקשורים בפסגה בשיקאגו ואירועים שקשורים לשותפות של נאט"ו... אין לי שום מידע ספציפי בשלב זה. הדיונים (על כך) נמשכים לקראת הפסגה במאי".

שאלה: האם ישראל עשויה להשתתף בפסגה?

נולנד: "שוב, אנו עדיין עובדים על הסדרי השתתפותן של המדינות השותפות (בנאט"ו) בפסגה בשיקאגו. לפיכך, אינני עומדת להגיב על כך כל עוד השיחות האלה נמשכות. ישנם היבטים רבים לסוגיית ההשתתפות, או אי השתתפות, של השותפות שלנו בוועידה, היבטים שעדיין דנים בהם".

שאלה: האם מקובלת עלייך העמדה הטורקית?

נולנד: "שוב, לא אגיב על דיונים פנימיים..."

שאלה: האם ממשל אובמה יחוש בנוח אם ישראל לא תשתתף?

נולנד: "שוב, ישנן דרכים רבות להסדרת הפעילויות של המדינות השותפות. נעשה שימוש בדרכים שונות בוועידות שונות. לכן, לא אפרט על מה אנו מדברים, איך זה עשוי לעבוד ומי יגיע. עדיין עובדים על זה".

שאלה: האם הממשל לא יכריז שהוא מעוניין בהשתתפות ישראל בפסגה בשיקאגו?

נולנד: "עדיין לא פרסמנו שום הודעות...לגבי מי מ-25, או 30 המדינות השותפות אנו מצפים שתגיע לשיקאגו. לכן לא אתייחס למדינות שותפות ספציפיות".

שאלה: האם חשוב לארה"ב שישראל תשתתף?

נולנד: "חשוב לנו להגיע להסכם מבוסס קונצנזוס בנאט"ו לגבי השתתפות מדינות השותפות..."

וכך הלאה וכך הלאה.