בריטניה נכנסה ל"מיתון כפול" לראשונה מאז שנות ה-70

כלכלת בריטניה התכווצה ב-0.2% ברבעון הראשון בעוד אנליסטים ציפו לצמיחה של 0.1% ■ הערכות בשוק: הנתונים הגרועים יגרמו לבנק המרכזי לקנות אג"ח ב-25 מיליארד ליש"ט

כלכלת בריטניה התכווצה במפתיע ברבעון הראשון של השנה בשל ירידה חדה בפעילות ענף הבנייה, ובכך חזרה בריטניה למיתון נוסף לאחר ההתאוששות מהמיתון הגדול שהחל במשבר 2008. למעשה, בריטניה נכנסה ל"מיתון כפול" (double-dip) לראשונה מאז שנת 1975.

כלכלת בריטניה התכווצה ב-0.2% ברבעון הראשון של השנה לאחר ירידה של 0.3% ברבעון הרביעי של 2011. אנליסטים בשוק ציפו לצמיחה מתונה של 0.1% ברבעון הראשון, כך שהנתון הפתיע לרעה. עם השלמת 2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית, נכנסה כלכלת בריטניה באופן רשמי למיתון.

הנתונים צפויים להגביר את הלחץ על ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, שהיה נתון למתקפה נוכח תוכניות הקיצוצים שלו שפגעו בצמיחה, וכמו כן בשל חשיפת קשרים של שרים בכירים בממשלתו עם חברת ניוז קורפ של רופרט מרדוק, שנמצאת בימים אלה בעין הסערה בגין פרשת האזנות הסתר. הנתונים מגיעים גם בתקופה שבה אירופה, שוק היצוא הגדול ביותר של בריטניה, סובלת ממשבר חוב חריף.

"הממשלה צריכה להיות מודאגת מכך", אמר לסוכנות בלומברג פיליפ ראש, כלכלן ב-Nomura International. "הנתונים גרועים והם סוללים את הדרך לתוכנית הרחבה כמותית נוספת ע"י הבנק המרכזי של אנגליה, קרי רכישות אג"ח בהיקף של 25 מיליארד ליש"ט".

הבנק המרכזי של אנגליה עשוי להכריז על התוכנית כבר בחודש הבא. בעקבות התגברות הציפיות בשוק לתוכנית הרחבה כמותית נוספת, נחלשת היום הליש"ט מול האירו והדולר.

הנסיגה הלא-צפויה בתמ"ג הבריטי ברבעון הראשון נבעה בעיקר מנפילה של 3% בפעילות ענף הבנייה, הירידה החדה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2009. התפוקה התעשייתית ירדה ב-0.4% ופעילות הייצור בכלל המשק הבריטי התכווצה ב-0.1%. ענף השירותים, שהוא הגדול ביותר בכלכלת בריטניה, צמח ב-0.1% בלבד ברבעון.