חברה קדישא הגישה תוכנית לקבורה המונית לשעת אסון

בפורום חברות קדישא דוחים את תוכנית משרדי הממשלה לקבורה המונית, הכוללת קבורה זמנית, ומציעים תוכנית אלטרנטיבית למצב חירום

"חרף כל מאמצי הגופים העוסקים בנושא הקבורה, הרי שחברות הקדישא ובתי העלמין בישראל לא ערוכים כיום לתרחישי אסון לאומיים ואין להם הכלים להתמודד עם מצב שבו יידרשו, חס וחלילה, לקבור מאות ואף אלפי חללים בבת אחת", כך כותב פורום חברות קדישא לשר להגנת העורף, מתן וילנאי, במכתב בו הוא מציע תוכנית משלו לקבורה בעת אסון המוני.

הפורום מערער במכתבו על תוכנית משרד הפנים שאישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ב-2011, שממפה שמונה אתרים ברחבי הארץ לקבורה המונית ארעית ומתייחסת גם לאופציה של העברת הגופות למתקני קירור עד לקבורה מסודרת בבתי עלמין, שלפי הנחת משרד הפנים לא תתאפשר בזמן האסון עצמו.

"המערכת תקרוס בתוך דקות"

פורום חברות קדישא סבור שבאמצעות תוכנית סדורה מראש ניתן יהיה לספק קבורה מסודרת וקבועה בבתי עלמין גם בשעת חירום, בתנאי שבכל רגע נתון יהיה מלאי של יותר מ-10,000 קברים שיהיו זמינים בשעת אסון, מה שייתר את הצורך בתוכנית משרד הפנים לקבורה זמנית.

אלא שלדברי הפורום, "במצב הקיים אין לחברות קדישא כל אפשרות לבצע את המשימה. המערכת תקרוס בתוך דקות. המצב הצפוי הוא סיוט וחלום בלהות שחברות קדישא לא מוכנות להיות שותפות לו".

לטענת הפורום, תוכניות משרד הפנים לקבורה המונית זמנית הן "תוכניות בעייתיות מבחינה הלכתית וגם מבחינה אנושית רגשית. ניתן למנוע את ביצוען על ידי היערכות נכונה ומוסדרת של חברות קדישא ובתי העלמין".

"כאב מיותר למשפחות"

ביצוע התוכנית לשמירת רזרבה של 10,000 קברים מוכנים "מותנה בכך שהמדינה תפשיר קרקעות הסמוכות לבתי העלמין המיועדות להרחבתם, או שתזרז מתן אישורים, כחוק, לשטחים שמיועדים או מתוכננים לבתי קברות".

פורום חברות קדישא, בניהולו של עו"ד זאב רוזנברג, מאגד את 12 חברות הקדישא הגדולות בישראל. "היתרונות שבתוכנית שלנו הם ברורים", נכתב במכתב לוילנאי, "למדינת ישראל תהיה בכל עת רזרבה של מקומות קבורה מוכנים לשעת חירום וכן כל העבודות יבוצעו על ידי חברות קדישא. תהיה פריסה ארצית של הרזרבה מהצפון ועד הדרום והקרקעות יהיו ממקומות באזורים הצמודים או הסמוכים לבתי העלמין הקיימים, כך שהתשתיות והמתקנים הדרושים יהיו מוכנים גם לשעת חירום".

עוד נכתב: "פתרון זה יחסוך מהמשפחות סבל נוסף של טלטול ההרוג מבית הקברות הארעי לבית הקברות הקבוע ויחסוך לוויה נוספת ואת כל הטראומה הכרוכה בכך. הפתרון שלנו מאפשר שמירת כבוד המת וחיסכון כספי משמעותי. ביצוע תוכנית זו יספק גם פתרון למחסור בשטחי קבורה בפעילות השוטפת של חברות הקדישא".

הפורום מתריע עוד שלמיטב ידיעתו במשטרה וברבנות הצבאית אין מספיק כוח אדם מקצועי, בעיקר בכל הקשור לסוגיות של קבורה אזרחית. "אנחנו ממליצים להכשיר, כבר מעתה, עתודות כוח אדם, המבוסס על מערך מתנדבים של בחורי ישיבה לביצוע קבורה המונית לאחר אירוע רב-נפגעים ואנחנו מוכנים גם לסייע. אנחנו מאמינים שאפשר יהיה להתגבר על הבעיות (הן ההלכתיות והן הביורוקרטיות) אם יבוצעו הפעולות הדרושות ויתקבלו ההחלטות הנכונות".

לדברי עו"ד רוזנברג, "התוכנית של משרד הפנים לפיה ייקברו ההרוגים באופן זמני כאלמונים בבתי עלמין ארעיים ורק לאחר מכן יזוהו ויובאו למנוחות, היא תוכנית בזבזנית שתגרום לכאב גדול ומיותר למשפחות".