אילו פורמטים יכבשו בקרוב את הפריים-טיים בטלוויזיה?

גיוס השכנים לפתרון בעיות אישיות, דרכים חדשות למציאת אהבה, ילדים שממשיכים להחזיק את שעות הפריים-טיים, ולא מעט גאווה ישראלית ■ ענקית המדיה פרוזיבן מסמנת את הלהיטים החדשים על המסך הקטן ואת הפורמטים שצפויים להיעלם

מדי חצי שנה לערך, מסמן יריד מיפ את הלך הרוח העולמי בתחום פורמטי התוכן. עם שובן של החברות הגדולות מהשוק השוקק שנערך בקאן שלחופה של הריביירה הצרפתית, מתחילים להתגבש הדוחות המסכמים והטרנדים מסתמנים.

הישראלי עומרי מרכוס, שותף קריאטיבי של ענקית המדיה הגרמנית פרוזיבן, מתאר בשיחה עם "גלובס", המבוססת גם על סקר שעשתה החברה, מה ילך ויתפוס את מרכז הפריים-טיים ומה צפוי להיעלם מהטלוויזיה שלנו בקרוב.

הטרנדים החמים

1. טוב שכן טוב

העולם מתעניין יותר ויותר בפורמטים שבהם "הציבור הרחב" מתגייס לעזרתו של היחיד. פורמט כזה הוא "The Audience" ("הקהל") של ITV הבריטית. מדובר באחד הפורמטים הפופולריים ביותר כיום. במהלך התוכנית, אנשים עם דילמות אמצע חיים, כמו קריירה או זוגיות, מזמינים קבוצה של 50 אנשים לקבל עבורם את ההחלטות.

"זה פורמט שנמכר בטריטוריות רבות מאוד, למרות שעוד לא עלה לשידור בבריטניה, הוא נמכר למדינות כמו ספרד לשידור מיידי", אומר מרכוס.

פורמט אחר שזכה להצלחה הוא הפורמט הישראלי של קשת "בת השכן", או בשמו הלועזי: "Dear neighbor, Help our daughter find love". מדובר בהתגייסות של שכונה שלמה לטובת מציאת שידוך לצעירה משלהם. הפורמט זכה להצלחה רבה ונמכר למדינות רבות באירופה.

פורמט אחר שזכה להתעניינות בתחום הוא "Desperate neighbors" ("שכנים נואשים") של חברת all3media, במסגרתו שכונה שלמה מתגייסת למטרה משותפת המטרידה את כולם.

2. ספיד דייטינג

"הפורמטים בתחום השידוכים מושכים בעיקר קהל של נשים, לפחות בין 60%-70% מהצופים בהם, הן צופות", מסביר מרכוס. "לדעתי, בתחום הזה הפורמט שעשה את העבודה הטובה ביותר הוא 'Three' ('שלוש') של קשת, שנמכר באחרונה לרשת CBS האמריקנית. הוא הצליח ליצור את הרגש הנכון לתוכנית דייטינג, שימשוך בעיקר נשים אך גם גברים וקהלים מגוונים.

"שני פורמטים אחרים שבלטו בתחום, מוצלחים בעיניי פחות. הראשון, 'The Date Machine' ('מכונת הדייטים') של חברת ההפקה SHINE, הוא פורמט ממכר, ואולי כאן גדולתו, אם כי הוא אינו יוצר רגש. הפורמט נראה כמו רולטה רוסית של דייטים, כשהמשתדכת נותנת לידי המזל לבחור לה את בן-הזוג.

"הפורמט השני הוא 'World Series Of Dating' ('אליפות העולם בדייטינג') של all3media: יש 6 דייטים באולפן, ופרשני ספורט מפרשים את המהלכים בהם סימולטנית, כמו במשחק כדורגל. זה משעשע ובנוי למשיכת קהל גברי, ועם זאת, קשה לי לראות את זה מחזיק לאורך זמן אחרי שמבינים את העיקרון".

3. הילדים גונבים את ההצגה

כמה וכמה פורמטים המשלבים ילדים הצליחו למשוך השנה את התעניינות תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית.

לדברי מרכוס, מדובר על-פי רוב בניסיון לחסוך בעלויות ועדיין לחדש. כך, לוקחים הפקה קיימת על כל מרכיביה ומתאימים אותה לילדים, בדומה ל"מאסטר שף ילדים" שעלתה האחרונה בישראל. פורמט שזכה להצלחה בסגנון הוא "The Voice Kids".

עם זאת, ישנן גם תוכניות מקוריות המבוססות על מתמודדים רכים בשנים, אשר שייכות בעיקר לז'אנר תוכניות הכישרונות. שתי המצליחות שבהן היו "בית-ספר למוסיקה" של קשת ו-"Young Talent Time" של iTV.

מרכוס מסביר כי מדובר בחלק מטרנד "העזיבה של ריאליטי מרושע לטובת ריאליטי יותר מחבק".

4. גאווה ישראלית

זו כבר לא קלישאה ולא ניסיון האדרה עצמית. ישראל סומנה כמקום החם ביותר לעשייה טלוויזיונית בעולם, והיא מתחילה אט-אט לכבוש את מקומה של הולנד בתחום. אחת הסיבות לכך היא המגבלות של השוק המקומי, שדוחפות את הגופים החוצה והיכולת שלנו לייצר פורמטים מבריקים במינימום השקעה. לצד אבי ארמוזה (ארמוזה פורמטס), חלוץ התחום מישראל, בלטה השנה במיוחד קשת, שהציגה גלריה מפוארת של פורמטים שנמכרו בהצלחה.

בין הפורמטים הישראלים שבלטו היו "Couch Diaries" של ארצה הפקות, שהפיק ארמוזה ומבוסס על "תיירות הכורסאות", שהפכה נהוגה בעולם. בפורמט מתארחים ישראלים על ספות של אנשים ייחודיים סביב העולם, מבלי שהם יודעים מי ומה מצפה להם.

"!Game On" הוא פורמט של הנציגות הישראלית של חברת סטריקס הסקנדינבית. החברה הקימה לפני מספר שנים סניף פיתוח בתל-אביב בראשותו של מייקל רוטשילד. החברה פיתחה שעשועון ראשון שזכה להתעניינות, ובו אדם מהרחוב משתתף בשעשועון מבלי ידיעתו. את הפיילוט הנחו אפרת אברמוב ועפר שכטר.

כמו כן, ניתן לראות מגמות של חברות המפיקות בישראל פיילוט, כמו "Beat the averege", שהופקה בישראל על-ידי יואב גרוס בעבור חברה אמריקנית. מדובר בשעשועון בו מתמודד מתחרה מול ההמון.

כמו כן, ניתן לראות החתמה נקודתית של טאלנטים ישראלים בתחומי הקריאייטיב, כמו מרכוס עצמו.

5. איך אפשר בלי פייסבוק

מיד עם פריצת הפייסבוק לחיינו, אצו כל חברות התוכן לחפש אחר הפורמט האולטימטיבי שישלב את הרשת החברתית הסוחפת בחוכמה. "בשנה שעברה היו אולי 20 שעשועוני פייסבוק, אבל אף אחד לא הגיע לשלב של פיילוט", אומר מרכוס. "השנה היו כמה מעניינים".

כזה הוא הפורמט של חברת ספארקס שנקרא "החבר ה-5,000 שלי", במסגרתו יוצא קומיקאי לבקר את כל החברים שלו בפייסבוק. "זה יצא מאוד חמוד וסיפק אמירה על החברות בעולם החדש", אומר מרכוס.

תוכנית אחרת, ללא שם בינתיים, מתבססת על פורמט דייטינג שבו אדם מחפש זוגיות בשתי דרכים במקביל: האחת - באמצעות חבריו בפייסבוק, והשנייה - באמצעות אתרי שידוכים שמשקללים את נתוניו הבסיסיים ומחפשים לו התאמה באמצעות תוכנה.

באופן כללי, הטכנולוגיה הופכת ליותר ויותר דומיננטית בתחום הפורמטים, כאשר השימוש במסכים שונים במקביל נותן את הטון.

הפורמטים ההזויים

שני טרנדים מהלכים השנה על הקצה. האחד הוא טרנד האלקטרודות. בשנה שעברה חוברו אלקטרודות למפשעותיהם של גברים הולנדיים בפריים-טיים של רשת מרכזית בממלכה, בפורמט "10 דרכים להדליק אותך". האלקטרודות היו אמורות לחוש עד כמה הגברים מגורים משורה של ניסיונות שלהוב מצדן של נשים מעוררות.

השנה היו אלה גברים יפנים בפורמט "Light Sleepers" של חברת פוג'י, שחוברו לאלקטרודות שבדקו את מידת ערנותם הכללית - אסור להם להירדם בשום אופן, חרף ניסיונות נמרצים להפלתם לשינה. במקרה שהם יירדמו הם עשויים להתעורר, על-פי מיטב מסורת השעשועונים היפנים, בלב אוטוסטרדה סואנת.

לפי מרכוס, "בעידן של גוגל והיעדר החשיבות של הידע הכללי, המשקל בשעשועונים עובר למאמצים פיזיים, אינטואיציה ומזל. האלקטרודות אמורות לחוש את מה שעובר באמת על גופו של אדם, ועל המתמודד לנסות להילחם בתגובותיו הפיסיות".

טרנד אחר הוא טרנד המתיחות על-ידי "השקופים" בחברה. בשנה שעברה בלט פורמט במסגרתו קשישים מותחים עוברי אורח ברחוב. התוכנית זכתה להצלחה היסטרית באירופה, במיוחד בבלגיה, ואף נמכרה להפקה אמריקנית בכיכובה של בטי ווייט בת ה-90. הפעם הובא פורמט מתיחות, שהמותחים בו הם שחקנים הלוקים בתסמונת אספרגר (מקשת התסמונות האוטיסטיות).

טרנדים ש"גמרו את הסוס"

1. רוקדים עד צאת הנשמה

"טרנד הריקודים כמעט נעלם לחלוטין", אומר עומרי מרכוס. "בשוק הקודם היו הרבה מאוד תוכניות ריקודים. היה אפילו פורמט שבמסגרתו את בוחר מישהו לדייט לפי איך שהוא רוקד. השנה זה כמעט נעלם, אבל זה עוד עשוי לחזור. לדעתי אין לזה השפעה על ההצלחה של 'רוקדים עם כוכבים' - היא על-זמנית ומתבססת על סיפור סינדרלה בנשף".

2. יוצאים מהמטבח

"בשנה שעברה היו אינספור תוכניות בישול לפריים-טיים, ויתרה מזאת, אולי 10 פורמטים שעסקו באופן נקודתי בקאפקייקס - אותן עוגות אישיות וצבעוניות. השנה לא רק שלא היה קאפקייקס, גם הבישול היצירתי שהיה נפוץ - כמו בישול תחת אש, טבחים באזור מלחמה, השפים המטורללים - נעלם. הבינו שבהרבה מקומות זה לא מחזיק פריים-טיים".

מרקוס מזכיר כי הפריחה של "מאסטר שף" בעולם החלה בשלב מאוחר של הפורמט, לאחר שבאוסטרליה הצליחו להפוך אותו להצלחה היסטרית. השנה, ערוץ 7 האוסטרלי גילה להיט מטבח חדש, והוא "My kitchen rules" ("חוקי המטבח שלי"), שהפך להיסטריה ביבשת הדרומית.

מדובר במעין גירסה אוסטרלית של "Come dine with me" ("בוא לסעוד איתי"), שכבר נמכרה לכל העולם. ב"חוקי המטבח שלי" מתחרים 5 צוותים, כשהמשימה שלהם היא להפוך ללילה אחד בית רגיל למסעדה מושלמת.

3. כך חולפת תהילת סלב

יחד עם העובדה שרוב הסלבס שמשתתפים בתוכניות ריאליטי הם כאלה שקנו את פרסומם בתוכניות ריאליטי אחרות, הטרנד הזה הולך ודועך.