סקר "גלובס": נתניהו רה"מ הבא; לפיד עם 11 מנדטים

סקר מכון המחקר של רפי סמית עבור "גלובס": הליכוד מגדיל כוחו ל-31 מנדטים, "ישראל ביתנו" וליברמן נשארים עם 15 מנדטים ■ השמאל צפוי להמשיך להתפלג ל"רסיסי מפלגות" ■ מקורבים לנתניהו מעריכים: הבחירות יתקיימו לפני החגים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בוחן אפשרות לקיים את הבחירות לכנסת עוד לפני החגים - כך עולה מהתייעצויות שקיים נתניהו בימים האחרונים. ככל הנראה, מבקש נתניהו להקדים את הבחירות סוף אוגוסט לתחילת ספטמבר, על מנת למנוע את היערכותם של יריביו לבחירות. עם זאת, נתניהו טרם קיבל החלטה סופית. זו אינה הפעם הראשונה שסוגיית הקדמת הבחירות עולה על שולחנו של ראש הממשלה, אולם הכרזתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן אמש כי יעלה בעוד כשבועיים להצבעה הצעה חלופית לחוק טל, היא שהאיצה את הדיונים על הקדמת הבחירות אצל נתניהו, שחושש להצטייר כנגרר ומעדיף להיות זה שקובע את סדר היום.

עד כמה נחוש ראש הממשלה להקדים את ליברמן יכולה להעיד העובדה שאמש בחצות זימן נתניהו את בועז נול ואנשי מאהל הפראיירים לפגישה דחופה הבוקר בתשע, עוד לפני ישיבת הממשלה, על מנת להודיע להם שדווקא הוא נתניהו יהיה זה שיגייס את החרדים. נתניהו התחייב בפני נול ואנשיו שינסה להעביר את החלופה לחוק טל במושב הכנסת הנוכחי, ואם לא יצלח, ילך לבחירות תחת הדגל של שירות שווה לכולם.

הליכוד נשארת בשלטון

מסקר מכון המחקר של רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" ובדק את המפה הפוליטית לו היו הבחירות מתקיימות כיום, עולה כי מה שהיה הוא שיהיה: נכון לרגע זה נתניהו מרכיב גם את הממשלה הבאה בראשות ליכוד גדול יותר. מפלגת השלטון נשארת הליכוד עם חמישה מנדטים יותר מהכנסת הנוכחית (31) ונתניהו הוא ראש הממשלה גם בכנסת ה-19. אפשר לשער שיועציו של נתניהו נסמכים על נתונים דומים בבואם לייעץ לו להקדים את הבחירות על מנת לשמור על המצב הקיים.

מנגד, ישראל ביתנו, בראשות אביגדור ליברמן, שומרת על כוחה עם 15 המנדטים שלהם זכתה בחורף 2009, ולכן עולה השאלה מה האינטרס של ליברמן לשבור את הכלים ולפרק את הממשלה. מאזן האימה בין נתניהו לליברמן סביב הקדמת הבחירות יישאר עד להרכבת הממשלה. נתניהו יוכל לנקום בליברמן ולהקים קואליציה בלעדיו, אולם מנגד יוכל יו"ר ישראל ביתנו להצטרף לגוש חוסם לנתניהו ולהבטיח את שותפתו גם בממשלה הבאה.

על פי הסקר מפת הגושים נותרת כמעט כפי שהיא בכנסת הנוכחית. כפי שזה נראה כעת, לגוש המרכז - שמאל אין יכולת לגבש גוש חוסם והוא יורכב מרסיסי מפלגות של 15 מנדטים. נתניהו יוכל להרכיב בקלות את הקואליציה הבאה תוך שהוא מתלבט בין כמה אופציות אפשריות, בעיקר לנוכח העובדה שלפחות שתיים מהמפלגות ששייכות באופן מובהק לגוש השמאל, נולדו עם תאוות שלטון והן בעלות דחף בלתי נשלט להצטרף לממשלה.

יחד עם זאת, צריך לזכור שהסקר אינו כולל את אריה דרעי שטרם הודיע על הקמת מפלגה. אמנם בסקרים הוא זוכה כעת למספר זעום של מנדטים אולם אם יכריז על הקמת מפלגה ומספר המנדטים שלו יעלה, יכול לשמש דרעי שובר שיווין שיעביר מנדטים מהימין לגוש השמאל. נתון מעניין נוסף מצביע על כך שהעצמאות והירוקים כבר מתקרבים לסף אחוז החסימה.

בקדימה לא יודעים מה לעשות עם עצמם

מצביעי קדימה הם הקהל הכי נזיל. הם לא יודעים מה לעשות עם עצמם. למרות היו"ר החדש, ח"כ שאול מופז, רק רבע מהם חוזר להצביע לקדימה. אחד מכל ארבעה. רבע מהם הולכים ללפיד, 14% לעבודה. יש אפילו מעבר של כמה מהם לליכוד. השאר עוד לא החליטו. המטרה המרכזית של מופז היא לרכז אותם שיצביעו בשבילו. עכשיו זה תלוי בו. יש לו עדיין 25% ממצביעי המפלגה שתלויים באוויר. אפשר לתרגם אותם ל-8 מנדטים. אם יצליח לקחת אותם- קדימה תנסוק מעל ל-20. הדבר היחיד שאפשר לומר כרגע הוא שלמופז יש פוטנציאל, אבל הוא לא ממומש.

מופז ולפיד מתרגמים הלכה למעשה את חוק הכלים השלובים. בעוד מופז מאבד שני מנדטים מהסקר הקודם, "יש עתיד" של יאיר לפיד עולה בשניים מאז סקר מארס. הם תלויים אחד בשני. גם יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ' בוזזת מצביעים מקדימה. היא עדיין רחוקה מלנפץ את תקרת הזכוכית של 20 המנדטים וכרגע מתייצבת לפי סקר גלובס על 15 מנדטים.

עבור נתניהו זהו אולי נתון מרגיע, הם כולם נשארים בתוך הגוש והוא יוכל לשחק עם כולם כמו עם כדורים באוויר. מצד שני, 18% שעדיין לא החליטו עבור מי לשלשל את הפתק, הם נתון שצריך להדיר ישנה מעיניו. לא פחות. בסך הכל נדרשים שישה מנדטים שיעברו מצד אל צד כדי להטות את הכף ולשבור את השיוויון שהוא כל כך בונה עליו.

אם היו הבחירות לכנסת נערכות היום, לאיזו מפלגה היית מצביע?
 אם היו הבחירות לכנסת נערכות היום, לאיזו מפלגה היית מצביע?