מסיבת התקציב הגדולה

בשעה שבאירופה נופלות ממשלות ומתערערים הסדר הפוליטי ואף החברתי בעקבות הריסון התקציבי בכל היבשת, נכנסת ישראל לשנה קריטית בכל הקשור למדיניות הפיסקאלית. זה שנתיים שנבנית והולכת הסערה התקציבית הישראלית, וכעת, כך נראה, היא כבר עומדת בפתח.

בניגוד לאירופה, הרקע למהומה הפיסקאלית הצפויה בישראל אינו משבר כלכלי חריף, ירידה במיסוי ועלייה חדה בגירעון, אלא. אי-הסכמה בסיסית על חלוקת הנטל והמשאבים בין קבוצות בחברה. אחת התוצאות של המחאה ההמונית בקיץ היא שהאפשרות להגיע למודל חלוקתי המקובל על הכול פחתה מאוד לעומת שנים קודמות. החרדים חוששים מפני מצב שבו מיצוי כושר עבודה יהיה אמת מידה לקבלת דיור בר השגה או לרישום במעונות ילדים, למשל, ואילו בצה"ל חוששים שהצבא ישלם את החשבון של ההטבות למשפחות שכירים.

כל קבוצה, כל סיעה, כל מפלגה וכל מגזר עומדים להסתער על קובעי המדיניות בתביעות, בתלונות ובדרישות. כל תקציב, בכל שנה, משקף את המאבק בין חלקים שונים במשק ובחברה, אך השנה המאבק הזה עומד להתרחש בעוצמה ובפומביות שרק לעתים נדירות ראינו כמוהן בעשרים או בשלושים השנים האחרונות.

לא קשה לדמיין את שר הביטחון ואת חברי המטכ"ל מאיימים בהשבתת טיסות ובפירוק גייסות אם מישהו יציע לחדול מהמצב שבו תקציב המדינה הוא הכספומט של הצבא. אך דרישות יהיו לא רק לאלופים. המתנחלים רוצים כסף לבנייה המונית בגדה המערבית, החרדים ידרשו לשריין לעצמם פריבילגיות שיהפכו אותם לחסינים בפני מחאה חברתית, ואליהם יצטרפו הקרואים הרגילים למסיבת התקציב - החקלאים, התעשיינים וכל היתר. השנה יהיו גם מתחרים חדשים על נתח העוגה - אנשי המחאה החברתית, אשר ירצו לדעת כיצד מתכוונת הממשלה לממש את הבטחותיה בעקבות דוח טרכטנברג.

התקווה של אנשי האוצר

איך בדיוק תתגבר הקואליציה על כל המאבקים האלה והאם היא מסוגלת למצוא מודל תקציבי שיהיה מקובל על רוב האוכלוסייה - אלה שאלות שניתן היה לשאול גם אם ברקע לא היו כל אותן שמועות על בחירות מתקרבות. אלא שריח הקלפיות רק מקשה עוד יותר על מציאת פתרון לדילמות.

לא קשה לנחש כי בראשם של אנשי אגף התקציבים מתרוצצים אין-ספור תסריטי אימה ותסריט יחיד של תקווה, שבו הממשלה נופלת, התקציב לא מאושר ובמשך חודשים רבים אנו חוזרים לתקופה של "אחד חלקי שתיים עשרה", כלומר, כל חודש מחלקים רק מה שאושר בתקציב 2012. כפי שהדברים נראים כרגע, אין לשלול אפשרות כזאת. צריך עכשיו רק לשאול איך האירופאים עוד לא גילו את הפטנט.