ייצוגית נגד שטראוס: מייחסת ליוגורט "דנכול" סגולות רפואיות

בתביעה, בהיקף של כ-36 מיליון שקל, נטען כי פרסום המוצר נעשה בניגוד לחוק האוסר לייחס סגולות רפואיות למוצרי מזון, ותוך הסתרת התוויות נגד צריכת המוצר

האם ליוגורט של חברת שטראוס יש סגולות רפואיות? זהו עניינה של תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף של כ-36 מיליון שקל, שהוגשה הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, בטענה כי החברה מפרסמת בניגוד לחוק כי יוגורט "דנכול" הוא מוצר בעל סגולות רפואיות של הפחתת רמת הכולסטרול בדם.

לטענת המבקש, חיים אליה, באמצעות עורכי הדין רם אפרתי ופלורי ניסן, פרסום זה על גבי המוצר נעשה בניגוד להוראות החוק האוסרות לייחס סגולות רפואיות למוצרי מזון, ותוך הסתרת התוויות נגד צריכת המוצר, באופן העלול לפגוע בבריאות הציבור.

לטענת אליה, הוא אינו סובל מבעיות בריאותיות בכלל ומבעיות כולסטרול בפרט. לפני כ-5 חודשים, כתב, נחשף לפרסומת של שטראוס, בו הבטיחה החברה כי מוצר חדש שלה בשם "דנכול" הינו בעל סגולות להורדת כולסטרול מסוג LDL, הידוע גם כ"הכולסטרול הרע".

לדבריו, על אף שאינו סובל מבעיה של כולסטרול גבוה, רכש את היוגורט מתוך מחשבה כי לא יזיק אם ישמור על בריאותו בבחינת צעד מניעה.

ואולם, נטען בתביעה, לאחר שרכש את המוצר פעמיים, גילה כי על חלקה האחורי של האריזה כתובות באותיות זעירות אזהרות שימוש, לפיהן: "המוצר מיועד אך ורק לאנשים המעוניינים בהורדת רמת הכולסטרול שלהם בדם; אנשים הנוטלים תרופות להורדת כולסטרול - להיוועץ ברופא; לא מומלץ לנשים בהריון, מניקות או לילדים מתחת לגיל 5. מוצר זה הינו מוצר מזון ואינו תרופה".

"המבקש המבועת, אשר הבין כי ייתכן שהזיק לעצמו, הפסיק באופן מיידי את צריכת ה'דנכול', תוך שהוא חש מרומה, מנוצל ופגוע עד מאד מהעובדה שהולך שולל בעניין כה חשוב הנוגע לבריאותו", נכתב בבקשה לאישור התובענה כייצוגית.

לטענת המבקש, בכך הפרה שטראוס את חוק הגנת הצרכן ותקנות בריאות הציבור. לדבריו, תקנות בריאות הציבור אוסרות על פרסום סגולות ריפוי למצרך מזון. שטראוס, לדברי המבקש, לא פעלה לגילוי נאות ומלא של המגבלות בשימוש במוצר והוליכה שולל באמצעות הפרסום, לפיו כביכול צריכת "דנכול" תשמור על בריאותו.

בבקשה לאישור התביעה הייצוגית צוין כי בשנת 2011 הסתכמו כלל מכירות מוצרי החלב של שטראוס בכ-1.36 מילארד שקל, ואילו נתח השוק של שטראוס במכירת יוגורטים היה 44% מתוך כלל נפח מכירות היוגורטים בארץ.

לטענת אליה, נרכשו מארזי "דנכול" בסכום של כ-45 מיליון שקל. את קבוצת הרוכשים הוא מעריך בכ-300 אלף רוכשים, ולכן מעמיד את סכום התביעה על סך כ-36 מיליון שקל.

"הוכח מדעית"

משטראוס נמסר בתגובה: "'דנכול' הוכח מדעית ומחקרית כמוריד כולסטרול LDL בדם. מדובר במוצר (בין היחידים) שאושר על-ידי ארגון הבריאות האירופאי (EFSA), וקיבל אישור ממשרד הבריאות לציון כי הוא מיועד להורדת כולסטרול LDL בדם, על גבי המוצר, בהתאם לנוהל משרד הבריאות. 'דנכול' הושק על-ידי דנונה העולמית בהצלחה בכל העולם. אנו נקבל את כתב התביעה, נלמד אותו ונגיב בהתאם".