לונדון סגרה בעליות; רוב הבורסות סגורות לרגל ה-1 במאי

רוב בורסות אירופה המובילות, למעט לונדון, סגורות לרגל יום הפועלים הבינלאומי ■ בשל כך צפויות לצאת היום מספר הפגנות ברחבי אירופה נגד תוכניות הצנע שפוגעות בזכויות העובדים

המסחר בבורסה של לונדון ננעל היום (ג') בעליות שערים ביום שבו רוב הבורסות הגדולות של אירופה יהיו סגורות לרגל ה-1 במאי, יום הפועלים הבינלאומי. בשל כך לא התפרסמו היום נתוני מאקרו כלשהם מאירופה כמו כן לא צפויים אירועים פיננסים כלשהם. המסחר בוול סטריט מתקיים כרגיל, והמדדים המובילים שם עולים לאחר פרסום מדד מנהלי הרכש שהפתיע לטובה.

כאמור ברוב הבורסות באירופה לא התקיים מסחר היום לרגל יום הפועלים הבינלאומי במהלכו צפויים להתקיים מספר תהלוכות ברוב מדינות גוש האירו לרגל המאורע כשהנושא המרכזי שיעמוד במרכז ההפגנות עללו הינה הרפורמות שמעבירות הממשלות בגוש האירו בשוקי העבודה כחלק מתוכניות הצנע, רפורמות שפוגעות בצורה קשה בזכויות של העובדים.

תנועת "לכבוש את וול סטריט" צפויה לקיים במהלך היום הפגנות במספר ערים בארצות הברית ואירופה. בנוסף להפגנה המרכזית שתתקיים בניו-יורק, יתקיימו הפגנות נוספות מול הבורסה בלונדון כמו גם בברצלונה שבספרד.

נחזור לעניינים כלכליים ולשר האוצר של גרמניה וולפגנג שאובל שטוען שתוכניות צנע צריכות להמשיך לעמוד במוקד הטיפול במשבר החוב באירופה, אפילו אם יונחו על השולחן הצעות אחרות שמטרתן עידוד הצמיחה. הדברים של שר האוצר הגרמני באים על רקע ביקורת הולכת וגוברת נגד תוכניות צנע על כך שהם פוגעים בצמיחה של הכלכלות החלשות.

המסחר באירופה ננעל אתמול בירידות שערים וזאת לאור התגברות החששות מעתידה הכלכלי של ספרד לאחר שבשבוע שעבר הורד דירוג האשראי של המדינה על ידי סוכנות S&P ואתמול הורד דירוג האשראי של 16 בנקים ספרדיים. ביוון ובצרפת נכנסים ליישורת האחרונה לקראת הבחירות שיתקיימו בשתי המדינות ושתוצאותיהם יכולות להשפיע בצורה דרסטית על השווקים באירופה ובעולם.

בזירת המאקרו האירופאית, פורסם היום מדד מנהלי הרכש באנגליה לחודש אפריל בתחום הייצור. המדד הצביע על כך שקצב הצמיחה בפעילות הייצור במדינה האט לעומת החודש הקודם, כשהמדד הנוכחי רשם ירידה לרמה של 50.5 נקודות לעומת 51.9 נקודות בחודש מארס.

בארה"ב, שני בכירים בפדרל ריזרב, ג'ון וויליאמס וריצ'רד פישר, אמרו אתמול שלפי המצב כרגע אין צורך בתוכנית תמריצים נוספת לכלכלה האמריקנית. מדד מנהלי הרכש של חודש אפריל צפוי להתפרסם היום בארה"ב, והוא צפוי ירידה קלה לרמה של 53 נקודות לעומת 53.4 נקודות שנרשמה בחודש מארס.

מגמה מעורבת באסיה

יום המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת, לאחר סגירה שלילית בניו-יורק אמש ולאחר פרסום נתוני מאקרו טובים יחסית בסין. הבורסות של הונג-קונג, סיאול, סין, הודו וסינגפור סגורות היום לרגל חגים. הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד היום את הריבית המרכזית ב-0.5% לרמה של 3.75%. החוזים על מדדי וול סטריט מאותתים על מגמה מעורבת עם נטייה לעליות בפתיחת המסחר היום.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול בירידות שערים, לאחר מספר נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו. נתוני ההכנסה הפרטית הפתיעו לטובה אך מנגד נתוני ההוצאה, שהם המשמעותיים יותר, איכזבו. בהמשך היום פורסם גם מדד מנהלי הרכש של שיקגו שנפל לשפל של 29 חודשים. מכיוון אירופה השפיעה לרעה ספרד, כאשר המשקיעים חוששים מהתפשטות של משבר החוב על רקע הורדת הדירוג למדינה ולבנקים.

הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד היום במפתיע את הריבית המרכזית ב-0.5% לרמה של 3.75% לעומת 4.25% לפני כן. קונצנזוס האנליסטים צפה הורדת ריבית מתונה יותר של 0.25% לרמה של 4% בלבד, ובכך הפתיע גלן סטיבנס, יו"ר הבנק המרכזי האוסטרלי שטען כי היה צורך להפחית את הריבית לרמה נמוכה יותר כדי לעודד את פעילות האשראי של הבנקים.

בזירת המאקרו באסיה, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה בסין רשם עלייה ל-53.3 נקודות באפריל לעומת 53.1 נקודות במארס - שיא של שנה. כלכלנים ציפו לרמה של 53.6 נקודות. נציין כי רמה גבוהה מ-50 נקודות מאותתת על התרחבות בתעשיה.

בטוקיו נרשמו ירידות ואילו בורסת אוסטרליה עלתה. מניית טוקיו אלקטרון צונחת ב-9% לאור אכזבת המשקיעים מתחזית החברה. גם מניית ניפון אלקטריק גלאס צונחת לאחר שהחברה פרסמה תחזית רווח נמוכה מהצפי.

הונדה מוטור רושמת ירידה של 1.7% לאחר שהחברה פרסמה אתמול דוחות כספיים מאכזבים לשנת העסקים שהסתיימה ב-31 במארס.