המבקר: הטבות מס במאות א' ש' לעובד בכיר ברשות המסים

עובדי הרשות העניקו הנחות חריגות, ללא הסבר, לעובד בכיר שביצע עסקת רכישת מקרקעין ■ וגם: תיקים של עברייני מס נסגרים ללא סיבה

רוצים הטבות מס בשווי מאות אלפי שקלים? תעבדו ברשות המסים. כך לפחות עולה מבדיקה שערך מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, במסגרת הדוח השנתי שהוא מפרסם היום (ג').

במסגרת בחינת הליך הטיפול של רשות המסים בעסקת רכישת מקרקעין של עובד בכיר ברשות וקרוב משפחתו, מצא המבקר כי עובדי הרשות נתנו לשניים הנחות חריגות במס כאשר רכשו מגרשים לבנייה מחברה שנקלעה לקשיים כספיים והייתה נתונה בחובות לרשות המסים, וזאת ללא הסבר מניח את הדעת.

בין הסדרי המיסוי החריגים, מצא המבקר כי במועד הרכישה, נובמבר 2004, נתן משרד פקיד השומה רחובות לעובד הרשות ולקרובו אישור לרשום בטאבו את המגרשים שרכשו על שמם, אף שמלוא המסים על המגרשים עדיין לא שולמו - בניגוד לנוהל של רשות המסים שלפיו ניתן לתת, בתנאים מסוימים, אישור כזה רק לרוכשי דירות למגורים ולא לרוכשי מגרשים.

ויתור על ריבית

עוד נמצא בבדיקה כי החלק היחסי שכל רוכש מגרש היה צריך לשלם לרשות המסים בגין חובות החברה על הקרקע (מס רכוש, מס שבח ומס רכישה) היה כ-149 אלף שקל, אך עובד הרשות וקרובו שילמו רק כ-48 אלף שקל, כל אחד. הפער נבע, כך התברר, מאישורו של סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, זאב פורת, לוותר לשניים, לבקשתם, על תשלום הריבית שנצברה על חלקם היחסי בחובות החברה לרשות בגין הקרקע. עם זאת, לרוכשים האחרים לא ויתרה רשות המסים על תשלום הריבית.

עוד נמצא כי עובד הרשות וקרובו הצהירו בינואר 2005 למשרד מיסוי מקרקעיו רחובות כי רכשו כל אחד את המגרש בסכום של כ-262 אלף שקל, ואולם בהצהרת החברה שהוגשה לרשות ב-2007 נכתב כי עובד הרשות וקרובו שילמו בגין המגרשים כ-678 אלף שקל כל אחד. רשות המסים החליטה שלא לבדוק את הפער שבין ההצהרות של עובד הרשות וקרובו לבין הצהרות החברה והצהרות שאר הרוכשים.

ממצאי המבקר הועברו ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אך האחרון הודיע כי לא נמצאה תשתית מתאימה לפתיחה בחקירה פלילית. עם זאת, המבקר מציין בדוח כי לטעמו "מדובר בדרך פעולה שאינה תקינה עד כדי חשש לפגיעה בטוהר המידות".

מרשות המסים נמסר: "ממצאי דוח המבקר בנושא נלמדו היטב על ידי הגורמים המתאימים ברשת המסים. הרשות תפעל במגבלות החוק, כפי שפעלה בעבר, לגביית חובות מס המגיעים לה".

תיקים של עברייני מס נסגרים ללא סיבה

"ישנם כשלים בתהליך האיתור של עברייני מס והענשתם" - כך קובע מבקר המדינה בפרק העוסק ב"חקירות במס הכנסה" בדוח השנתי המתפרסם היום.

המבקר בדק את הטיפול של רשות המסים בחקירות שבהן יש חשד לעבירות פליליות ומצא, בין היתר, כי תיקים של עברייני מס נסגרים ללא סיבה ראויה, לעתים משום שהטיפול בהם בפרקליטות נמשך שנים. עוד נמצא בביקורת, כי כמה מהנישומים שהמירו את האישום הפלילי בכופר כסף לא עמדו בהסדר הכופר, ובכל זאת התיקים נגדם נסגרו ללא כתב אישום. "כך יצא החוטא נשכר", כתב המבקר.

המבקר מצא עוד כי חסר תיאום בין המשרדים השונים ברשות המסים וכשל בהעברת מידע, שאף הוא מוביל לסגירת תיקים נגד נישומים ללא סיבה. מהדוח עולה כי ברוב המקרים שבהם הועלה חשש לביצוע עבירות פליליות של העלמת הכנסות, המידע לא הועבר ממשרדי השומה האזרחיים למשרדי השומה לחקירות, בראשות סמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין ברשות המסים, אברהם ארדיטי. בשנת 2010, למשל, נפתחו 213 תיקים במשרדי השומה לחקירות, ורק 55 מהם היו בעקבות קבלת מידע ממשרדי השומה האזרחיים השונים בארץ.