אחרי שהצטרפו להסתדרות: סכסוך עבודה בלשכת עוה"ד

לפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" כי 150 עובדי לשכת עוה"ד התארגנו בהסתדרות, זאת על רקע תוכנית ההתייעלות שנכפתה על הנהלת הלשכה מצד המועצה הארצית

כחודשיים לאחר שפורסם ב"גלובס" כי 150 העובדים של לשכת עורכי הדין התארגנו בהסתדרות, הכריז היום (ד') הארגון על סכסוך עבודה.

בהסתדרות טוענים כי לאחר מספר פגישות בין העובדים להנהלת הלשכה בראשות עו"ד דורון ברזילי, טענה ההנהלה כי אין לה מנדט להמשיך במשא-ומתן - זאת ככל הנראה לאור העובדה כי המועצה הארצית של הלשכה נשלטת בידי האופוזיציה, בראשות יורי גיא-רון.

ברקע להתארגנות של עובדי לשכת עורכי הדין עומדת תוכנית ההתייעלות שנכפתה על הנהלת הלשכה מצד המועצה הארצית. על-פי התוכנית, נקבע כי תקציב הלשכה יחולק מעתה לפי 65% למחוזות הלשכה ו-35% לוועד המרכזי, בעוד שכיום החלוקה הייתה 50% לוועד המרכזי ו-50% למחוזות.

בעקבות החלטה זו החליטו בלשכה לסגור את מרכז ההשמה ולעבור למיקור חוץ, לפטר מספר עובדים ואף לדון עקרונית בקיצוץ רוחבי של 10% בשכר העובדים. רק ההכרזה על ההתארגנות ועל הקמת הוועד הקפיאה את מרבית צעדי ההתייעלות והביאה כאמור למשא-ומתן בין הצדדים.

יו"ר הסתדרות מרחב תל-אביב-יפו, גרשון גלמן, אמר היום: "אני קורא להנהלת לשכת עורכי הדין להיכנס באופן מידי למשא-ומתן להסדרת תנאי העסקת העובדים וביטחונם התעסוקתי. מדובר בעובדים מסורים למערכת שאין שום סיבה עניינית לפיטוריהם".

"אין עילה להכרזת הסכסוך"

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "לא מצאנו כל עילה להכרזת סכסוך עבודה. הנושא עלה לדיון בוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, אשר המליץ על הקמת ועדת משנה שתבוא בדברים עם ההסתדרות ותנהל עמה משא-ומתן קיבוצי. ההצבעה על הקמתה של ועדת המשנה תתקיים בימים הקרובים, אז עתידים הצדדים לשוב ולהידבר. להסתדרות אף נמסרה תשובה מלשכת עורכי הדין ברוח זו.

"בכוונת ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, לפעול נגד הגזירות התקציביות הקיצוניות אותן כפתה המועצה הארצית על הוועד המרכזי, אשר הביאו לפגיעה בעובדים. יחד עם זאת, כפי שהצהיר ראש הלשכה בעבר, בכוונתו לבצע התייעלות מושכלת וזהירה, ולהצעיד את הלשכה למקום שבו כל חבר בלשכה יקבל תמורה מלאה בגין דמי החבר אותם הוא משלם, ומנגד, מנגנון הלשכה יהפך להיות חסכוני ויעיל.

"באשר להתארגנות העובדים כארגון, קיום משא-ומתן קיבוצי ויתר דרישותיהם, ראש הלשכה הוא הראשון שמברך על כך וסבור כי הדבר חיוני בכל ארגון, על אחת כמה וכמה בלשכת עורכי הדין. ראש הלשכה סבור כי ראוי שהעובדים יזכו למלוא זכויותיהם, והוא פועל על מנת שאלה יקוימו. אשר למכתבי הזימון לשימוע, בזמן ההידברות כל הפיטורים מוקפאים".