קריירה בשיווק: מה צריך בשביל זה - וכמה מרוויחים?

קריירה בשיווק קורצת לצעירים רבים שלמדו מינהל עסקים - גם בגלל תחושת הכוח שיש בתחום, וגם בגלל ההתחככות בעולמות תוכן זוהרים כמו פרסום ותקשורת

שיווק הוא אחד המקצועות היותר סקסיים שקוסמים לצעירים המסיימים את בתי-הספר למינהל עסקים. אמנם אף אחד מהם לא מוצנח לתפקיד ניהולי במחלקת השיווק, וכדי להגיע לפוזיציה כזו נדרשות כמה שנים תובעניות ושוחקות עם עבודה תפעולית ורמת שכר לא גבוהה; אבל עדיין מחלקת השיווק בארגון גדול מהווה אבן שואבת לצעירים ששואפים להתוות לעצמם מסלול קריירה בתחום.

עופר שחק, המנהל האקדמי של תחום השיווק בהמי"ל (המרכז הישראלי לניהול), לא מתפלא: "מקצועות השיווק מעניקים תחושה של כוח, שליטה והשפעה. למעשה, אנשי שיווק גורמים למסות של אנשים (צרכנים) להתנהג כפי שהם תכננו עבורם, והם חיים בחוויה של הטבעת חותם אישית. כל זאת, תוך התחככות עם עולמות תוכן זוהרים אחרים כמו מדיה, פרסום ותקשורת".

גדעון קרן, מנכ"ל חברת ההשמה "אנשים זה תוצאות", מסביר כי התהילה שאופפת את המקצוע טמונה בפוטנציאל לקידום מהיר: "העשייה השיווקית מאופיינת ברמת נראות גבוהה מאוד של הביצועים. כל החומרים השיווקיים שאתם יוצרים כאנשי שיווק מגיעים בסופו של דבר החוצה, מעידים על יכולותיכם, משווקים אתכם, ממתגים אתכם ומקנים לכם הכרה וקידום מהיר. כך למשל, עוזר שיווק זוטר שמרים מצגת אקראית טובה לאורחים מחו"ל, חושף את יכולותיו פנימה בתוך הארגון - אבל גם החוצה (מול גורמים אחרים בתעשייה)".

- למה הכוונה?

קרן: "עולם השיווק, מעצם הגדרתו, קרוב מאוד למנכ"ל, והחומרים של המחלקה הזו לרוב מגיעים אל שולחנו. די בכך שהמנכ"ל ירפרף במצגת של אותו עוזר שיווק זוטר, יראה שהיא מבריקה/יצירתית/מצוינת ויאמר לעצמו 'מי זה הבחור הזה? תביאו אותו אליי. אני רוצה שהוא יכתוב עבורי את המצגת שעליי להציג בשבוע הבא'. במילים אחרות, בגלל הנראות הגבוהה של עבודתם, אנשי השיווק לא קבורים הרמטית תחת הממונה הישיר שלהם, ומעצם עשייתם הם מגיעים לאינסטנציות גבוהות יותר בארגון ומתקדמים".

מבנה האישיות

- מה דרוש כדי להצליח?

שחק: "שיווק הוא אחד המקצועות המעניינים יותר, מכיוון שהוא מאופיין בדרישות מנוגדות: מצד אחד נדרשת יכולת אנליטית עם מיומנויות של דיוק, איסוף נתונים וניתוחם; ומצד שני, לעולם תידרש גם מיומנות של האונה הימנית, קרי אינטואיציה, דמיון, יצירה וחשיבה מחוץ לקופסה (איש שיווק יודע באינטואיציה שלו מה הצרכנים צריכים, עוד לפני שהם עצמם יודעים על כך).

"תכונות מנוגדות אחרות הן היכולת לעבודה עצמאית מחד, והיכולת לעבוד בצוות מאידך. ולבסוף, תכונה אישיותית קריטית שנחוצה למקצועות השיווק היא פתיחות מחשבתית וסקרנות שלא יודעת שובע: איש שיווק חייב להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, לשבת כל הזמן על הטרנדים העתידיים, לקרוא כמויות אדירות של תכנים רב-תחומיים ולהיות בעל יריעה רחבה של ידע בעולמות תוכן מגוונים".

ההשכלה

- מהם תנאי סף הנדרשים?

שחק: "כדי להתקבל לאחד ממקצועות השיווק נדרש היום לכל הפחות תואר ראשון במינהל עסקים, בתקשורת או בלימודי תעשייה וניהול; כאשר תואר שני בתחומים הללו הפך לסטנדרט בארגונים הגדולים - שם תואר מתקדם הוא סף הכניסה. זה לא אומר שאנשים שהגיעו מעולמות תוכן אחרים, שונים לחלוטין כמו קולנוע או תיאטרון, ייחסמו באופן אוטומטי, מכיוון שמדובר במקצוע 'משוגע' ויצירתי, שבו 'מוח קצת אחר' וניפוץ פרדיגמות הוא יתרון.

"נמצא גם סמנכ"לי שיווק בלי תואר אקדמי שעושים עבודה מצוינת, אבל על כך מחפות עשרות שנות ניסיון בתחום. כלומר, דווקא בעולמות השיווק ההשכלה האקדמית הופכת להיות פחות רלבנטית כשמגיעים עם טרק רקורד מפואר וקבלות בשטח".

הניסיון

- איזה משקל ניתן בסינון?

שחק: "לעתים קרובות מעסיקים יחפשו אנשים שצמחו מתוך הענף הספציפי, גם אם הם נעדרי ניסיון בשיווק. במילים אחרות, הם פחות מתרגשים מטייטל נוצץ בעולם השיווק, אלא בוחנים את ההיכרות של המועמד עם עולם התוכן. למשל, אם בתהליך של איוש משרת שיווק בארגון שעוסק בתיירות עומדים על הפרק שני מועמדים פוטנציאליים: סוכן נסיעות שצמח מלמטה ומכיר את הענף כבר כעשור, ואיש שיווק בעל הישגים מתחום המזון - לרוב המועמד הראשון יקבל עדיפות".

קרן: "בנוסף לכך, במשרות לתפקידים הבכירים יותר במחלקת השיווק, ניתנת עדיפות לאנשים שצמחו מלמטה והתחככו עם עולם המכירות בשטח. היסטוריה תעסוקתית כזו נותנת ללא ספק למועמד יתרון עצום, מכיוון שהוא מכיר את השפה של עולם המכירות ואת הצרכים של השטח מקרוב. הרי בסופו של דבר אנשי השיווק באים לשרת את מחלקת המכירות ולהקל עליה להזרים הכנסות לארגון".

הביטחון התעסוקתי

- מה הם הקשיים האופייניים לתחום?

קרן: "מדובר במקצוע תנודתי שלא מקנה לעוסקים בו ביטחון תעסוקתי. בתקופות האטה קיימת נטייה טבעית של המעסיק לקצץ במחלקת השיווק, מתוך חשיבה הישרדותית (למרות שמחקרים מראים כי מי שמשקיע בתקופות מיתון בשיווק קוצר פירות נאים). גם כשהם שורדים גלי פיטורים, לא קל להם בארגון: בתקופות של מיתון אנשי השיווק חווים קיצוצים בתקציביהם ונאלצים לעמוד בציפיות מלחיצות ולא תמיד אפשריות של 'לעשות יותר עם פחות'. עוד משהו, מכיוון שתחום השיווק קרוב מאוד למנכ"ל, הוא רוצה לידו אנשי שיווק שהוא כבר מכיר וסומך עליהם, ואז די שיתחלף מנכ"ל בארגון ויביא איתו את אנשי השיווק שלו, כדי שמעמד אנשי השיווק הנוכחיים יתערער".

שחק: "חרף העובדה שמדובר במקצוע מגניב, שבמסגרתו 'אתם גורמים לדברים לקרות', צריך לזכור שהמקצוע הזה שוחק מאוד. הוא מחייב תשומת-לב לפרטים הקטנים, מחייב יוזמה תמידית, ולא מאפשר מנוחה לרגע. איש שיווק, במיוחד בתפקידים הבכירים, לא יכול, למשל, לקחת לעצמו חופשות ארוכות מהעבודה, בגלל הדינמיקה המהירה של התהליכים בתחום. מספיק שמתחרה יעלה קמפיין, כדי הוא יהיה חייב להיות נוכח בזמן אמת כדי להגיב (אתה לא יכול להגיב רק אחרי שחזרת מהחופשה)".

הקידום

- איך צומחים לתפקידים בכירים?

שחק: "שם המשחק הוא לפתוח את הראש ולפזול לכמה שיותר תחומים, גם הצידה - לטריטוריות של הקולגות שלכם. למעשה, כדאי לכם מיוזמתכם לערב את עצמכם בכמה שיותר פרויקטים, גם אם אתם לא מתוגמלים עליהם.

"לסטודנטים מתחילים שנכנסים כעוזרי שיווק ושואפים לטפס בהיררכיה של מקצועות השיווק, הייתי מציע לשלוח את ידיהם בתחומים משיקים שלא נמצאים בהגדרות תפקידם, למשל, שיווק דיגיטל, קידום מכירות, פרסום, מיתוג, הפקה, ועוד.

"כשאתם מנדבים את עצמכם למעורבות בכמה שיותר פרויקטים, אתם צוברים ידע שלא יסולא בפז, והופכים ליותר בעלי ערך עבור המעסיקים, מכיוון שאתם מסוגלים לספק להם את הסחורה במגוון רחב של תחומים. כך, תוך זמן לא ארוך יחסית, אתם עשויים למצוא לעצמכם מקום - אם לא בתוך הארגון הנוכחי, אז על-ידי מעבר למעסיק אחר ששם עליכם עין".

כמה מרוויחים
 כמה מרוויחים