הרעה בביצועים: מגה פועלת למכירת סניפים הפסדיים

קמעונאים קיבלו הצעה לרכוש את סניף מגה בול בחוצות המפרץ וסניפים נוספים ■ במקביל, רצפת המכירה צומצמה במספר סניפים של הרשת

רשת מגה של קבוצת אלון מעמידה למכירה חלק מסניפיה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים קיבלו קמעונאים הצעות ממתווכים לרכישת מספר סניפים של הרשת, ביניהם את סניף מגה בול בחוצות המפרץ. המהלך הוא חלק מכוונתה של הרשת לסגור 6-8 סניפים, והרשת מבקשת לבצע אותו באמצעות הליך מכירה, באופן שימזער עבורה נזקים.

בכל המקרים מדובר בסניפים הפסדיים שהרשת ביצעה בהם כבר מספר מהלכים בניסיון לשפר את ביצועיהם, לרבות ניסיון להציע את המחירים הנמוכים באותו האזור ושינוי תמהיל - אך כל אלה לא צלחו.

במקביל, בחודשים האחרונים צמצמה הרשת את רצפת המכירה במספר סניפים, כמו למשל בסניפי הרשת בקיבוץ רגבה, בכרמיאל ובאחד הסניפים בבאר-שבע.

הרצון למכור סניפים הפסדיים בא על רקע הרעה בתוצאותיה הכספיות של הרשת, שהביאה גם לצמצום של 50 עובדים במטה החברה, וזאת בנוסף לצמצום מספר רב יותר של עובדים בסניפים. הרשת מסרבת לחשוף את מספר העובדים שפוטרו בסניפים, אך לפי הערכות מדובר לכל הפחות ב-100 עובדים.

רשת מגה חתמה את שנת 2011 עם הרעה בתוצאותיה הכספיות. הכנסות הרשת ירדו ב-2.5% והסתכמו ב-6.724 מיליארד שקל. הרווח הגולמי עמד על 1.85 מיליארד שקל והיווה 27.5% מההכנסות. הרווח התפעולי צנח ב-26.7% והסתכם ב-177.3 מיליון שקל בלבד.

ברבעון הרביעי של 2011 הוחמרה ההרעה בביצועי הרשת. ההכנסות קטנו ב-5.3% ל-1.74 מיליארד שקל. הרווח התפעולי נחתך בחצי לשפל של 25.8 מיליון שקל, שהיוו 1.6% בלבד מההכנסות.

רשת מגה מתקשה להתמודד בזירת ההבי-דיסקאונט, והיא גם מודה לראשונה בחולשתה של תת-הרשת "מגה בול". לאור זאת, מבקשת הרשת להרחיב את פעילותה בשכונות, ועל-פי תוכנית העבודה שלה היא אמורה לחתום את השנה הנוכחית עם פתיחתם של 14 סניפים חדשים בתת-הרשת "מגה בעיר", שלושה מתוכם כבר נפתחו.

יצוין כי מהלכי סגירת סניפים הפסדיים וצמצום כוח-האדם נעשה גם ברשת שופרסל, שם שוקד מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן, על התייעלות ושיפור בביצועים דרך שורת ההוצאות של הרשת.

כך או כך, המהלכים בשתי הרשתות מבטאים "התפכחות" מהאסטרטגיה שליוותה אותן קודם לכן, במסגרתה הם פתחו סניפים גם כדי למנוע מהמתחרים להיכנס לאותם אזורים - אסטרטגיה שלא הוכיחה את עצמה בסופו של דבר.

רשת מגה מסרה בתגובה: "כחלק מהתוכנית האסטרטגית ומהלכי ההתייעלות שעליהם הכרזנו בתחילת השנה, החליטה הרשת לצאת ממספר סניפים הפסדיים, ובמקביל לפתוח מספר חנויות חדשות בעיקר במיקומים שכונתיים. טרם התקבלה החלטה סופית לגבי מיקומי הסניפים שמהם החליטה הרשת לצאת".