כנס מילקן: "הצמיחה בארצות הברית תגיע מהגז הטבעי"

בין הנושאים שהועלו בכנס מילקן, הצפוי להינעל הלילה, בלט במיוחד נושא הגז הטבעי, שנראה כי גם הוא מעניין במיוחד את האמריקנים, וזאת על רקע צניחה של 90% במחיר הגז הטבעי בארה"ב בארבע השנים האחרונות

ראשית, קצת רקע על שוק הגז האמריקני והשינוי הדרמטי שעבר: ממדינה שעמדה לייבא גז טבעי נוזלי (LNG) הפכה ארצות הברית בתוך פחות מעשור לאחת ממעצמות הגז הגדולות בעולם, המחזיקה בעתודות גז היכולות לספק את צרכיה ל-120 השנים הקרובות.

הפיכתה למעצמה קרתה בעקבות פיתוח טכנולוגי פשוט של פצלי גז, שהגדיל בצורה ניכרת את היצע הגז, וגרם למחיר הגז בארה"ב לצנוח בצורה דרמטית. חשוב להדגיש כי בניגוד לנפט, שמתאפיין במחיר אחיד בכל העולם, מחירי הגז משתנים ממדינה למדינה, בשל מגבלות ייצוא שיש בחלק מהמדינות ובשל עלויות שינוע, ולכן כרגע צניחת המחירים בארה"ב לא השפיעה מהותית על המחירים במדינות אחרות. אולם החשש הוא שאם בעקבות עודף ההיצע ארה"ב תתחיל לייצא גז, אז המחירים יצנחו גם בשאר העולם, ובהקשר הישראלי תוכניותיו של יצחק תשובה להפיק רווחי עתק מקידוחי הגז ולייצוא גז עלולים להשתבש. לתהליך שעברה ארה"ב יש השלכות על השחקנים השונים:

1. ארה"ב: עבור ארה"ב כמדינה, מדובר בבשורה מצוינת למקור אנרגיה זול, שישפר את הצמיחה. המשתתפים בדיונים בכנס מילקן היו חלוקים לגבי עתיד מחיר הגז וכדאיות ההשקעה בו. אבל על דבר אחד היה קונצנזוס - מדובר במנוע צמיחה משמעותי לכלכלה האמריקנית, שמשוועת למשהו שיסייע לה להתאושש מהמשבר.

"הגז הטבעי יכול לעשות 'בום' לכל צפון אמריקה. זה ייקח חמש שנים, אך כל מקורות האנרגיה ישתנו דרמטית", העריך ריק גרפון, מנכ"ל גרפון ניהול נכסים.

"מהפכת הגז בארה"ב עדיין בתחילת דרכה", אמר שעיה הוסינזך מחברת ROSS WL. "70% מהאנרגיה בארה"ב מגיעה מנפט ורק 30% מגז, וזאת בעוד עלות הפקת הנפט יקרה פי 10 מגז. הפער הזה לא הגיוני, והוא ילך ויצטמצם. יש לתעשייה פוטנציאל להפוך למנוע הצמיחה של השוק האמריקני", הוסיף.

"הצמיחה בארה"ב תגיע מהגז הטבעי", אמר טרי דאפי מקבוצת CME. "היום משקיעים מאמצים שימוש באתנול כאנרגיה תחליפית, למרות שזה בכלל לא יעיל כי עולה הרבה כסף להשמיד את השאריות. לעומת זאת הגז הוא פוטנציאל אדיר. נראה הרבה צמיחה משם", הוסיף.

"יש רנסנס בתחום האנרגיה", אמר האנליסט אלכס זסניק מ-BP קפיטל. "יש מעט ענפים שיש להם כזה ביקוש. אם מגמת הגידול בביקוש מתחום התעשייה והתחבורה תימשך כפי שהייתה עד כה, להערכתי הביקוש לגז טבעי יכול לעלות ב-50% בשנים הקרובות".

יחד עם זאת, לצד החגיגה נשמעו קולות שקראו למדיניות מסודרת של הממשל בתחום הגז. "צריך מדיניות ממשלתית בנושא. בתקופה שארה"ב מחפשת יתרון תחרותי בעולם, זה יתרון משמעותי, זה מוזיל לה את עלויות האנרגיה, אבל לשם כך דרושה מדיניות ממשלתית, שתסדיר את עמדת המדינה", אמר ראלף אדס, יו"ר הבנקאות להשקעות בתחום האנרגיה של ג'פריס.

2. חברות הגז: חברות הגז כמובן סובלות מהמצב הנוכחי: עבור יצרני הגז, התהליך הוא בעייתי, מכיוון שהוא שחק את רווחיהם באכזריות, והכניס לבעיות כמה חברות שלא הגיעו מוכנות לסיטואציה.

"התעשייה בצפון אמריקה צריכה מזומן. המימון לא מגיע מהבורסה, כי משקיעים פיננסיים נבהלים מהמצב הנוכחי של צניחת מחירים. ההשקעה בתחום מתאימה רק למי שמשקיע לטווח הארוך ולכן נראה בעיקר מיזוגים ורכישות ומכירת נכסים. נראה גם שיתופי פעולה בין חברות גז בעולם", העריך אדס.

3. המשקיעים: עבור המשקיעים נותר סימן שאלה - האם לנצל את המחיר הנמוך ולהשקיע או שמא עדיף להתרחק. "בתור יצרן של גז טבעי, המצב הנוכחי כמובן איננו טוב. לעומת זאת, אם מסתכלים מהצד של המשקיעים הרי שדווקא קיים פוטנציאל. אני מעריך שמחיר הגז יעלה. יש יותר אפסייד מסיכון. בנוסף, יש חברות בתחום שנמצאות במצב פיננסי בעייתי. הן הסתמכו על כך שמחיר הגז יעמוד על 5-6 דולרים ליחידת חום (כיום המחיר עומד על 2 דולרים), ולכן הן יצטרכו למכור נכסים כדי לשרוד, וכאן שוב טמונה הזדמנות למשקיעים אסטרטגיים. יחד עם זאת, צריך לזכור שהתנודתיות של מחיר הגז מאוד גבוהה, והרבה מלקקים את הפצעים", אמר הוסינזך.

לעומתו, גרפון נשמע פחות אופטימי. "אני רוצה להיות שורי על שוק הגז הטבעי, אבל ככל שאני מקבל יותר נתונים אני נהיה יותר דובי על הענף. הקידוחים ירדו דרמטית ולא יתחילו לפני יולי ואוגוסט ולא ניתן כבר לגדר את המחיר. מנגד, עסקי הגז הם נפלאים. כולם אוהבים להשתמש באנרגיה הזו כי זה נקי ולא מזהם כמו נפט".

"בשנים הבאות גז טבעי יהיה תחום לא טוב להיות בו. הוא תלוי במזג האוויר, יהיה קשה לחזות מגמות", אמר ג'ושוע האריס מקרן ההשקעות אפולו. וגרפון סיכם את הקונפליקט: "ההשקעה בגז טבעי יכולה להיות ההזדמנות הכי גדולה שיש כיום, אבל עם כל הסיכונים שיש, כרגע אני מעדיף לשבת ליד הבריכה ולחכות".