"הראלי בוול סטריט מוצדק; מה הלאה? המניות זולות"

אבי ג'וזף כהן, האסטרטגית הראשית של גולדמן זאקס, ממליצה לשמור על זהירות בהשקעות באירופה, אבל אופטימית בנוגע לארה"ב ■ על הבחירות בארה"ב: "רוב הסיכויים שאחרי הבחירות השוק יגיב באופן חיובי" ■ וגם: אלו מניות מומלצות?

אבי ג'וזף כהן, האסטרטגית הראשית של גולדמן זאקס, ידועה באופטימיות שלה בנוגע לשווקים. גם היום, למרות נתוני מאקרו מאכזבים בחלקם בשוק האמריקני, היא מאמינה שהכלכלה מתאוששת ושההשקעה בשוק זה מומלצת. "לא יהיה מיתון בשנים הקרובות בארה"ב, וזה מה שחשוב כשמחליטים אם להיכנס לשוק המניות", היא אומרת בראיון מיוחד ל"גלובס" במהלך כנס מילקן העולמי בלוס אנג'לס.

- שוק המניות האמריקני עשה ראלי לא מבוטל מתחילת השנה, כשמדד ה-S&P 500 עלה ביותר מ-10%. האם העליות מוצדקות בהתחשב במצב הכלכלה?

"הראלי בשוק האמריקני היה מוצדק. כדי להבין למה העליות אינן מנותקות מהמציאות, בואו נחזור לנובמבר 2011. היה אז חשש אמיתי מהתמוטטות באירופה, וזה הקרין על כל השווקים, כולל על השוק האמריקני ללא קשר למצב הכלכלה האמריקנית. אם מכפיל הרווח בשוק האמריקני עומד בממוצע על 18, הוא עמד אז על 11, וגם מודלים מתקדמים יותר הראו שהמשקיעים מתמחרים ירידה חדה ברווחים ותרחיש פסימי במיוחד.

"אז נכון שהכלכלה איננה גדלה במהירות, אבל היא גם לא באותה קטסטרופה שהשוק תמחר בסוף שנת 2011, ולכן העליות היו מוצדקות. כעת השוק נסחר במכפיל רווח של 14, כלומר הפער נסגר אבל לא לחלוטין".

- אז השוק עדיין זול, להערכתך?

"אם מסתכלים רק על המתמטיקה, מחירי המניות נמוכים, אבל צריך לזכור את שאר הדאגות שמרחפות מסביב. יש אי-ודאות, יש בחירות במדינות רבות, ומנהיגים צפויים להתחלף, וזה עלול להשפיע על הכלכלה. לכן חשוב גם לשמור על זהירות ולא להסתכל רק על רמות המכפילים".

- איך ישפיעו הבחירות בארה"ב על השווקים?

"זה תלוי במי ייבחר, אבל בעיקרון אחרי הבחירות רוב הסיכויים שהשוק יגיב באופן חיובי, כי זה יקטין את האי-ודאות".

ארה"ב במצב טוב

- מה עם נתוני המאקרו, חלקם חלשים. את בטוחה שנראה צמיחה?

"המשבר בארה"ב נגמר בשנת 2009. אמנם הצמיחה איטית, אבל לעומת אירופה שנמצאת במיתון, מדובר במצב טוב. חלק מהנתונים שמתפרסמים אכן עדיין חלשים ומאכזבים, אבל יש כמה סיבות לכך שהיציאה מהמשבר איטית. ראשית, שוק הבתים היה במשבר עמוק והוא יוצא ממנו לאט לאט. הסבר נוסף הוא שהסקטור הממשלתי הולך ומצטמצם. כדי להקטין את הגירעון, המדינה עשתה קיצוצים, ולא אפשרה להגדיל את הגירעון. התוצאה היא שנאלצו לבצע קיצוצים במשרות, בהיקף של כ-150 אלף בתוך 9 חודשים. מדובר במשרות של מורים ושוטרים, שמייצרות הכנסות טובות, וקיצוצן מכביד על מצב שוק העבודה.

"בדרך כלל, בתהליך של התאוששות כלכלית לא מקצצים במשרות, אך הפעם במדינות השונות טוענים כי אין להם ברירה, שכן אסור להם להרחיב את הגירעון".

- למרות האופטימיות, איפה בכל זאת את רואה כיום איומים על הכלכלה האמריקנית?

"האיום המרכזי על ארה"ב הוא שאר העולם, ובמיוחד השפעת האי-ודאות באירופה. איום נוסף הוא הסוגיה הפוליטית - זו שנת בחירות, וישנן החלטות כלכליות חשובות שצריך לקבל, כמו החלטות בנושאי מס ותקרת החוב. אחת הדאגות המרכזיות של המשקיעים היא האם נראה שוב ויכוח ופילוג בוושינגטון בתהליך קבלת ההחלטות כמו בעבר. זה משפיע על האמון של המשקיעים בשוק".

- מהם הסקטורים המומלצים להשקעה בעיניך?

"הדבר מאוד תלוי במשקיע. לא לכולם יש אותן מטרות או אופק השקעה. יש משקיעים שמחפשים רמת סיכון נמוכה, ואז עדיף שיתמקדו במניות של חברות עם מאזן חזק שמחלקות דיבידנד. חברות כאלה יכולות גם להשתתף בתהליך המיזוגים והרכישות שצפוי בשוק, ולצמוח מכך.

"מי שמחפש סיכון, שיילך לסקטורים שחשופים לכלכלה ושירוויחו מתרחיש של צמיחה חזקה. מדובר על סקטור כמו טכנולוגיה, אנרגיה ופיננסים, שרוב המניות בהם נסחרות במחיר נמוך לעומת הפוטנציאל בתרחיש של צמיחה מואצת".

אין בועה בטכנולוגיה

הראלי בשוק המניות התבטא בעיקר במניות הטכנולוגיה, ומניות רבות זינקו בחדות בחודשים האחרונים. כמו כן ישנו גל של הנפקות של חברות אינטרנט בשוויים שנראים לעתים בועתיים, והשיא - רכישת חברת אפליקציית הצילומים אינסטגרם לפני פחות מחודש על-ידי פייסבוק בכמיליארד דולר, על אף שלחברה אין כלל הכנסות. אולם למרות המצב הזה, כהן לא חושבת שמתפתחת כאן בועה בדומה לזו שראינו בתחילת העשור הקודם.

"המצב במניות הטכנולוגיה לא קרוב לבועת שנת 2000. כשהבועה החלה להתנפח בשנת 2000, הפסקנו לעשות תחזיות לנאסד"ק, שכן התחזיות שלנו התבססו על רווחים, והיו הרבה חברות ללא תזרים ורווחים. זה לא המצב היום. היום אנחנו רואים שלרוב החברות יש מאזנים טובים ומודלים עסקיים. יחד עם זאת, צריך כמובן לבחון על הנפקה לגופה".

"האירו לא ייפול"

אם לגבי ארה"ב כהן משוכנעת שהמיתון מאחוריה, הרי שלגבי אירופה היא כבר יותר זהירה, אם כי גם שם היא איננה צופה קטסטרופה. "יש לנו צוות מחקר גדול באירופה, ולפי הערכות שהם עשו, גוש האירו לא ייפול אלא ישרוד, אבל ההתאוששות תהיה מאוד איטית", היא אומרת.

- מדוע?

"הבעיות באירופה נבנו במשך שנים וצריך לטפל בהן. האירופים מתמודדים עם שני סוגי בעיות: יש בעיות פיסקליות של גירעון, ומהצד השני יש בעיות לסקטור הפיננסי - האם לבנקים יש מספיק הון. אני מסתכנת בכך שאישמע פטריוטית מדי ואומר, שבארה"ב הטיפול בסקטור הפיננסי היה טוב יותר. כבר באביב 2009 עשו לבנקים מבחני לחץ קשים, ובעקבותיהם כפו עליהם גיוס הון, אפילו ששוק המניות היה חלש והיה קשה לגייס. באירופה, לעומת זאת, הפיקוח על הבנקים היה איטי יותר, ולקח להם שנה וחצי לפני שהידקו את הרגולציה, ועכשיו הם מנסים לסגור את הפערים מול ארה"ב.

"בכל אופן, בשורה התחתונה המיתון באירופה יימשך גם השנה, ולהערכתי מהשנה הבאה נראה צמיחה איטית והתאוששות. צריך להיות מאוד סבלניים לגבי השוק הזה".

- האם כעת, כשהמצב באירופה קשה, זה הזמן לנצל את ההזדמנות ולהשקיע שם?

"האנליסטים שלנו חושבים שהמחירים באירופה מאוד נמוכים. משקיע לטווח ארוך יכול לרשום רווחים נאים בשוק הזה, אבל צריך המון סבלנות. מי שאופק ההשקעה שלו קצר יחסית, עדיף שיתרחק. ההשקעה בשוק האירופי מומלצת למשקיעים כמו קרנות פנסיה, תאגידים וחברות אירופיות שיכולות לבצע רכישה עצמית במחיר נמוך".

- מה באשר לשווקים המתעוררים? ראינו שהם די מגמגמים כבר תקופה ארוכה. האם זו הייתה אופנה חולפת?

"הקולגות שלי באסיה מאוד חששו לפני שנה וחצי ממצב השווקים, וחשבו שאמנם המדינות צומחות אבל הכול כבר מתומחר באופן מלא. לאחרונה, רשמו השווקים הללו ירידות, ועכשיו נוצרה הזדמנות. יש הרבה משקיעים בשווקים המתעוררים שחושבים שמאחר שהכלכלות במדינות האלה רק צומחות כל הזמן, אז גם השווקים שלהן צריכים רק לעלות. זה לא המצב. בדרך יש שיהוקים ובעיות, אבל לטווח ארוך השקעה במדינות כמו ברזיל, הודו וסין היא טובה".

- התמתנות הצמיחה בסין לא מטרידה אותך?

"חזינו שסין תאט. הממשל בסין שם בכוונה בלמים על סקטורים שהתחממו יותר מדי. זה לא מה שמטריד. האתגר האמיתי של סין זה האם מעמד הביניים באמת יהפוך למרכזי במדינה. כיום רוב האוכלוסייה עדיין איננה משתייכת למעמד הביניים: שיעור האבטלה בסין עדיין גבוה, ויש הרבה מאוד אנשים עם הכנסה מאוד נמוכה. כמו כן, סין חייבת להקטין את התלות שלה ביצוא לאירופה ולארה"ב, ולהתמקד יותר בצמיחה פנימית, ואנחנו רואים שהם אכן עושים מאמצים בכיוון הזה".