הסנגוריה הציבורית תערוך בדיקות DNA בתיק עובדיה שלום

שלום, שהורשע ב-1997 ברצח עו"ד שמואל לוינסון ז"ל, טען לחפותו ■ לצורך בדיקת האפשרות למשפט חוזר ביקשה הסנגוריה הציבורית לקבל את המוצגים בתיק ולערוך בהם בדיקות DNA - אך במשך שנים המדינה התנגדה לעריכת הבדיקות

פרקליטות המדינה איננה מתנגדת לכך שהסנגוריה הציבורית תערוך בדיקות DNA בתיקו של עובדיה שלום, שהורשע בשנת 1997 ברצח של עו"ד שמואל לוינסון ז"ל, במטרה לבחון אם לקיים משפט חוזר - כך הודיעה הפרקליטות היום (ד') לבג"ץ.

"זהו הישג תקדימי לסנגוריה הציבורית, שהגישה את העתירה לאחר שבמשך שנים המדינה התנגדה לעריכת הבדיקות", אומרים בסנגוריה הציבורית. "כעת, לאחר התערבות היועץ המשפטי לממשלה בתיק, הסירה המדינה את התנגדותה לבדיקות".

שלום, הטוען לחפותו, פנה לאחר משפטו לסנגוריה הציבורית בבקשה כי תייצג אותו בבקשה למשפט חוזר. לצורך בדיקת האפשרות להגיש בקשה למשפט חוזר ביקשה הסנגוריה הציבורית מהמדינה לקבל את המוצגים שנשמרו בתיק ולערוך בהם בדיקות DNA.

המדינה התנגדה לכך, וזאת על אף שבעבר, בשנת 2004, הסכימה לעריכת הבדיקות, אלא שבשל בעיות טכניות הקשורות להפקת החומר הגנטי מהמוצגים, הבדיקות לא הניבו תוצאות. המדינה טענה בין היתר כי היא מתנגדת לבדיקות בשל שלוות הנפש של קורבן העבירה.

לאחר הגשת העתירה לבג"ץ הודיעה אלמנתו של עו"ד לוינסון ז"ל ליועץ המשפטי לממשלה כי היא אינה מתנגדת לעריכת הבדיקות. בהודעה שהגישה היום לבג"ץ מסרה המדינה כי בשל עמדתה של אלמנתו של עו"ד לוינסון, ובשל כך שבעבר כבר הסכימה המדינה לבדיקות, המדינה החליטה להסיר את התנגדותה לבדיקות.

אלמלא עתרה הסנגוריה הציבורית לבג"ץ, לא ניתן היה לערוך את הבדיקות. יצוין כי בארה"ב זוכו עד כה 289 מורשעים כתוצאה מבדיקה זהה.

עו"ד אפרת פינק, הממונה על משפטים חוזרים בסנגוריה הציבורית, מסרה כי "מדובר בהישג תקדימי, משום שזו הפעם הראשונה בתולדות מדינת ישראל שבה מסכימה המדינה להעביר מוצגים אל הסנגוריה הציבורית לשם עריכת בדיקות DNA לאחר המשפט".

את העתירה הגישו עו"ד אפרת פינק ועו"ד רתם רוזנברג מטעם הסנגוריה הציבורית. (בג"ץ 5968/11).