אכזבה בארה"ב: רק 115 אלף משרות חדשות נוצרו באפריל

בשוק ציפו ליצירה של 163 א' משרות חדשות באפריל ■ שיעור האבטלה ירד לרמה של 8.1%, לאחר שנתוני התעסוקה לחודשים מארס ופברואר עודכנו כלפי מעלה ב-53 א' משרות במצטבר ■ האם נסללת הדרך לתוכנית רכישות שלישית?

שוק העבודה בארה"ב הוסיף כ-115 אלף משרות בחודש אפריל, כך דווח היום (ו') בארה"ב ב-15:30 (שעוננו). מדובר בנתון מאכזב למשק האמריקני, לאור העובדה שבשוק ציפו ליצירה של 163 אלף משרות חדשות החודש - מספר גדול יותר מהמשרות החדשות שנוצרו במארס, אך לא מספיק כדי להביא לירידה מורגשת בשיעור האבטלה.

שיעור האבטלה ירד לרמה של 8.1%, כאשר בשוק ציפו שייוותר ברמה של 8.2%. אולם, מדובר בירידה באבטלה שאינה נובעת מיצירת משרות חדשות בכמות מספקת, אלא עקב העובדה שיותר מ-163 אלף מובטלים יצאו משוק התעסוקה בחודש החולף.

עוד דיווחה לשכת העבודה האמריקנית מספר נתונים על שוק העבודה המקומי - ביניהם כי שבוע עבודה ממוצע בארה"ב עורך 34.5 שעות (בסך-הכך), כאשר שכר השעה הממוצע עלה ב-1 סנט לממוצע של 22.38 דולר לשעה.

כצפוי: נתוני עבר עודכנו מעלה

כצפוי, עודכן גם שיעור האבטלה בארה"ב לחודש מארס - מרמה של 120 אלף משרות בלבד (באומדן קודם) לרמה של 154 אלף משרות חדשות, לפי האומדן הנוכחי. גם נתוני המשרות החדשות לחודש פברואר עודכנו כלפי מעלה - לרמה של 259 אלף משרות חדשות, לעומת 240 אלף משרות חדשות באומדן הקודם.

באשר לעדכוני נתוני התעסוקה כלפי מעלה, נציין את כלכלני דויטשה בנק - שפרסמו כי ב-20 מתוך 22 החודשים האחרונים, נתוני התעסוקה עודכנו מעלה ב-39 אלף משרות בחודש בממוצע.

חשש מהאטה, תקווה להרחבה מוניטארית

ברקע, בשווקים ממשיכים לחשוש מהאטה כלכלית בארה"ב ובשוק העבודה, על רקע המיתון אליו גולשת אירופה וההאטה בסין. סקר ה-ADP שפורסם שלשום אכזב וסיפק תמונת מצב לא מעודדת במיוחד על קצב יצירת המשרות בסקטור הפרטי, והוא מצטרף לשורה של נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו לאחרונה בארה"ב (האחרון שבהם היה מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים, שפורסם אתמול).

שוק התעסוקה האמריקני, כידוע, מהווה אינדיקטור מהותי להתאוששות וצמיחת כלכלת ארה"ב - שכן הוא משליך ישירות על הצריכה הפרטית, האחראית לכ-70% מהצמיחה בכלכלה הגדולה בעולם.

לאור עובדה זו, ותחזיות האנליסטים שלא צופים ירידה משמעותית בשיעור האבטלה - המשקיעים מקווים כי הנתונים המאכזבים ידרבנו את הפדרל ריזרב להשיק תוכנית רכישות שלישית (QE3) כדי להאיץ את הצמיחה.

"יש עדיין הרבה דאגה ממה שקורה באירופה ובסין", אמרה ג'ניפר לי, כלכלנית בכירה ב-BMO Capital Markets. "החברות יושבות על הרים של מזומנים אך הן יהיו זהירות בהעסקת עובדים חדשים עד שיראו שהכלכלה הולכת בכיוון הנכון".