מדוע החודש הקרוב עשוי להיות דרמטי במיוחד באירופה?

בבחירות ביוון עלולות לנצח מפלגות קטנות שמתנגדות לתוכניות הצנע - אפילו במחיר של פרישה מהאיחוד האירופי ■ הבחירות בצרפת עשויות להגביר את הלחץ על הבנק המרכזי לפעול, אם הולנד ינצח ■ והבנק המרכזי האירופי עשוי להוריד את תחזית הצמיחה, מה שיסלול את הדרך לצעדים מוניטריים נוספים

מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי באירופה, לא פוסל התערבות נוספת בשווקים כדי להאיץ את הצמיחה המדשדשת בגוש האירו, בעוד המשקיעים ממתינים לתוצאות הבחירות בצרפת ויוון שיתקיימו ביום א'.

לפי דיווח בסוכנות בלומברג, בפגישת ראשי הבנק המרכזי אתמול (ה') בברצלונה לא נידונה אפשרות של הורדת הריבית בגוש האירו (העומדת היום על 1%), אולם דרגי ציין כי בחודש הבא יפורסמו תחזיות צמיחה ואינפלציה חדשות שעשויות לסלול את הדרך לפעולות נוספות מצד הבנק המרכזי. הלחץ על הבנק המרכזי לפעול גדל לאחרונה על רקע שורה של נתונים מאקרו-כלכליים גרועים, חשש מהחרפת משבר החוב וחוסר ודאות פוליטי בשל הבחירות ביוון וצרפת.

"ישנה הרעה משמעותית בתחזיות הצמיחה של הבנק המרכזי", אמר לבלומברג יורג קריימר, כלכלן בבנק הגרמני Commerzbank. "דרגי רמז אתמול באופן עקיף כי בהחלטת הריבית הבאה בחודש הבא הוא יציג תחזיות חדשות. כיוון שהבנק המרכזי עלול להוריד את תחזית הצמיחה, כך שהורדת ריבית על הפרק".

תוכניות הצנע שנועדו להפחית את גירעונות ממשלות אירופה דחפו מדינות רבות למיתון - מהולנד ועד ספרד. הבנק המרכזי האירופי הציף את המערכת הפיננסית בהלוואות ל-3 שנים בהיקף של כטריליון אירו בחודשים האחרונים, במסגרת 2 תוכניות שזכו לשם "LTRO". עם זאת, בבנק המרכזי סירבו לנקוט צעדים נוספים והעבירו מסר לפיו על הממשלות לפעול יותר כדי להפחית את החובות שלהן, ולהנהיג רפורמות נוספות.

האירו התחזק אתמול לכ-1.318 דולרים לאחר מסיבת העיתונאים של דרגי אתמול, כיוון שהוא לא רמז על הורדת ריבית. "שוחחנו על ההשקפה לגבי המדיניות המוניטרית והיא צריכה להיות מרחיבה כשהתחזית הכלכלית הופכת להיות לא ודאית", אמר אתמול דרגי, מה שמרמז כי בבנק המרכזי ממתינים לראות כיצד הכלכלה האירופית תגיב לצעדים שננקטו עד כה, ואם הם לא יעזרו - ייתכנו צעדים נוספים.

בינתיים, הנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה היו גרועים למדי. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור ירד בחודש אפריל לשפל של 3 שנים והראה כי פעילות הייצור התכווצה זה החודש ה-9 ברציפות. שיעור האבטלה בגוש האירו טיפס לשיא של 15 שנה - 10.9% בחודש מארס. כמו כן, מדד הביטחון הכלכלי שפורסם על ידי הנציבות האירופית ירד בחודש שעבר לשפל שלא נראה מאז דצמבר.

בחודש מארס הוריד הבנק המרכזי את תחזית הצמיחה לשנת 2012 והוא צופה צמיחה שלילית של 0.1%, לעומת צמיחה חיובית של 0.3% אותה חזה קודם לכן.

גם הבחירות ביוון ובצרפת, שיתקיימו ביום א', עשויות להשפיע על הבנק המרכזי. ביוון, הסקרים מנבאים התחזקות למפלגות קטנות המתנגדות לתוכניות הצנע ומאיימות להוציא את יוון מהאיחוד האירופי, למרות שרוב היוונים טוענים בסקרים שהם לא רוצים לחזור למטבע הדרכמה. שתי המפלגות הגדולות צפויות לרכז 45% מהקולות, כאשר מפלגות המתנגדות לצנע מרכזות היקף דומה של קולות, לפי הסקרים.

בצרפת, המועמד לנשיאות פרנסואה הולנד כבר קרא לבנק המרכזי להוריד את הריבית ולנקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה יותר כדי להאיץ את הצמיחה. בניגוד לנשיא הנוכחי ניקולא סרקוזי, שרואה עין בעין עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הולנד טוען כי יש להתמקד יותר בצמיחה ולחשוש פחות מהאינפלציה, מה שעלול להוביל למסלול התנגשות עם גרמניה, אם הולנד ייבחר.