אולמרט: "יהודים מארה"ב הזרימו מיליונים על מנת שאפול"

בראיון ל-CNN מטיל רה"מ לשעבר פצצה: "בכהונתי היה עלי להילחם בכוחות עליונים, לרבות מיליוני דולרים שהועברו מארה"ב ע"י דמויות מהימין הקיצוני, סכומים שנועדו להפיל אותי כראש ממשלת ישראל"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, טוען כי גורמים יהודיים קיצוניים בארה"ב הזרימו מיליוני דולרים כדי להפילו מראשות הממשלה במגמה לבלום את יוזמת השלום שלו ב-2008.

בראיון ששודר אמש (ו') בתכנית של כריסטיאן אמאנפור ברשת CNN, טען אולמרט, שגורמים מסוימים בקהילה היהודית בארה"ב הכשילו בכוונה תחילה את תכנית השלום שלו, שאותה השיק ב-2008 בהיותו ראש ממשלה: "שלום מלא ומקיף ביננו לבין הפלסטינים", כדבריו, שלום שמושתת על שתי מדינות לשני עמים, על בסיס גבולות 67, וגם על חלוקת ירושלים.

"זה שבר לי את הלב; זו היתה ההחלטה הקשה ביותר בחיי", סיפר אולמרט, לשעבר ראש עיריית ירושלים. "מבחינתי, להציע את חלוקת ירושלים היה דבר נורא. עשיתי זאת, כי הגעתי למסקנה שבלעדיו (חלוקת העיר) לא יהיה שלום".

"זה הרס אותי", הוא הוסיף. "זה הרס אותי לא רק בגלל ההתנגדות בישראל. אני חושב, דרך אגב, שרוב הישראלים במדינה היו תומכים בתכנית שלי, אם זה היה מגיע לבחירות".

וכאן הטיל אולמרט את הפצצה: "אבל היה עלי להילחם בכוחות עליונים, לרבות מיליונים ומיליונים של דולרים שהועברו מהמדינה הזו (ארה"ב) ע"י דמויות שהשתייכו לימין הקיצוני, (סכומים) שנועדו להפיל אותי כראש ממשלת ישראל. אין שום ספק בכך".

בתשובה לבקשת המראיינת לנקוב בשמות אמר אולמרט: "בפעם אחרת".

על השאלה האם ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, היה מוכן להעלות תכנית כזו, לאור הסיכונים הפוליטיים שכרוכים בה, השיב אולמרט: "לכן אתה ראש ממשלה. לכן אתה נוטל על עצמך את אחריות ההנהגה, לעשות דברים שנכונים למדינה שאתה מבקש להנהיג".

הוא הודה, שלמנהיגות כזו יש מחיר: "אישית, שילמתי ביוקר. אבל, מבחינתי, לא היתה שום אופציה אלא לעשות מה שעשיתי. וידוע לי ללא שמץ של ספק, ידועים לי שמות האנשים שהוציאו מיליוני דולרים כדי לבלום אותי, מארה"ב".

האם נותר עדיין זמן לפתרון של שתי מדינות? - נשאל אולמרט.

תשובתו: "עדיין נותר זמן, אבל הוא הולך ואוזל".

אולמרט הודה, שנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מעולם לא אמר 'כן' לתכנית השלום שלו, אך הדגיש: "הוא גם מעולם לא אמר 'לא'".

"אז מדוע לא לחזור ולהעלות את התכנית הזו שוב ולהציב בכך אתגר לפלסטינים"? - שאל אולמרט.

זה היה החלק השני של ראיון מקיף עם רה"מ לשעבר. בחלק הקודם, ששודר בסוף השבוע שעבר, הוא דיבר על בעיית איראן והביע ספקות לגבי נתניהו: "צריך להיות אמון מוחלט בשיפוטם של אלה שאמורים לקבל החלטות ואת (אמאנפור) יכולה להבין ממה שאמרתי, שהאמון שלי (בנתניהו) אינו מלא".

אולמרט העלה את הספקות לגבי שיפוט נתניהו גם בהקשר הפלסטיני: "חלומי הוא שנתניהו יאמץ את התכנית שלי ויעלה אותה. אך עובדה היא, שאנו לא מנהלים מו"מ עם הפלסטינים, ועובדה היא, שלא הצענו שום דבר".

"השלום חשוב לישראל", הוא הוסיף. "אנו רוצים בשלום. אנו רוצים להיפרד מהפלסטינים. אנו לא רוצים לפקח להם על החיים. אנו רוצים שתהיה להם מדינה נפרדת משלהם".

האם נתניהו יעשה זאת? - שאלה המראיינת.

"אני בהחלט מתפלל שהוא ינהג כך, אך יש לי ספקות שכך יהיה", השיב אולמרט.

אמאנפור ציינה, שאולמרט שימש לעיתים תכופות מטרה להאשמות שהוא היה מעורב במעשי שחיתות, אך מעולם לא הורשע. הוא מכחיש את ההאשמות נגדו והוא סירב להתייחס אליהן בראיון.