"הנתונים בארה"ב לא מספיק גרועים בכדי שברננקי יפעל"

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: במידה בה התגובה בשוקי ההון גילמה פסימיות רבה מכך, ייתכן כי נראה תיקון במהלך הימים הקרובים

הנתונים החדשים שפורסמו בימים האחרונים בארה"ב אינם מעודדים, שכן נחוצה תוספת בת 200,000-250,000 משרות מדי חודש על מנת ששיעור הבלתי מועסקים יוסיף לרדת. עם זאת, אין לרתום את העגלה לפני הסוסים. "בניגוד להערכות המיידיות, אנו סבורים כי הנתונים אינם גרועים דיים כדי להצדיק תכנית רכישות שלישית (QE3) על ידי הפדרל ריזרב, או חבילת תמריצים פיסיקאלית חדשה". כך כותב הבוקר (א') רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות.

יש לזכור, מציין מנחם, כי גם כך הדעות בנושא בתוככי ה-Fed חלוקות. פרט לכך, זו שנת בחירות בארצות הברית ואם ה-Fed ישאף להקטין את ההסתברות לניהול כלכלת בחירות ולגידול נוסף בגירעון. מדיניות מוניטארית מרחיבה, לרבות תכנית רכישות שלישית אינה הדרך לעשות זאת.

במבט קדימה, מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובענפי השירותים מצביעים על עליות בסעיפי התעסוקה, בפרט בתעשייה. מדד מודעות הדרושים המקוונות של קונפרנס בורד עולה זה חמישה חודשים בכ-113,000 מודעות בממוצע חודשי. מנהליו רואים בכך סימן מעודד לאנשים שאינם עובדים, או כאלו שרוצים לשנות מקום עבודה.

משקי הבית בארה"ב די מתחבטים לגבי מצב שוק העבודה בששת החודשים הבאים. לפי סקר קונפרנס בורד, נרשמה בחודש אפריל ירידה הן בשיעור אלו המקווים כי מספר מקומות העבודה יגדל (מ-17.4% ל-16.9%) והן בשיעור אלו החוששים כי מספר המשרות החדשות יקטן (מ-18.5% ל-18.0%).

אם כך, סימני השאלה גדלו, הציבור פוסח על שני הסעיפים והסיכוי כי יופתע בהמשך ויגיב בהתאם אינו נמוך. הרוב הקטן הנוכחי לטובת הפסימיים שבחבורה יכול להסביר את הירידה האחרונה בכוח העבודה האזרחי, אך רוב זה לא ימנע הצטרפות מחודשת, מהירה, אם תהיינה נסיבות חדשות שתצדקנה זאת. לפי ספר הבז' האחרון שכתב ה-Fed, נרשמו עליות קלות בשכירת עובדים במחוזות רבים. דיווחים תכופים הגיעו מחברות שהתקשו לשכור עובדים מקצועיים, בפרט במשרות המצריכות מיומנות גבוהה.

בהודעת הריבית האחרונה נכתב כי התנאים בשוק העבודה השתפרו בחודשים האחרונים וכי שיעור הבלתי מועסקים יוסיף לרדת הדרגתית למספרים הרצויים. ההערכות הללו, של המעסיקים, משקי הבית והפדרל ריזרב, אינן אחידות. הן והנתונים החדשים מראים כי הדרך להתבססות תעסוקתית בת קיימא עדיין ארוכה, אך מנגד הם שוללים תרחישי Double Dip (האטה חוזרת) לסוגיהם.

לכן, אומר מנחם, מבחינת שוק ההון התמונה בעקבות דוח התעסוקה צריכה להיות מאוזנת, אולי תוך נטייה שלילית קלה, אך כזו שתוכל די בנקל להשתנות בהמשך. במידה בה התגובה בשוקי ההון גילמה פסימיות רבה מכך, ייתכן כי נראה תיקון במהלך הימים הקרובים, אך הדבר תלוי, בין השאר, בחדשות שתגענה מעבר לים.