ידלין: "איראן גרעינית יותר מסוכנת מהתקפה על איראן"

בפורום של מכון וושינגטון, אמר ראש אמ"ן לשעבר: "אם אי אפשר לבלום את האיראנים כאשר אין להם נשק גרעיני, איך נוכל לבלום אותם כאשר יהיה לנשק כזה?"

מטוטלת ההכרזות בעד ונגד התקפה על איראן נעה שוב בכיוונם של רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק. לאחר הצהרות של יובל דיסקין, לשעבר ראש השב"כ, ואחרים, שמטילות ספק בתבונה שבהנחתת מהלומה על מתקנים גרעיניים באיראן, אמר אתמול (שבת) אלוף (מיל.) עמוס ידלין, ראש אמ"ן לשעבר, כי סיכוני פעולה צבאית נגד משטר האייתאללות קטנים יותר מאשר הסיכונים שטמונים בישיבה בחיבוק ידיים שתאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני.

"רק שבע דקות עוברות מהזמן שבו משוגר טיל מאיראן עד לפגיעתו במטרה בישראל", אמר ידלין בפורום וויינברג של מכון וושינגטון למזה"ת. "... איראן גרעינית הרבה יותר מסוכנת מהתקפה על איראן".

ידלין, שמכהן עתה כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, ציין שאיראן נכנסת ל"אזור של חסינות", שבו מתקניה הגרעיניים יהיו מבוצרים מדי ושוב לא יהיה אפשר לתקוף אותם. הוא הדגיש, שבניגוד לתקופת המלחמה הקרה, שבה היו יחסים דיפלומטיים בין ארה"ב לבריה"מ, בין ישראל לאיראן אין יחסים ואין תקשורת ולכן קרוב לוודאי שיהיו אי הבנות וחישובים שגויים בשני הצדדים.

"אני בטוח שהאיראנים לא ישגרו טיל נושא פצצה גרעינית לעבר ישראל ברגע שהם ישיגו נשק כזה", אמר ידלין. "אבל אי אפשר להתעלם מהאפשרות של חישוב שגוי או ממצב של העדר יציבות, שעלולים להוביל לשיגור נשק גרעיני. כשטיסת טיל מאיראן לישראל נמשכת שבע דקות בלבד, יש פיתוי גדול לעשות זאת".

הוא אמר, שקו דק מאוד מפריד בין "מוקדם מדי לתקוף" לבין "מאוחר מדי לתקוף". לדבריו, בשש השנים שחלפו הצטמצם הזמן שיידרש לאיראן להרכיב נשק גרעיני, משנתיים לשישה חודשים.

"אם איננו יכולים לרסן את איראן כאשר אין בידיה נשק גרעיני, איך נבלום אותה כאשר יהיה בידיה נשק כזה"? - שאל ידלין.

בביקורת לא מרומזת מדי על הצהרות דיסקין ואחרים נגד התקפה על איראן, אמר ידלין, כי חשוב לשמר את האופציה למהלומה צבאית כדי להוסיף לקיים לחץ על איראן ולגבות סנקציות ולחץ דיפלומטי. אך למרות הצהרות חוזרות ונשנות של גורמים רשמיים אמריקניים על שמירת האופציה הצבאית על השולחן, נשמעות גם הצהרות אחרות שמנטרלות את השפעת ההכרזות על אופציה צבאית.

"המוסיקה שהעולם שומע היא, שהאופציה (הצבאית) אינה בעצם אופציה טובה כל כך", אמר ידלין.

קולין קאל, לשעבר סגן עוזר שר ההגנה האמריקני לענייני המזה"ת, אמר בכנס, כי התקפה ישראלית על איראן השנה אינה אופציה מומלצת, וכי התקפה כו תגרור את ארה"ב למלחמה.

"גם אם גמול איראני (על פעולה ישראלית) יופנה רק נגד ישראל, האמריקנים יהיו בפנים כבר מההתחלה", אמר קאל. לדבריו, ארה"ב תספק לישראל סיוע לתגבור מערכות ההגנה שלה ובכל מקרה, האיראנים יראו בהתקפה ישראלית על ארצם גם התקפה אמריקנית. הוא חזר על הערכות אמריקניות, שהתגובה האיראנית על התקפה ישראלית תהיה רחבת יריעה, לרבות התקפות טילים על שגרירויות ארה"ב באזור, הפעלת בעלות ברית וארגונים כחיזבאללה נגד מטרות אמריקניות ואיום על המעבר במצרי הורמוז.

"בל נשלה את עצמנו; הסיכוי להיגררות ארה"ב למלחמה עם איראן אינו קטן", אמר קאל.

דניס רוס, שהחזיק בתיק האיראני במועצה לביטחון לאומי, אמר כי יש סיכוי שהסנקציות והלחצים האחרים אכן יניעו את איראן לנטוש את מאמציה לפתח נשק גרעיני.