"מענקי המו"פ הם כמו חמצן; הקיצוץ - מכת מוות לתעשייה"

בעקבות קיצוץ מתמשך בתקציבי המדען הראשי, עשרות חברות מדעי החיים פותחות במאבק: פורום מדעי החיים" מאגד עשרות חברות, ביניהן: פלוריסטם, פרוטליקס, פרולור, גמידה-סל, הדסית, קומפיוג'ן ועוד כ- 40 חברות מובילות ■ האוצר: "תקציב המדען הראשי גדל באופן ניכר בשנים האחרונות"

עשרות חברות בתחום מדעי החיים הודיעו היום (א') על הקמתו של "פורום מדעי החיים" שיאבק למען הגדלת תקציב המדען הראשי במשרד התמ"ת, אשר קוצץ בכ-50% במונחים ריאליים בעשור האחרון בלבד.

בפורום מסבירים כי תקציב המדען הראשי, הינו צינור התמיכה העיקרי של מדינת ישראל בתעשיית ההיי-טק בכלל ובתעשיות מדעי החיים בפרט. מדי שנה מחלק המדען הראשי מענקים המשמשים את החברות השונות לצורך מימון הוצאות מחקר ופיתוח.

יקי ינאי, סמנכ"ל הכספים של חברת הביו-רפואה הישראלית פלוריסטם, וממקימי "פורום מדעי החיים", אמר היום: "תעשיית ההיי-טק והביו-טק הישראלית נשענת על תקציבי המדען הראשי כדי להגיע לפריצות דרך, ולאחרונה היינו עדים ללא מעט הצלחות מרשימות של חברות ישראליות. היום אנו קוצרים את הפירות היפים של התקציבים שניתנו בתחילת שנות ה-2000. עם התקציבים של השנים האחרונות, בעוד חמש ועשר שנים כבר לא יהיה לנו במה להתגאות".

לדבריו, "חשוב לזכור שהמו"פ הארוך והיקר מקשה על חברות, בעיקר בתחילת דרכן, לגייס הון בשוק הפרטי ולכן מענקי המדען הפכו לצינור החמצן של התעשייה. ישראל נמצאת בנקודה קריטית, בה יש לה את כל מה שדרוש כדי להפוך למובילה עולמית בתחום הביו-טק, ועצירת גלגל התנופה עלולה להיות בכייה לדורות. אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להטות אוזן לדבריהם של נשיא המדינה שמעון פרס, ושר התמ"ת שלום שמחון, ולהשיב את בתקציב למשרד המדען הראשי".

בכנס המו"פ הלאומי השנתי, שהתקיים בחמישי האחרון, הזהיר שר התמ"ת שמחון: "לא נוכל לשמור על התחרותיות והמובילות הישראלית בעולם אם כמה פקידים באוצר ישכנעו את השר שלהם שאפשר לצמצם עוד את תקציב המדען הראשי... אנחנו בחסר שלא היה כמוהו, אני מקווה שמישהו יבין שיש מקום אחד שלא מקצצים בו. אנחנו חייבים להיות תמיד על גג העולם במו"פ".

מהפורום נמסר כי בעשור האחרון נרשמה ירידה דרמטית בתקציב המדען הראשי, שהביאה בין היתר לעיכובים וקיצוצים משמעותיים במענקי המו"פ: בעוד בשנת 2002 עמד תקציב המדען הראשי על 2,221 מיליון שקל, בשנת 2012 הוא ירד ל-1,165 מיליון שקל בלבד. עוד מציינים בפורום, כי בניגוד למגמה במדינות מערביות אחרות, בישראל חלה ירידה בחלקו של תקציב המדען מכלל תקציב המדינה: בזמן שבשנת 2002 היווה תקציב המדען הראשי 0.8% מכלל תקציב המדינה, הרי שבשנת 2012 ירד חלקו ל-0.4% בלבד.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "האוצר יזם בשנים האחרונות מספר פעולות שמטרתן לעודד את התעשייה עתירת הידע בכלל ואת תעשיית מדעי החיים בפרט, אשר אינם מתוקצבים באמצעות המדען הראשי. למשל הקמת קרן הון סיכון ייעודית למדעי החיים שהוקמה על ידי משרד האוצר וגייסה כ-220 מיליון דולר בסיוע ממשלתי וכן תכנית לעידוד השקעות המוסדיים בהון סיכון וחוק האנג'לים שצפויים להגדיל את ההשקעות בתעשייה הישראלית במאות מיליוני שקלים. יצויין כי תקציב המדען הראשי גדל באופן ניכר בשנים האחרונות. על המדען הראשי לבחון ולשפר את אופן חלוקת התקציבים המשמעותיים שעומדים לרשותו".