לאומי מחק את הכתובת מהקיר

משחק הפוקר הממושך בין מחזיקי אג"ח דלק נדל"ן לבעל השליטה בחברה, יצחק תשובה, הגיע לסיבוב האחרון. הז'יטונים מונחים על שולחנה של השופטת המחוזית ורדה אלשיך, שמצדה כבר מינתה מפרק לחברה, מינוי שייכנס לתוקף עוד שבוע, אלא אם כן יגיעו הצדדים לפשרה ביניהם. כעת נותר להמתין שבוע ולראות מה יהיה גובה התספורת - 50%, 90%, או כל מספר אחר ביניהם.

בזמן שמחזיקי האג"ח נלחמים על הצלת מקצת מ-2.1 מיליארד השקלים שהחברה חייבת להם, כדאי אולי להיזכר שהכתובת במקרה של דלק נדל"ן הייתה על הקיר, ולא מאתמול. כבר לפני שלוש שנים וחצי היה מי שאותת על הסיכונים הגלומים בהשקעה בחברה, והתריע מפני איתנותה הפיננסית.

בנובמבר 2008 פורסמה אנליזה שערכה מחלקת המחקר בבנק לאומי. האנליסטים אייל דבי ואלכס זבז'נסקי ניתחו את מצבה של חברת הנדל"ן של תשובה, תחת הכותרת "כשתרחיש הקיצון הופך למוחשי", ומסקנתם לא השתמעה לשני פנים: "כבר בשנת 2011 תיאלץ החברה להתמודד שוב עם מצוקת נזילות. אנחנו מתקשים לראות כיצד נחלצת דלק נדל"ן מהמשבר הזה בכוחות עצמה", כתבו השניים.

"מישהו, הבעלים, או אולי הבנקים המממנים, ייאלצו בשלב זה או אחר לשאת גם הם בנטל", הוסיפו, וסיכמו במשפט שנשמע היום אקטואלי מתמיד: "אתם באמת צריכים לאהוב סיכון על מנת לרכוש את האג"ח של דלק נדל"ן, ונוסף לכך, אתם צריכים להאמין בבעלים".

את תגובת דלק נדל"ן ותשובה אפשר לכנות במילה אחת - היסטרית. איליק רוז'נסקי, מנכ"ל החברה דאז, זעם וקצף: "אני רותח על הבנק, על האנליסטים ועל הצורה המבישה... הם לא דיברו איתי קודם, והמספרים לא מדויקים... אני רוצה להגיד לכותבי הדוח - דלק נדל"ן לא תפשוט רגל".

האינטגריטי ספג נוק אאוט

תשובה, בעל החברה, לא הסתפק בכך, ודרש מבנק לאומי התנצלות. ואכן, תוך פחות מ-24 שעות, בנק לאומי התקפל: "אמש הופץ... תזכיר העוסק בניתוח אירוע קיצון (בדלק נדל"ן). לצערי, התזכיר מבוסס על מתודולוגיה לא נכונה ועל כך אני מתנצל", כתב לרוז'נסקי פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בלאומי.

תרחיש הקיצון התממש

חלפו שלוש שנים, ותרחיש הקיצון שכתבו דבי וזבז'נסקי התממש במלואו. בקיץ 2011 הודיעה דלק נדל"ן כי היא מבקשת הסדר חוב. כיום החברה אולי בדרך לפירוק, חובותיה שווים כקליפת השום ומחזיקי האג"ח דורשים מתשובה להזרים לחברה כספים ונכסים כדי לגבות חלק מהחוב. כאמור, הכתובת הייתה על הקיר ב-2008, אך לאומי, בלחץ ראשי החברה, דאג למחוק אותה ומהר.

המקרה של דלק נדל"ן איננו הפעם הראשונה שבה אנליזת מחקר הפוגעת באינטרסים של בעלי עניין בחברה המסוקרת נגנזת, וכנראה גם לא הפעם האחרונה שבה קשרים עסקיים מנצחים בנוק אאוט את האינטגריטי המקצועי של מחלקות המחקר.

לשוק ההון בישראל דרושות מחלקות מסחר עצמאיות יותר, שאינן חוששות לכתוב אנליזות גם אם המסקנה העולה מהן לא תנעם לראשי החברות המסוקרות. אולי אם היו לנו קצת יותר מאלה, גל הסדרי החוב של השנים האחרונות היה נראה אחרת.