תזכורת לבחירות: מי שהציב את המצלמות החדשות - שותק

השר אהרונוביץ' הקצה מיליארד שקל ממסים למצלמות המהירות - ומסרב לספק מידע על הקנסות והענישה ■ האם היקף הקנסות כה גדול כך שיוכיח כי מדובר במס עקיף או שמא מדובר בכישלון שעלה למשלם המסים ביוקר? ■ והיכן דוח הביניים על אפקטיביות המערכת?

טרום-בחירות היא תקופה נדירה שבה הכוח חוזר אל העם. היא נותנת לציבור הבוחרים הזדמנות מצוינת לדרוש דין וחשבון מהמערכת הפוליטית, על אותן אין ספור עוולות שהיא עוללה לו במהלך הקדנציה. במקרה דנן זוהי הזדמנות מצוינת להזכיר מחדש את העוול-המתפתח ושמו "מערכת האכיפה האוטומטית א-3".

נקדים ונאמר: למרות הניסיונות להציג את הקמת המערכת כצעד טכני-מקצועי ולספח אותו לקמפיין המאבק בתאונות הדרכים, מדובר בהחלטה פוליטית. השרים וסגני השרים במשרד לביטחון פנים ובמשרד תחבורה, הם אלה שדחפו בכוח את הקמתה, ואישרו להקצות עבורה קרוב למיליארד שקל מכספי משלם המסים בשנים הקרובות (בשלב הראשון כבר התחייבה המדינה לשלם לזכיין כ-350 מיליון שקל).

חברי כנסת תמכו בה בהתלהבות בוועדת הכלכלה, מבלי שראו קודם ולו גם מחקר ישראלי אחד בנושא כדאיותה או שערכו משאל ציבורי כלשהו. והפוליטיקאים הם אלה שבונים לכל אורך הדרך על חלוקת עוגת ההכנסות הדשנה שאמורה להניב המערכת.

מתנערים מאחריות

ייתכן בהחלט שזו אחת הסיבות, שבשבועות האחרונים נכנסו האחראים על הפעלת ותקצוב המערכת לבונקר תקשורתי. לאחר חגיגת השקה סופר-מתוקשרת, שבה זומנו כל נציגי התקשורת למטה ההפעלה של מערכת א-3, ולאחר אין ספור הבטחות לשמירה על שקיפות, נסגר ברז המידע בצורה טוטאלית.

במשרד לביטחון פנים, שהיה האבא הגאה של המערכת במשך שנים, מתנערים מאחריות ומגלגלים כל בקשה לאינפורמציה בנושא אל הדרג המקצועי, כלומר משטרת התנועה. במשטרה, שיודעת היטב ליחצ"ן את עצמה כשמדובר בהישגים שהושגו, מסרבים לספק אפילו אינפורמציה בסיסית כמו נתוני ביניים על מספר הדוחות שהונפקו עד כה ופילוח הדוחות והקנסות, כלומר כמה קנסות הוטלו ועל אילו מהירויות. למותר לציין, שבמערכת כה חכמה וממוחשבת ניתן להפיק את הנתונים הללו בלחיצת כפתור אחת.

יתר-על-כן, אנחנו לא מקבלים מידע אלמנטרי כמו קצב הפריסה של עמודי המצלמה בשטח, האם ניתנה הנחייה למצלמות הרמזור לרשום גם דוחות מהירות, האם נעשה שימוש בהנצחת וידיאו, מה מהירות הסף ללכידה, וכיוצא בזה. לא זכינו גם לראות נתוני ביניים מדוח המחקר של הרשות לבטיחות בדרכים בנושא אפקטיביות המערכת, שיצא לדרך לפני שלושה חודשים (אחרי הפעלת המערכת כמובן, ולא לפניה כנדרש).

ייתכן שנתוני הקנסות כה גדולים עד שהם יכולים לקעקע את ההצהרות הפוליטיות שלא מדובר במערכת לגביית מס עקיף, ולהפוך לגלולת רעל אלקטוראלית. מנגד, ייתכן שהמערכת לוקה בכל-כך הרבה מחלות ילדות או לחלופין שהנהגים הסתגלו אליה בכזו מהירות, עד שתפוקת מצלמות המהירות בלכידת עבירות כבדות זניחה. גם במקרה זה מגיע לציבור לדעת מי החליט לשרוף את כספי המסים שלו על פיל לבן טכנולוגי.

לפיכך, היינו שמחים לראות בבחירות הללו לפחות פוליטיקאי אחד, אולי אפילו מפלגה, שיכניסו למצע הבחירות שלהם הבטחה לבחינה מחדש של הצבת המערכת. לא היינו בונים על משהו מרחיק לכת מדי כמו הסרתה, למרות שהחלטה פוליטית נחרצת היא זו שסיימה בבריטניה, למשל, את שלטון הטרור ארוך השנים של מצלמות גאטסו. אנחנו מוכנים להסתפק בוועדת חקירה או בהטחה לפנייה רשמית למבקר המדינה בנושא. ניפגש בקלפי.