סבסוד של 207 אלף שקל לרוכשי מגרשים לבנייה עצמית באופקים

האם שר השיכון אריאל אטיאס מתחיל להתכונן לבחירות הקרובות? החלטה זו מאפשרת להקצות באזורי עדיפות לאומית קרקע בדרך של הרשמה והגרלה ולא רק במכרזים לפיהם הזוכים הם כל המרבה במחיר

האם שר השיכון אריאל אטיאס מתחיל להתכונן לבחירות הקרובות? אתמול נערכה באופקים הגרלה לבחירת מגרשים לבניית צמודי קרקע בסבסוד של עשרות אלפי שקלים. מדובר ב-255 מגרשים בשטח ממוצע של 500 מ"ר עם זכויות בנייה של כ-372 מ"ר.

מדובר בשיווק בצורה של הרשמה והגרלה עם הקצאה נפרדת לבני המקום בהתאם להחלטה 1103 של מועצת מקרקעי ישראל. החלטה זו מאפשרת להקצות באזורי עדיפות לאומית קרקע בדרך של הרשמה והגרלה ולא רק במכרזים לפיהם הזוכים הם כל המרבה במחיר.

החלטה זו מעניקה העדפה לבני המקום במכרזים באמצעות הקצאת 50% מהמגרשים בפרויקטים צמודי קרקע לאוכלוסייה זו. החלטה זו יושמה בין השאר בבית שאן, מיתר ונתיבות ולטענת משרד השיכון היא הוכיחה כי היא אכן מסייעת בהשארת בני הישוב.

ממשרד השיכון נמסר כי בשיווק הנוכחי יקבלו הרוכשים סבסוד של עלויות הפיתוח ושל הקרקע. כך, על המגרש ישלמו רק 31% מערך השומה ועל הפיתוח רק שליש מהסכום המקורי. "מגרש בשטח של 500 מ"ר שיש בו זכויות בנייה של 372 מ"ר יימכר במחיר כולל של כ-227 אלף שקל בלבד" מסבירים במשרד השיכון, "על עלויות הפיתוח ישלם הרוכש 164 אלף שקל בלבד כאשר עלויות הפיתוח עומדות על 228 אלף שקל. מדובר בסבסוד של 64 אלף שקל. על הקרקע ישלם 63 אלף שקל בלבד כאשר מחיר הקרקע עומד על 206 אלף שקל. גם כאן מדובר בהנחה של 143 אלף שקל על הקרקע. המכרז יצא בשיטה זו, כאמור, בכדי לא לגרום לקביעת מחירים במכרזי צמודי קרקע לכל המרבה במחיר, בהם נקבעים פעמים רבות מחירים גבוהים מהשומה, בעוד כאן מובטח מחיר קבוע של 31% מהשומה".

בטקס ההגרלה בו הוצאו כדורים לבחירת המגרשים מכדור שקוף ענק, השתתפו יו"ר הוועדה הממונה באופקים צביקה גרינגולד, השר אטיאס, מנהל מחוז דרום במשרד הבינוי והשיכון מוטי קלרמן ומאות מתושבי העיר.

ההגרלה התבצעה בהתאם לכללי המכרז וסדר העדיפות בו - נכים, משפחות תושבי מקום, יחידים תושבי מקום, משפחות תושבי חוץ ויחידים תושבי חוץ. למגרשים נרשמו משפחות במספר הקרוב למספר המגרשים המוצעים כך שאתמול הוגרל הסדר בו יבחרו הנרשמים את המגרשים ל-240 מתוך 255 המגרשים. כ-75% מהנרשמים הינם בני מקום.

אטיאס, שכאמור נכח במקום, אמר: "בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד לא היה ניתן לשווק כמות גדולה של יחידות דיור בנגב. אנחנו פעלנו למתן הטבות לבנייה רוויה וצמודי קרקע כאחד, תוך הגדלת קצב השיווקים. היקף ההנחות שאתם מקבלים כאן עומדים על למעלה מ-200 אלף שקל. המדינה מסבסדת את הפיתוח והקרקע כדי שיהיה כדאי יותר להגיע לאופקים ולתמרץ משפחות מהישוב ומחוצה לו.

"בנוסף, ב-3 השנים האחרונות השקיע משרד הבינוי והשיכון 15 מיליון שקל בפרויקטים מיוחדים לשיפור פני העיר. בתחילת השנה הוחלט על 15 מיליון שקל נוספים לשלוש השנים הבאות". השר אטיאס ציין כי "הייתה התנגדות לשיטה של הגרלה והרשמה והייתה דרישה ליציאה במכרזים לכל המרבה במחיר. אני נאבקתי וניצחתי. המטרה של המכרזים היא לא להגדיל רווחים, אלא לאפשר לאזרחים לרכוש דירה או בית במחיר סביר".