המפיק אסף גיל: "אסור לערוץ 10 לאבד פרופורציות עם 'הישרדות'"

"מאסטר שף ילדים" בקשת, "רוקדים עם כוכבים" ברשת ו"בוא לאכול אתי" בערוץ 1 - זה השלל שמציג המפיק אסף גיל בימים אלה בפריים-טיים ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע למרות ההצלחות, הדרך היחידה להתקדם היא לפנות לשוק הבינלאומי

הפעם האחרונה שבה 3 תוכניות פריים-טיים פרי הפקתו של אסף גיל ניצבו זו מול זו, הייתה לפני כשנה וחצי. אז, בראיון ל"גלובס", גיחך גיל למשמע השאלה אם ההצלחה שלו כמפיק הפכה אותו לעשיר.

היום, כש"מאסטר שף ילדים" היא מנת הדגל של קשת, כשרשת מפזזת עם "רוקדים עם כוכבים" וכשבערוץ 1 עלתה תוכניתו "בוא לאכול אתי", גיל נשאל שוב את אותה שאלה.

"אני לא מקבץ נדבות במדרחוב נחלת בנימין", הוא אומר, כשברקע נשמעת מהטלוויזיה ילדה מייבבת בגלל ניוקי, "אבל אם מישהו חושב שבעולם הזה, במצב הכלכלי הנוכחי, מפיקים בכירים כמוני נמצאים בחגיגות - אז הוא טועה. אני מכיר גם את מצבם של האחרים. זה שוק מאד קשה, ואני יכול להעיד על משהו אחד שלא יכולתי להגיד לפני שנה: גם בעולם זה ככה. אני רואה קשיים כלכליים בהרבה מאד טריטוריות, אם כי אני מניח שסדרי הגודל שונים".

- את העונות הנוכחיות אתה עושה בפחות כסף מהעונות הקודמות שהפקת?

"כן. אין ברירה, המצב של הזכייניות פחות טוב. יש מיתון שמשפיע על רצון המפרסמים לפרסם ונסיבות אחרות כמו המחאה החברתית. המפרסמים החלו להיות סקפטיים ביחס לפלטפורמה. ההכנסות של הזכייניות יורדות, אז ברור לי שלא יכול להיות מצב שרק הן יתמודדו עם זה.

"אבל אני, כמפיק, נמצא בסיטואציה הכי קשה: כי מצד אחד יש את האיגודים המקצועיים, שיש מולם הסכמים שהביאו לעלייה הדרגתית בשכר העובדים, וצריך לכבד אותם. מצד שני, אני מקבל פחות. לכן המפיקים נמצאים בין הפטיש לסדן. אנחנו צריכים לפעול בצורה חכמה ככל האפשר. במקומות שאני יכול, כשמורידים לי, אני מוריד לספקים. אבל כשזה מגיע להתמודדות מול טאלנט, אני צריך לשבור את הראש מולו".

"השוק מאד קטן"

גיל הוא מוותיקי המפיקים בישראל. את שמו קנה בעיקר בשל יכולתו לזהות להיטי פורמט בזמן ולרכוש את הזכויות שלהם. ניסיונו בתעשייה והקשרים שרקם מאפשרים לו לעיתים לרכוש פורמט להיט, לפני הזכייניות, זאת למרות שהיום אין גוף ישראלי שלא משתכשך בביצה הבינלאומית, קונה ומוכר.

גיל עצמו, העומד בראש חברת גיל הפקות, נהנה מתשומת-לב משלו בפסטיבל מיפ השנה. לאחר שמכר להפצה תוכנית פרי פיתוחו, "אינסטינקט בסיסי", הוא פיתח פורמט חדש במיוחד בעבור השוק הבינלאומי, וכיום הוא מצוי במשא-ומתן, בין היתר עם גופים בארצות-הברית ובאנגליה.

"אחרי הרבה לבטים החלטתי שאני משקיע בפיילוט ולא עשיתי פיצ'ינג מסודר בארץ", הוא מספר. "זה שעשועון בשם 'בזמן שהתחתנתם' שמתקיים במהלך חתונה, מבלי להפריע לקיומה. לא ממש עשיתי לזה שיווק והפצה, אבל סיימתי את השוק עם כמות מרשימה של הצעות, וממש בימים אלה אני מחליט לאן לנתב את זה".

- אתה שותף לתחושה שהפיתוח החוצה הוא המוצא היחיד של שוק המדיה הישראלי?

"במידה רבה כן. קח למשל אותי, שעושה פריים-טיים לכולם, אז מה הלאה? אז אולי עוד פריים-טיים פה ושם, אבל מה אני יכול לעשות שלא עשיתי? התשובה היחידה היא כנראה החוצה".

- מה לטעמך הבעיה האקוטית ביותר של השוק הזה היום?

"השוק מאוד קטן, ואני מאוד מקווה שערוץ 10 יחזור לפעילות, כי זה מאד קשה עכשיו. יש חברות שנסגרו, אחרות בקשיים. היום לא הייתי ממליץ למי שרוצה להיות מפיק, להיכנס לתחום. בטח שלא במצב השוק הנוכחי. בהיותי אופטימי אני אומר שהכול יכול להשתפר, אבל המצב היום נורא קשה".

- עד כמה הנוכחות הנמוכה של ערוץ 10 בשוק באחרונה פגעה בך?

"בשנה האחרונה עשיתי את 'מתלהבת' לערוץ 10, ובגלל שהייתי מסודר לא רע, חשתי את זה פחות ברמה הפרטית, אבל אני חש את זה ברמת השוק. גם המצב של הזכייניות האחרות קשה, יש הורדות מחירים, ויש גם תחושה שככל שיש יותר תחרות - יש יותר סיכוי לרווחה. אם אני מפיק צעיר היום, שגורם רוצה לשלם לי סכום נמוך, אני נכנע לו".

- וגם אתה, במעמדך, מרגיש שידן של הזכייניות על העליונה בהתנהלות מולך?

"זה תלוי, בגלל שאני פעיל בפעילות הרכש שלי בחו"ל, אני הרבה פעמים יכול להקדים זכייניות במציאת פורמטים, ובמקרה כזה, ברור שיש לי טיעון יותר חזק. זה מאוד תלוי במצב. בכל מקרה, הדבר הכי קריטי לתעשייה זה החזרת ערוץ 10 לפעילות".

"אסור לאבד פרופורציות"

אחד מסימני החיוניות של ערוץ 10 הורגשו באחרונה דווקא כשהתוכנית "הישרדות" גברה על "רוקדים עם כוכבים" שגיל מפיק בעבור רשת. "אסור לערוץ 10 לאבד פרופורציות ממה שקורה עם 'הישרדות'. זו סדרה מצוינת, והיא נכונה בעיתוי שלה, אבל אין לערוץ הרבה דברים אחרים בקנה. הם לא מזמינים הרבה הפקות כרגע, והרושם הכללי שלי הוא שבשביל שערוץ 10 באמת יתחרה הוא חייב לפרוץ את מסגרות הריאליטי בעיקר אל תוכניות הבידור - לעשות תוכניות כמו 'דה ווייס', 'רוקדים עם כוכבים' או 'כוכב נולד'. הוא חייב לגלוש לעולמות של הומור, אפילו זולות יותר מ'ארץ נהדרת', וחייב להשקיע בז'אנרים שהוא לא פנה אליהם. אם הייתי קברניט של הערוץ, זה מה שהייתי עושה".

- ואיך זה לעבוד עם ערוץ 1 בימים אלה?

"'בוא לאכול אתי' היא פשוט סדרה משעשעת, מבדרת וחכמה. הבעיה שלי היא לא אם יאהבו אותה או לא. אין לי צל של ספק שיאהבו אותה, העניין הוא שיראו אותה, שיידעו שהיא שם. עבודות הקידום בערוץ 1 שונה מהמכונות המשומנות של הקידום ברשת, קשת וערוץ 10. הבעיה העיקרית בקידום של הערוץ כרגע, היא המסך, שהוא לא נצפה. הפוטנציאל של ערוץ 1 הוא הגדול ביותר. הרפורמה תתבצע במוקדם או במאוחר, והכסף שיש שם הוא רב מאד. השאלה היא מה יעשו אתו ולאן יפנו אותו".

עלות ההפקה
 עלות ההפקה