ממשלת הבג"ץ והסקרים

נתניהו לא יכול היה ללכת לבחירות עם בתים הרוסים באולפנה וביטול חוק טל

אוקיי, קמנו בבוקר, נדהמנו, אחר-כך נגעלנו, עכשיו צריך לחשוב. צריך לנסות להפריד את הדרך מן התוצאה האפשרית. אני מציע את הסצנריו הבא: חוק טל בוטל, ובמקומו יש חוק גיוס לכל; גבעת האולפנה פונתה, בהתאם לחוק ולצו בג"ץ; יש תקציב שוויוני. מה נאמר על המהלך בעוד כמה חודשים, אם הסצנריו הזה יתממש? (הבעיה היא שהמילים "נתניהו" ו"מופז" לא הולכות כל-כך טוב עם קיום התחייבויות, אבל זה סיפור אחר).

עם 94 חברי כנסת אפשר לעשות המון דברים. בשום אופן אי-אפשר היה להגיע לקואליציה כה רחבה באמצעות בחירות. זה יכול לקרות רק משום שבשביל הצדדים המעורבים, בחירות הן האפשרות הגרועה ביותר. במצב כזה יש נכונות לכל הסכם, לכל מעשה תועבה, כדי להשיג את המטרה העליונה של כל פוליטיקאי במצוקה: רווח זמן.

למה ביבי?

אפשר להבין את מניעיו של מופז, שראה את התהום הנפערת לרגליו הפוליטיות. אבל למה ביבי? מפגן הכוח של הימין הקיצוני בליכוד שלשום (א') בעת הניסיון של נתניהו להיבחר לנשיא הוועידה? האם מכיוון שהביט סביבו ולא היה בטוח אם הוא נמצא בוועידת הליכוד או במרכז הרב?

יש להניח כי אירועים אלה שכנעו את נתניהו שהוא זקוק לזמן כדי לעשות קצת סדר במפלגתו, לפני ששבט פייגלין יקים בה התנחלות שאפילו בג"ץ לא יוכל להוריד. לי נראה כי עיקר ה"קרדיט" צריך להינתן לבג"ץ.

הבחירות כהתאבדות

נתניהו לא יכול היה ללכת לבחירות עם בתים הרוסים באולפנה ועם ביטול חוק טל. כלומר, הוא היה יכול, אבל אין ספק שהימין, שהוא הבסיס הפוליטי של ראש הממשלה, היה מעניש אותו קשות בבחירות. וכך מצא עצמו נתניהו במצב של מופז - בחירות זו התאבדות. או לפחות מכה קשה.

ואז החל משא-ומתן קואליציוני בין שני אנשים לחוצים, פוחדים, נואשים. השגת הסכם בין גורמים במצב כזה היא משחק ילדים. לא חשוב שרים, משרדים - קודם כל חיוני לשרוד.

התוצאה, למרות הדרך המכוערת, עשויה להיות חיובית אם יקוים ההסכם בין המפלגות. בגדול אנחנו מקבלים פוליטיקה שאינה מאמינה באמירת אמת לאזרחים. מנהיגים שבשבילם "טובת המדינה" היא מושג שנועד לכסות על שקרים; נקבל ממשלה חזקה העומדת על הבסיס הערכי והמוסרי החלש בתולדות המדינה.

התרומה של שלי

אין ספק שהמפסידה הגדולה ביותר - לפי שעה - היא מנהיגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ'. היא הייתה המיועדת לקבל את רוב המנדטים שמופז היה מפסיד. אבל היא קצת תרמה לאירועים. קצת יותר מדי בקלות ובהתלהבות היא נתנה לגיטימציה להצטרפות לממשלת נתניהו.