ב"י על הודעת מודי'ס: "המערכת הבנקאית בישראל איתנה"

בבנק ישראל אומרים היום כי הורדת תחזית הדירוג של מודי'ס למערכת הבנקאית בישראל מגיעה מגורמים שנלקחו בחשבון על ידי מבחני הלחץ שנערכו

בנק ישראל הגיב היום (ד') להורדת תחזית הדירוג למערכת הבנקאות בישראל, והסביר כי מרבית הגורמים שהוזכרו בהודעת סוכנות הדירוג ושהביאו להורדת התחזית ידועים, ואף הוזכרו על ידי בנק ישראל בהזדמנויות שונות בעבר כגורמי סיכון וכאתגרים העומדים בפני מערכת הבנקאות הישראלית.

"למעשה", אומרים בבנק ישראל, "מודי'ס התייחסה בהודעתה הן לגורמים בסביבה הכלכלית והגיאופוליטית שבה המערכת הבנקאית פועלת, והן למאפיינים של מערכת הבנקאות עצמה, ובפרט יחסי ההון של הבנקים וריכוזיות תיק האשראי. מבחני הלחץ שנערכו לאחרונה על ידי הפיקוח על הבנקים בשיתוף עם קרן המטבע הבינלאומית, לקחו בחשבון את הגורמים שהוזכרו לעיל".

בבנק ישראל מדגישים כי "על בסיס תוצאות מבחני הלחץ ובהסתמך על הפיקוח הנחוש של בנק ישראל על המערכת הבנקאית, אנו סבורים כי המערכת הבנקאית בישראל איתנה, וכי ביכולתה לעמוד בזעזועים כפי שעמדה בהם בעבר. בין הגורמים שתורמים לעמידות המערכת ניתן לציין את יחסי החוב הנמוכים המאפיינים את משקי הבית ואת המגזר העסקי בישראל, רמת מינוף נמוכה יחסית של המערכת הבנקאית, וחשיפות זניחות לחובות ריבוניים של מדינות אירופאיות המצויות במשבר".

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה אתמול את תחזית הדירוג שלה למגזר הבנקאות הישראלי מ"יציבה" ל"שלילית". על פי מודי'ס, התחזית החדשה משקפת את ההאטה הצפויה בצמיחה ואת הסביבה המאתגרת איתה צפויה להתמודד ישראל בשנה-שנה וחצי הקרובות.

"הסביבה בה פועלת ישראל תמשיך להיות מאתגרת, כאשר צמיחת התמ"ג צפויה להאט באופן משמעותי ב-2012", נכתב בדוח של מודי'ס. "המניע העיקרי של ההאטה יהיה הייצוא החלש עקב המשבר הבלתי פתור בגוש האירו. בנוסף, מתחים גאו-פוליטיים גוברים, הקשורים לאיראן ולמדינות השכנות, עשויים להנמיך עוד יותר את אמון העסקים והפעילות הכלכלית".