דיווחים: נובל אנרג'י מצאה גז בהיקף 8-9 TCF בבלוק 12

לפי דיווחים בתקשורת היוונית, מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דיווידסון אמר כי נמצאו עתודות גז טבעי בהיקף של 991 BCM בקפריסין ובישראל (כ-35 TCF)

"מצאנו עתודות גז טבעי בהיקף של 991 BCM בקפריסין ובישראל (כ-35 TCF) - כמות שתספיק לכסות את הביקושים לגז טבעי של ישראל, יוון וקפריסין גם יחד", כך אמר מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דווידסון שלשום, כך לפחות לפי דיווחים בתקשורת הטורקית והיוונית. בישראל הכוונה היא כמובן ל"תמר" ו"לוויתן" ועוד מספר קידוחי לווין כגון "תנין", ובקפריסין החברה מחפשת גז במבנה אפרודיטה בלוק 12.

משמעות הדבר היא, שבבבלוק 12 בקפריסין יש עתודות גז בהיקף 296 BCM, ששקולים לכ-8-9 TCF - יותר משהעריכה נובל אנרג'י עצמה (יחס המרה - 1TCF=28BCM). במאגר "תמר" יש עתודות גז בהיקף 245 BCM או כ-9 TCF, וב"לוויתן" כ-450 BCM או כ-17 TCF ובקידוחי הלווין יש 1-2 TCF. על פי הממצאים הראשוניים שפירסמה נובל בסוף 2011, מכיל בלוק 12 בין 3 ל-9 טריליון רגל מעוקבת של גז (TCF).

בחודש מארס דיווחו דלק אנרגיה ונובל אנרג'י, המחזיקות במשותף בזכויות ברישיון "בלוק 12" בקפריסין, על הערכה מחודשת למאגרי הגז שקיימים בבלוק - המכילים פוטנציאל הפקה כולל של כ-5.1 TCF גז טבעי בלבד, לפי שיטת PRMS הנהוגה בישראל (בשני המאגרים בבלוק 12 פוטנציאל גז של 1.7 TCF האחד ושל 3.4 TCF השני). נובל מחזיקה ב-70% מהזכויות בבלוק, יחד עם דלק קידוחים ואבנר של יצחק תשובה, המחזיקות 15% כל אחת ברישיון.

לדברי דיוויסון, הכמות כאמור עולה על הביקושים של המדינות לגז טבעי, מה שיצריך מהן לייצא חלק מהגז לאירופה ואסיה. דיווידסון מעריך גם כי הגז שנמצא בקפריסין עשוי להביא לשיפור היחסים של קפריסין עם שכנותיה. "לגז שמצאנו יש השלכות פוליטיות ואסטרטגיות עצומות בהקשר של ביטחון אנרגטי למדינות האיחוד האירופי, וכן בתחום המדיני במזרח התיכון", לדבריו.

"לא ניתן לדמיין מאגר גז טוב יותר בחלקו המזרחי של הים התיכון", אמר דיווידסון לפי הדיווחים. הוא הוסיף כי נובל אנרג'י ממשיכה לחפש גז באזורים גדולים יותר בים התיכון. ממשלת קפריסין שיחררה מכרז לרישיונות חיפוש ב-14 בפברואר, והמועד האחרון להגשת ההתמודדות הוא ב-11 במאי.