רוביני: תקיפה ישראלית באיראן - תזניק מחיר הנפט ב-50%

בחברת הייעוץ Roubini Global Economics, מעריכים: השיחות בין איראן למערב להפסקת העשרת אורניום למטרות צבאיות, ייכשלו - ומחיר הנפט ייזנק

השיחות בין מעצמות המערב לאיראן להפסקת תוכנית הגרעין הצבאית שלה ייכשלו, דבר אשר יגביר במעט את הסיכוי לתקיפה ישראלית באיראן ועלול להזניק את מחיר הנפט בכ-30-50%. מעבר לכך, מחיר הנפט נמצא בסיכון לעלייה כיום בעיקר עקב הסנקציות הכלכליות על משטר האייתוללות - כך מעריכים היום בחברת הייעוץ Roubini Global Economics, בשליטתו של היו"ר נוריאל רוביני.

בחברה מעריכים כי למרות ההצהרות המתונות המגיעות מכיוון איראן, יצרנית הנפט השנייה בגודלה בארגון אופ"ק, לקראת סבב שיחות שתערוך עם נציגות המערב החל מה-23 במאי - "מדובר בהרגעה זמנית בלבד", כך מעריך גארי קלארק, אסטרטג השקעות בחברתו של פרופ' רוביני, אשר מכונה גם "נביא הזעם".

"סבב השיחות ייכשל, בדיוק כפי שקרה ב-9 השנים האחרונות", סבור קלארק, ומציינים כי לא סביר שאיראן תתפשר לאור דרישותיה הנוקשות של ישראל: הפסקת העשרת אורניום במדינה ומסירת האמצעים להעשרה, כמו גם הפסקת הפעילות באתר בקום".

מנגד, בחברת רוביני מבהירים כי החל מה-1 ביולי יגבר הלחץ על מחירי הנפט, לאור הגברת הסנקציות הצפויה על איראן מכיוון האיחוד האירופי - אשר צפוי לתקף בתאריך זה את אמברגו הנפט על איראן מכיוון אירופה, באופן סופי.

"גם אם בסבב השיחות יגיעו על מסגרת הסכם, סביר שארה"ב ואירופה לא ימהרו להסיר את הסנקציות", כותב מייקל וויטנר, מנהל השקעות מסוסייטה ז'נרל, שמנגד מעריך כי לאור הסנקציות צפויה סעודיה להגדיל משמעותית את תפוקות הייצור שלה, כך שהשפעת המהלך על מחיר, ייתכן ותהיה זניחה.