"בסין בטוחים שאין הידרדרות בכלכלה, רק נחיתה רכה"

למרות שלל נתוני מאקרו בסין המצביעים על האטה בכלכלתה - רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות מעריך: השלטונות בסין מודעים למצב

למרות שלל נתוני מאקרו בסין המצביעים על האטה בכלכלתה - מהתמתנות בקצב האינפלציה, דרך מיתון משמעוית בקצב עליית הייצור התעשייתי, ועד הורדת תחזיות הצמיחה ושיעורי הלימות ההון בקרב הבנקים במדינה - מעריכים בבנק מזרחי טפחות כי השלטונות בסין מודעים למצב, וכי הורדת יחס הלימות ההון בקרב הבנקים מעיד כי בסין מעריכים ש"אין מדובר בהידרדרות, אלא בסוג של נחיתה רכה".

רונן מנחם מבנק מזרחי מציין תחילה את התמתנות קצב האינפלציה בסין (3.4% ב-12 החודשים האחרונים), קצב השינוי בתמ"ג (8.1% ברבעון הראשון של 2012 לעומת אשתקד - האטה חמישית ברציפות בצמיחה), וכן מדד הייצור התעשייתי שעלה 9.5% ב-12 החודשים שעד אפריל 2012 - "נתון נמוך מאד במונחי סין" (ההערכות היו כי המדד יעלה בכ-12%).

לאור כי אלה, מעריכים במזרחי כי "במידת הצורך תהיינה הפחתות נוספות וכן תישקל הפחתת שיעור הריבית במדינה". עוד מבהיר מנחם כי הריבית הופחתה והועמדה תקופה ממושכת על 5.31% בעיצומו של המשבר הקודם. "בד בבד, עשויה סין להגדיל את ההשקעות בתשתית,כפי שעשתה בעיצומו של משבר 2008", ציין.

באשר לשינוי יחס הלימות ההון בקרב הבנקים, מציינים במזרחי כי סין לא נוהגת לשנות בתכיפות את הריבית, ובמקום זאת משנה את שיעורי הלימות ההון המחייבים את הבנקים במדינה: "הנתון המאכזב על מדד הייצרו התעשייתי הוביל להפחתת שיעורי הלימות ההון בפעם השלישית במחצית השנה האחרונה בכ-0.5%, כך שהבנקים יוכלו להגדיל את סך האשראי המועמד למגזר העסקי", מבהיר מנחם.

לסיכום מבהיר מנחם כי "הצעד שננקט בסין מצביע על כך ששלטונות סין מודעים להאטה הכלכלית במדינה ובמידת הצורך ינקטו מדיניות מרחיבה יותר. בה בעת, השימוש בכלי הלימות ההון משקף את ביטחונם כי בשלב זה אין מדובר בהידרדרות, אלא בסוג של נחיתה רכה".