ריצ'רד ראסל: "זה השקט שלפני הסערה, צאו משוק המניות"

הכלכלן הנודע מציין שתי סיבות מרכזיות שיובילו לקריסה בשוקי המניות, האחת היא ההאטה החמורה בכלכלת סין והשניה היא המצב באירופה ■ "זהירות היא מילת המפתח במצב הנוכחי; משהו גדול הולך לקרות וזה לא הולך להיות משהו חיובי"

הכלכלן הנודע ריצ'רד ראסל יוצא היום (ב') בתחזית קודרת למדי וטוען כי הוא יצא משוק וממליץ לכולם לעשות כך. ראסל טוען כי היו מספר סימנים שהובילו אותו למסקנה כי הסיכון בשוקי המניות גדל, שהמרכזיים הם ההאטה בסין והמצב באירופה.

"השווקים היו בשקט בזמן האחרון ולדעתי משהו גדול עומד לקרות ואני לא חושב שזה יהיה משהו חיובי", אומר ראסל. "זהירות היא מילת המפתח במצב הנוכחי, שכן זהו השקט שלפני הסערה".

ראסל טוען כי ההאטה בסין והירידות בבורסות הסיניות היו אחד הגורמים שהובילו אותו למסקנה הקודרת. "סין מתפרקת, והבנק המרכזי אובד עצות בכל הנוגע להאצת הצמיחה. אומנם לפני מספר ימים הוא נקט בהקלות מוניטריות נוספות, אך זה לא מספיק והוא ידרש לצעדים אגרסיביים יותר שיעודדו את הצריכה הפרטית".

הגורם השני שראסל מציין, הוא כאמור חוסר הוודאות הפוליטי והכלכלי באירופה. "הבחירות ביוון וצרפת טרפו את הקלפים וכעת מנהיגי אירופה אובדי עצות כיצד להתמודד עם יוון וצרפת שכעת מתנגדות להמשך תוכניות הצנע והקיצוצים".