המפץ הגדול

גלי ההדף של המהפכה בשוק הסלולר יורגשו גם בשוק הקווי

השתיקה של חברות הסלולר הוותיקות נוכח ההשקות היום (ב') של גולן טלקום והוט מובייל אולי מביעה הלם, אך השתיקה של המפעילות הווירטואליות היא מעין עילפון חושים. החברות רמי לוי והום סלולר התעוררו ליום קשה מאוד מבחינתן. דור-אלון סלולר ודאי לא שמחה, אך היא הולכת על מודל אחר בתחרות ומקווה שממנו תבוא הישועה.

התעריפים שמציעות החברות החדשות הופכים את ההצעות של המפעילות הווירטואליות לחסרות ערך כמעט. הוא שאמרנו לכל אורך הדרך: המפעילות הווירטואליות בענף הסלולר יתקשו להחזיק מים במבנה התחרות החדש. מזל שמבנה ההוצאות שלהן זול כל-כך, שגם אם יחליטו לסגור את הפעילות, הוא לא ממש יורגש בכיסם של בעלי המניות.

באופן רשמי, נכנסנו לעידן חדש בשוק התקשורת כולו, ולא רק בסלולר. גלי ההדף של התחרות בסלולר ישפיעו על כל השוק ויקבעו רמת ציפיות למחירים נמוכים מאוד בסלולר.

למשל, אם החברות הסלולריות מציעות מהירות של 42 מגה (תיאורטיים) ללא הגבלה בחבילה, שכוללת הודעות טקסט ושיחות, מה זה אומר על המחירים של בזק והוט באינטרנט הקווי? יכול להיות שמיכאל גולן, המנכ"ל של גולן טלקום, צודק כשהוא אומר שמדובר בגנבים?

שימו לב לשיעורי הרווחיות המטורפים של בזק והוט, ותבינו עד כמה מחירי האינטרנט הקווי גבוהים. ושתי החברות הללו עוד מעיזות להעלות את מחירי הגלישה - זה לא ייאמן.

במקום להוריד, בזק מעלה

באופן רשמי, המהפכה הסלולרית הושלמה היום. עכשיו צריך לראות איך הוט ובזק יורידו מחירים באינטרנט. זו המטרה האולטימטיבית של משרד התקשורת כעת - להוריד את מחירי התקשורת הקווית בעשרות אחוזים, בדיוק כמו כמו שאנו רואים בשוק הסלולר.

בשוק הקווי אין תחרות אפקטיבית, ולכן המחירים גבוהים, הדיבידנדים זורמים לבעלי המניות והמהירויות אינן כמצופה. לכן ללא הכנסת מתחרה כמו חברת חשמל לשוק הקווי, ירידת המחירים תהיה מינורית.

אין פיקוח על מחירי האינטרנט של הוט ובזק. בזק טוענת כי היא סובלת מהפיקוח ולא יכולה להוריד מחירים בטלפוניה, אבל באינטרנט היא יכולה, אז מדוע במקום להוריד היא מעלה? פשוט כי היא יכולה. בדיוק כמו שראינו אצל 3 חברות הסלולר הוותיקות, שהעלו מחירים בצורה מתואמת פעם אחר פעם רק כי לא הייתה תחרות.

השוק החליף דיסקט

גזבייה ניאל, השותף האסטרטגי בגולן טלקום, מיצב את עצמו כרובין הוד של צרכני התקשורת, ושמו הולך לפניו כמי שחולל מהפכת תקשורת אמיתית בצרפת. בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא אבחן את שוק הסלולר הישראלי והצביע על כך שהחברות הוותיקות אינן מפרסמות מחירים. זו הייתה קריאת השכמה.

ניאל הסביר כי השוק הסלולרי הישראלי כלל מאפיינים מונופוליסטיים, והחברות בעצם לא רוצות לפרסם את המחירים כי הן לא רוצות תחרות. אוי, כמה שהוא צדק. שנה חלפה, וכל חברות הסלולר מפרסמות מחירים בגלל התחרות.

היום השוק הישראלי כולו החליף דיסקט, ולחברות הוותיקות נגיד: פחות מ-100 שקל לחבילה, כולל הכול - או שאל תבואו בכלל.