ארה"ב: עוד כסף לכיפת ברזל, ביקורת על הסיוע לישראל

שר הביטחון נפגש עם עמיתו האמריקני לסיכום הסיוע הצבאי האמריקני הנוסף לישראל ■ "וושינגטון פוסט": "האם ארה"ב מרחיקה לכת בסיועה לישראל"?

"סוללות כיפת ברזל יאפשרו לדרג המדיני בישראל מרחב תמרון מדיני גדול יותר וייסייעו במניעת הידרדרות להסלמה". כך אמר הערב (ה') שר הביטחון, אהוד ברק, בעקבות פגישתו בפנטגון עם עמיתו האמריקני, ליאון פאנטה. בבוקר הפגישה, פירסם "ושינגטון פוסט" מאמר ביקורת חריף על היקף הסיוע הצבאי האמריקני לישראל, שמציג את השאלה הבאה: האם ארה"ב צריכה לפתור את בעיות התקציב של ישראל לפני פתרון בעיותיה שלה?

הפגישה נועדה לסכם את פרטי הסיוע האמריקני למערכות להגנה מפני טילים שפותחו בישראל. תקציב משרד ההגנה של ארה"ב לשנת הכספים 2013, שנמצא עתה בצנרת הקונגרס, כולל הקצבה של כמעט מיליארד דולר לתכניות אלה: חץ 3,שידרוג מערכת החץ, קלע דוד וכיפת ברזל. זה הסכום המצרפי הגבוה ביותר שאושר אי פעם לארבע התכניות, והוא נותן ביטוי לא רק לתמיכה העקבית של המחוקקים בישראל, אלא גם לגיבוי חזק מאוד של הפנטגון ושל ממשל אובמה בכללו, שחושש מהתלקחות בין ישראל לאיראן.

אם תקציב משרד ההגנה יאושר, צפויה ישראל לקבל 948,736,000 דולר לתכניות ההגנה מפני טילים בשנת הכספים 2013. (חלק מהחבילה ייפרש לשנים נוספות). זה סכום זה נפרד מחבילת הסיוע הצבאי השנתי שמקבלת ישראל ושצפויה להגיע ב-2013 ל-3.1 מיליארד דולר. בסך הכל, אמורה ישראל לקבל כארבעה מיליארד דולר כסיוע צבאי בשנת הכספים הבאה.

תכנית כיפת ברזל, שהוכיחה את יעילותה בפעילות מבצעית, תקבל, לפי הצעת חוק התקציב, 680 מיליון דולר. סכום זה ייתווסף ל-205 מיליון דולר, שאושרו כהקצבה לכיפת ברזל בתקציב ההגנה של ארה"ב לשנת הכספים 2011. פאנטה הודיע הערב, אחרי פגישתו עם ברק, כי הממשל יספק לישראל 70 מיליון דולר נוספים בחודשים הקרובים, כלומר לשנת הכספים הנוכחית, 2012. גם יזמה זו טעונה אישור הקונגרס. (החבילה בסך 680 מיליון דולר מיועדת, כאמור, לשנת הכספים 2013). בסך הכל, תקבל תכנית כיפת ברזל 750 מיליון מיליוון דולר, בכפוף לאישור המחוקקים).

"בשם העם בישראל אני רוצה להביע את תודתי לנשיא ברק אובמה ולממשל האמריקני על הסיוע הביטחוני לישראל, על מחויבותם המוחלטת לביטחון ישראל ועל הסיוע הנוסף שאושר באחרונה לרכישת הסוללות של כיפת ברזל", אמר ברק. "היחסים הביטחוניים בין ארה"ב לישראל מעולם לא היו חזקים יותר מכפי שהם עתה. הסיוע הנוסף לרכישת סוללות כיפת ברזל ניתן בתקופה חשובה ביותר ואנו מודים על כך".

ברק הוסיף, כי הסיוע הזה יאפשר לישראל להצטייד בסוללות נוספות ולחזק את ההגנה מפני טילים ורקטות וכך להציל חיים.

הפנטגון הודיע במארס, כי יפעל יחד עם הקונגרס כדי להזרים כספים נוספים להרחבת הפרישה של סוללות כיפת ברזל. "תמיכה בביטחון מדינת ישראל היא קדימות ראשונה במעלה של הנשיא אובמה ושל שר ההגנה פאנטה", נאמר בהודעת הפנטגון.

בהתקפה על היקף הסיוע האמריקני לישראל, הנושאת את הכותרת, "האם ארה"ב מרחיקה לכת בסיועה לישראל", כותב היום "וושינגטון פוסט": "האם ארה"ב צריכה לפתור את בעיות התקציב של ישראל לפני שהיא פותרת את בעיות התקציב שלה עצמה"?

כותב המאמר, בעל הטור וולטר פינקס, שמתח ביקורת דומה על הסיוע בעבר, עונה על השאלה הזו כך: "כאשר מדובר בהוצאות לצרכי הגנה, נראה שארה"ב אכן פותרת את בעיות התקציב של ישראל לפני בעיותיה שלה".

המאמר מפרט בהרחבה את סעיפי הסיוע האמריקני המתוכנן לתכניות ההגנה מפני טילים של ישראל ומדגיש שסיוע זה נוסף לסיוע הצבאי השנתי, בעוד שישראל עצמה מקצצת את תקציב הביטחון שלה. "ישראל מקיימת שיח פנימי כיצד לממן את תקציב ההגנה שלה", כתב בעל הטור. "בהתחשב בבעיותיה הכלכליות, המדינה הזו קיצצה את תקציב הביטחון שלה השנה בערך ב-5%, וקיצוץ נוסף של 5% מתוכנן לשנה הבאה".

"המומחים הצבאיים של ישראל דנו בסוגיה האם להפנות תקציבים מוגבלים למערכות התקפיות, שיוכלו להשמיד טילי אויב, או להפנות תקציבים אלה למערכות מגננה שיגנו על מטרות צבאיות ואזרחיות", נכתב במאמר. " בניגוד לארה"ב, ישראל העלתה את שיעורי המס על השכבות האמידות באוכלוסיה והגדילה גם את המיסים על חברות".

בעל הטור מבכה את העובדה, שעליה דווח לא מכבר גם ב"גלובס", שבעוד שארה"ב משתתפת במימון במימון כיפת ברזל, אין לה שום זכויות על הטכנולוגיה של המערכת.

"וכך, ארה"ב מגדילה את הגירעון התקציבי שלה ע"י הקצבת כספים לישראל, כספים שארה"ב חייבת ללוות, כדי לסייע לישראל לרכוש מערכות להגנה מפני טילים שהיא לכאורה אינה מסוגלת לממן בעצמה, גם אם אכן נשקף לה איום", מציין המאמר.