האם הבנק האירופי יהיה "המושיע" של כלכלת אירופה?

המשבר ביוון מתגבר, ורבים תוהים כיצד יתפקד הבנק המרכזי ביבשת בתוך המשבר ■ הערכות: הבנק האירופי ינתק את יוון ממערכת הסליקה הבין-בנקאית באיחוד האירופי

האם אור הזרקורים במשבר באירופה עובר כעת לבנק האירופי (ECB)? המשבר ביוון מתגבר, והמדינה מוכת החובות (בהיקף של 350 מיליארד אירו) עלולה לצאת מגוש האירו, וכעת תוהים רבים כיצד יתפקד הבנק המרכזי ביבשת בתוך המשבר.

אנליסטים רבים מעריכים כי הפוליטיקאים ביוון, שכבר הביעו את רצונם להשאיר את יוון בגוש האירו ולדון מחדש בתנאי החילוץ שלה, לא יסכימו למהלך במסגרתו יוון יוצאת "מבחירה" מגוש האירו.

במקרה כזה, סבורים רבים, תצטרך אירופה "להפריש" את יוון מתוך עצמה, ולנקוט במהלכים אקטיביים שילחצו עליה לעשות כן. כך, עשוי הבנק האירופי לתפקד כמעין "מושיע", כשבצעדים מוניטאריים אקטיביים יפעיל על יוון לחץ לצאת מהגוש.

"אם יוון לא תבחר לאצת מגוש האירו, משהו שאני בספק שיקרה, פרישה של יוון מהגוש תדרוש מאירופה לגרום לה לעשות כן", כותבים השבוע כלכלני JP מורגן. במקרה כזה, מעלים בבנק ההשקעות אפשרות כי ה-ECB ינתק את הבנק המרכזי ביוון ממערכת ה-TARGET2, מערכת הסליקה והתשלומים באירופה.

"למרות שמדובר בהחלטה פוליטית ו/או טכנית בלבד, זו עשויה להיות ההחלטה הפוליטית החשובה ביותר בשנים האחרונות באירופה", מסכמים ב-JP מורגן. ה-TARGET, שווה להזכיר, היא מערכת סליקת תשלומים אוטומטית בין-בנקאית בקרב מדינות האיחוד האירופי, המשמשת להעברות בינלאומיות. הדור הראשון של המערכת (TARGET) הוחלף ב-TARGET2, בנובמבר 2007.

ואולם ב-ECB עצמו, נוקטים עדיין בגישה הפורמאלית, ומציינים כי הבנק ימשיך לפעול ככל שניתן כדי להשאיר את יוון בגוש האירו. "אמנת האיחוד האירופי לא אומרת שום דבר על יציאה של יוון מהגוש", אמר נגיד הבנק האירופי מריו דרגי השבוע. "נעשה כל שניתן כדי להשאיר את יוון בגוש האירו".

אולם גם דיוויד זרווס מ-Jefferies, סבור כי מהלך ניתוקה של יוון ממערכת הסליקה של גוש האירו - עשוי לקרות בקרוב: "מדובר בהחלטה החשובה ביותר שתילקח בהיסטוריית האיחוד האירופי", הוא כותב. "אירופה לא תוכל להמשיך לראות את יוון מושכת את המערכת הפיננסית ביבשת כלפי מטה".

"בשבועות האחרונים הצהיר הבנק המרכזי באירופה מספר פעמים כי הוא רואה את תפקידו לדאוג ליציבות המערכת הפיננסית ולא לדאוג לחובות המדינות", מסמכים כלכלני אקסלנס. "אנו מעריכים כי בחודשים הקרובים יאלץ ה-ECB להסביר את צעדיו המרחיבים כאשר גם מזרח אירופה תזדקק לסיוע לאור התערערות יציבותה של המערכת הפיננסית והמיתון באירופה שפוגע בה".