בגלל ההרעה ביחסים: טורקיה ירדה למקום 6 ביעדי הייצוא

טורקיה מוקמה בשנה שעברה במקום השלישי ביעדי היצוא ■ במקום הראשון והשני: ארה"ב ובריטניה בהתאמה ■ רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "מדאיגה הירידה ביצוא לגרמניה"

מפת היצוא הישראלי עברה שינויים ברבעון הראשון של השנה, כך על פי ניתוח אגף כלכלה במכון היצוא. במקום הראשון נותרה ארה"ב, בעוד טורקיה יורדת מהמקום השלישי למקום השישי - על רקע המשבר ביחסים בין שתי המדינות. למקום השני מגיעה בריטניה, המזנקת לדירוג זה מהמקום השביעי אשתקד - ומהווה מוקד היצוא הגדול ביותר מישראל לאירופה.

סך ייצוא הסחורות (ללא יהלומים) מארה"ב הסתכם בכ-2.4 מיליארד דולר - ירידה חדה של כ-23% לעומת אשתקד. הירידה נבעה בעיקר מירידה חדה ביצוא התרופות כתוצאה מהסטת יצוא מארה"ב לאירופה בעיקר. במכון היצוא מציינים כי בניכוי יצוא התרופות מתקזזת הירידה ביצוא לארה"ב.

למקום השני הגיעה בריטניה, אליו היא מזנקת מהמקום השביעי בתקופה מקבילה אשתקד. בריטניה היא יעד היצוא הגדול של ישראל מבין מדינות אירופה, וסך היצוא אליה הסתכם בכ-650 מיליון דולר (גידול של 84% לעומת אשתקד). ממכון היצוא נמסר כי העלייה בהיקפי היצוא נבעה בעיקר מגידול ביצוא התרופות בשיעור של כ-730%.

במקום השלישי מדורגת הולנד (לעומת המקום השני אשתקד), אשר סך היצוא למדינה הסתכם ב-630 מיליון דולר - עלייה של 18% לעומת אשתקד. במקום הרביעי מדורגת סין (שעלתה מהמקום החמישי), אשר סך הייצוא למדינה הסתכם ב-540 מיליון דולר, עלייה של 15% לעומת אשתקד.

גרמניה מדורגת במקום החמישי לאחר ירידה מהמקום הרביעי אשתקד. סך היצוא למדינה הסתכם בכ-410 מיליון דולר, ירידה של 15% לעומת אשתקד. במכון היצוא מציינים כי גרמניה מהווה את אחד משוקי היעד היציבים ביותר של היצוא הישראלי, בעל שיעורי צמיחה עקביים בשנים האחרונות.

ואילו טורקיה מדורגת במקום השישי, לעומת השלישי בתקופה המקבילה אשתקד - כאשר סך היצוא למדינה הסתכם ב-390 מיליון דולר, ירידה של 23% לעומת אשתקד.

במכון היצוא מציינים כי יצוא הכימיקלים וזיקוקי הנפט היווה ברבעון הראשון של השנה כ-65% מסך היצוא של ישראל לטורקיה, וירידה חדה של כ-26% ביצוא ענף זה הביאה לירידה כוללת של כ-23% בהיקפי היצוא.

בנוסף, ירד היקף יצוא המתכות בכ-24%, יצוא מוצרי הנייר והעץ ירד בכ-32%, יצוא המנועים והציוד החשמלי בכ-62%, ויצוא ציוד הבקרה, ציוד אופטי וציוד צילום (בעיקר בטחוני) ירד בכ-38% בהשוואה לאשתקד. עלייה נרשמה במספר ענפים בודדים, ביניהם יצוא המכונות והציוד (56%), יצוא תרופות (7%), ויצוא המינרלים (80%).

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "השינויים במפת הייצוא ברבעון הראשון משקפים את השפעת הענפים הדומיננטיים כמו תרופות, כימיקליים ורכיבים אלקטרוניים על נתוני היצוא בשווקים כמו ארה"ב, בריטניה, הולנד, טורקיה, סין והודו. מדאיגה במיוחד הירידה בייצוא לגרמניה הבאה לידי ביטוי ברב ענפי הייצוא. לדבריו אין ספק שהיצואנים הישראליים מתקשים להתמודד עם הקשיים בשווקים העיקריים של ישראל, על רקע שער החליפין שנשחק ראלית באופן משמעותי מהרמות שהיו לפני 4-5 שנים, לצד תחרות גוברת של חברות מדרום מזרח אסיה".