כיצד לבחור מניות להשקעה כנגזרת לפעילותה של אפל?

בברקליס קפיטל סבורים כי ההשפעה של אפל ניכרת באופן ברור בביצועי תת-המגזרים השונים שבסקטור המחשוב, ויש להם רשימה ארוכה של המלצות

אין חדש בכך שעולם המחשוב משתנה, וכי האחראית העיקרית לכך היא אפל שהפכה לחברה הגדולה בעולם עם שווי שוק של כ-500 מיליארד דולר. אלא שבסקירה תקופתית שהוציא באחרונה בנק ההשקעות ברקליס קפיטל למשקיעיו, עולה זווית ראייה חדשה על היקף ההשפעה של ענקית זו - לא עוד התייחסות לחברות המושפעות ממנה ישירות, אלא התייחסות כוללת לסקטור.

ההשפעה של אפל ניכרת באופן ברור בביצועי תת-המגזרים השונים שבסקטור: המנצח הגדול מאז תחילת השנה הוא סקטור החומרה, שטיפס ב-24%, כתוצאה מהגידול במניית אפל (כ-30%). בהשוואה, סקטור האינטרנט - תחום חם בפני עצמו בשנתיים האחרונות - עלה ב-12.7% בתקופה זו, ולעומתם עלן מדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ב-8% ו-12.6% בהתאמה.

בהתאם, מציע צוות האנליסטים של ברקליס, לחלק את הסקטור הטכנולוגי לשלוש קבוצות שכולן סובבים סביב ציר מרכזי - אפל: החברות שמושפעות על-ידי אפל וסמסונג המתחרה; החברות שמאותגרות על-ידי התקני המחשוב הנייד שמציעות אפל וסמסונג; והחברות שמוגדרות כ"חסינות אפל". מתוך שלוש הקבוצות גזרו בבנק ההשקעות את המניות והסקטורים המומלצים בתחום הטכנולוגי לקראת המחצית השנייה של 2012.

"הנקודה שלנו היא פשוטה", מסבירים בברקליס את גישתם, "החלק של אפל בתקציבי הטכנולוגיה, בצירוף עם סמסונג, הוא כה גבוה, שמי שמשתף פעולה איתן יכול בכל מקרה להרוויח. זאת בעוד היתר - בין אם אינם נוכחים בשרשרת האספקה של החברות או שמאוימים על-ידי הטלפונים החכמים והטאבלטים - מוצאים עצמם מול בעיות רציניות".

חברות השבבים ייהנו מהאייפון 5

החשבון בברקליס לגבי היקפי שוק הטלפונים החכמים מספק את התמיכה לגישתם. הם צופים כי השנה יירכשו 689 מיליון טלפונים חכמים - גידול של 46% לעומת אשתקד, כ-40% משוק הטלפונים הניידים כולו. המנצחות הגדולות של השוק הזה הן אפל וסמסונג, שיחזיקו השנה ב-51% מההיקף התפוצה של הטלפונים, ויכפילו פי 3-3.5 בהתאמה, את היקפי המכירות שלהן בשוק. זאת, טוענים בברקליס, "הערכה שמרנית", מכיוון שהיא אינה כוללת את הפוטנציאל של ה-iPhone 5 שבדרך ומוצרים אחרים.

בהתאם ממליצים בברקליס "תשואת יתר" על מניות חברות השבבים קוואלקום וברודקום לקראת ה-iPhone 5, שלהערכתם אמור לצאת בחצי שנה הקרובה לשוק. לטענתם, קוואלקום תספק את טכנולוגיית המודמים בטלפונים החדשים (Baseband), שתומכת בדור הרביעי של התקשורת הסלולרית, ה-LTE; וברודקום, מצידה, תספק את השבבים שיאפשרו קישוריות אלחוטית לטווח קצר, מסוג WiFi, וכן טכנולוגיות תקשורת אחרות.

מניות נוספות שייהנו מהפריחה בעסקי אפל, הן, על-פי ברקליס, גם ספקיות השבבים Skyworks, Avago ו-MagnaChip; יצרנית הציוד למפעלי שבבים ASML; ספקיות הטכנולוגיה ARM ו-Imagination; יצרניות חומרה כגון Hon Hai (החברה-האם של פוקסקון); וספקיות רכיבים אלקטרוניים כגון TDK היפנית. גם המערכת שסובבת את סמסונג תיהנה מהגידול בביקושים, ובה מספקים בברקליס את אותם השמות פחות או יותר בתוספת סיווה (Ceva) הישראלית, שמספקת טכנולוגיה לעיבוד אותות דיגיטליים (DSP) לחלק גדול מהטלפונים של סמסונג.

המלצת "נייטרלי" לדל ומיקרוסופט

שלא במפתיע, ישנה רשימה ארוכה של החברות ש"מאותגרות" מהצלחת אפל וסמסונג. נוקיה ו-RIM הן שתי החברות בתחום הטלפונים, שמאבדות זה תקופה ארוכה את אמון שוק ההון ואת נתח השוק המוביל שבו החזיקו בתחום הטלפונים הניידים. בנוסף מציינים בברקליס מספר חברות טכנולוגיה בולטות כגון HP, דל, מיקרוסופט וזירוקס, ככאלו שסובלות מהגידול בביקושים לטלפונים החכמים. כולן מומלצות על-ידם "נייטרלי".

"המסקנה שלנו היא שיהיה קשה לנצח את אפל", קובעים בברקליס, בעקבות ההתפשטות של הטכנולוגיה הצרכנית לארבעה מרחבים: טלפונים חכמים, טאבלטים, מחשבים וטלוויזיה. "החברות שמתחרות בהצלחה במגוון הקטגוריות האלו, הן נדירות". בין החברות האלו המובילה היא אפל, שמספקת חוויה, ממשק אחיד וגישה נוחה לאפליקציות בין כל התקני האלקטרוניקה שפונים לשווקים האלו (ה-Apple TV צפויה לצאת ב-2013). לצידה, גם גוגל ומיקרוסופט שעונות על ההגדרות האלו, וסמסונג שעונה, אבל מעט פחות.

הזדמנויות במחשוב ענן

עבור אלו שכן מבקשים למצוא חברות שמחוץ להשפעת אפל, מציעים בברקליס להסתכל על תשתיות המחשוב מסוג מחשוב ענן (חוות שרתים מרוחקות שמספקות שירותי עיבוד, זיכרון ותוכנה), עיבוד נתונים בהיקף גדול ובזמן אמת (Big Data), והמערכות שמאפשרות אותן. בסקטור הזה להערכתם ניתן למצוא הזדמנויות בתחומי האחסון, תוכנה ושירותי מחשוב, וזאת בין השאר בהסתמך על בחינה של מכפילי הרווח.

בהתאם, הם ממליצים, בין היתר, על ענקית האחסון וניהול המידע EMC, וכן על ענקית המחשוב IBM, שנסחרות במכפילי רווח של כ-13 ו-12 בהתאמה. זאת, מול מכפילים של 5 ו-7 ל-HP ודל בהתאמה, שמושפעות לרעה מאפל. לצד חברות נוספות בתחום כגון LSI, אורקל, SAP, סיטריקס, VMware וסיסקו, מציינים בברקליס גם מספר חברות ישראליות עם דגש על מלאנוקס, שמספקת תשתיות עבור מערכות Big Data; נייס - שמספקת תוכנות בתחום; ואיזיצ'יפ.

אפל
 אפל