נדחתה בחודש ההלוואה מקרן בראשית לפטרוכימיים

הצדדים ממתינים לאישור הממשלה לשיעבוד מנויות בזן ע"י הפטרוכימיים

המתנה לאישורים טכניים היא שהביאה לדחייה של חודש בהשלמת הסכם ההלוואה בין חברת הפטרוכימיים שבשליטת דיוויד פדרמן לקרן המנוף בראשית, בראשות גבי פרל. הפטרוכימיים, השותפה לשליטה בבזן, הודיעה בסוף חודש פברואר כי חתמה על הסכם הלוואה במסגרתו תלווה לה קרן המנוף 120 מיליון שקל בריבית של 7.25%. זאת, על מנת לאפשר לחברה לעמוד בתשלומי החוב שלה לבנקים ולמחזיקי האג"ח ב-2012, על פי לוחות הסילוקין המקוריים, מבלי שתזדקק להסדר חוב.

במסגרת ההלוואה אמורה הפטרוכימיים לשעבד כבטוחה לבראשית כ-30 מיליון מניות של בזן (בית הזיקוק בחיפה), אך בשל היותה של בזן "משאב לאומי", נדרש אישור של הממשלה לשעבוד מניותיה של הפטרוכימיים (שקיבלה מהמדינה את היתר השליטה בבזן) לצד ג'. אישור זה טרם התקבל, ולכן דחו הפטרוכימיים ובראשית את מועד קיום התנאים המתלים. עם זאת, ככל הידוע אין שינוי בפרטי הסכם ההלוואה המקורי שנחתם לפני כשלושה חודשים.

צפויים דוחות חלשים לבזן

לפטרוכימיים אג"ח בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, הנסחרות היום בתשואה של 6%-27%, כאשר ב-2012 היא נדרשת לפרוע תשלומים בהיקף של כ-270 מיליון שקל. דרך נוספת שעשויה לסייע לחברה לעמוד בהתחייבויותיה היא מכירת מניותיה ביצרנית הבדים אבגול, ועל פי הערכות היא מנהלת כעת מו"מ עם משקיעים זרים למכירת השליטה בחברה.

בתוך כך, פרסם היום בית ההשקעות פסגות תחזית לדוחותיה של בזן לרבעון הראשון, אשר צפויים להתפרסם ביום שלישי הבא, ה-29.5. להערכת פסגות מרווחים נמוכים במגזר הזיקוק ובפולימרים, לצד הפסד בפעילות הסחר והוצאות מימון כבדות, צפויים להוביל לדוחות חלשים שיסתכמו בהפסד.

מנהל מחלקת המחקר בפסגות, טל שיריזלי, מעריך כי מרווח הזיקוק של בזן (ההפרש בין מחיר הנפט הגולמי שרוכש בית הזיקוק למחיר תוצרי הזיקוק שהוא מוכר) יעמוד ברבעון על 3.5 דולר לחבית, כאשר מרווח הייחוס ברבעון הראשון היה כ-3 דולר לחבית.

שיריזלי מציין כי הפער בין מרווח הייחוס למרווח שתציג בזן יהיה נמוך ביחס לממוצע בעבר, ומסביר כי הסביבה העסקית הממותנת ממשיכה לתת את אותותיה במרווחי הזיקוק. המלצתו למניית בזן היא "החזק" במחיר יעד של 2.06 שקל, הדומה למחיר בו נסחרת המניה.